تشدید حملات روسیه به تاسیسات زیربنایی غرب اوکراین

 تشدید حملات روسیه به تاسیسات زیربنایی غرب اوکراین۱-آبان-۱۴۰۱

خاموشی گسترده در اوکراین بر اثر حملات روسیه

روسیه روز شنبه ۳۰ مهر با شلیک دست‌کم ۳۳ فروند موشک، حملات خود به مناطق غربی اوکراین را تشدید کرد.

اوکراین می‌گوید که روسیه در این حملات «تاسیسات زیربنایی و انرژی» در غرب این کشور را هدف قرار داده و موشک‌هایی که به اهداف اصابت کرده، موجب خاموشی برق در شماری از استان‌ها شده است.

آندره یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت که «یک حمله تروریستی دیگر علیه زیر ساخت‌‌ها و شهروندان صورت گرفته است».

اولکسی کولبا، فرماندار استان کی‌یف نیز عنوان کرد که کشورش و به ویژه پایتخت «زیر سنگین‌ترین حملات» از سوی روسیه قرار گرفته است.

همچنین ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، از مردم خواست برای حفظ جان خود در پناه‌گاه‌ها باقی بمانند. وی به ساکنان پایتخت توصیه کرد با «درک محدودیت‌ها در مصرف برق صرفه‌جویی کنند».

شهردار کی‌یف تایید کرده که جریان برق در برخی نقاط به نسبت روزهای پیش از حملات اخیر تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین نیز خبر داد که دست‌کم یک و نیم میلیون نفر از شهروندان این کشور از برق محروم شده‌اند.

ساعاتی پیش از تشدید حملات روسیه به اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درگفت‌وگو با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود تاکید کرد که آمریکا هیچ نشانه‌ای از این‌که ولادیمیر پوتین در صدد پایان دادن به جنگ باشد، مشاهده نکرده است.

آقای بلینکن بسیج نیروهای ذخیره روسیه را نیز «وحشتناک» نامید و گفت رئیس جمهوری روسیه مردم خود را به عنوان گوشت دم توپ می‌خواهد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز پنج‌شنبه بار دیگر خواهان تجهیز کشورش به سامانه‌های دفاع هوایی موثر برای رویارویی با حملات روسیه شد.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفته است که کشورش در مقابله با پهپادهای ایرانی که از سوی نظامیان روس به کار می‌رود، به کارآیی خوبی رسیده و تا ۸۵ درصد از پهپادها را شکار کرده است.

به گفته این سخنگو، نظامیان اوکراین اکنون توان بهتری در شناسایی پهپادها و سرنگون کردن آن‌ها دارند.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین با اشاره به گزارش‌های فزاینده روزهای اخیر در مورد تجهیز احتمالی روسیه به موشک‌های ساخت ایران، گفت اوکراین برای مقابله با این وضعیت باید تجهیزات دفاعی بهتری در اختیار بگیرد.

این در حالی است که آلمان، فرانسه و بریتانیا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند گزارش‌‌ها در مورد تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت ایران را بررسی کند،

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه گفت که اقدام این سه کشور اروپایی «ادامه اقدامات غیرمسئولانه، مخرب و غیرقانونی» برای «ایجاد فضای مسموم سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران» است.