روايت كريمی قدوسی از پيام تشكر ظريف

ادامه جنگ قدرت وثروت که به رو درویی نهادهای خلافت داعشی ولایت فقیه مقابل هم کشیده شده است . به ویژه جنگ ناتمام  منتقدان دولت  که بین اعضای بازار مکاره و دولت به خصوص هیأت هسته ای حادتر می باشد .زیرا که چپ و راست جواد ظریف وزیر امور خارجه از سوی برخی از اعضای بازار مکاره حامی مصباح یزدی برای  پاسخگویی باید در بازار مکاره حاضر شود تا جوابگوی سئوالات باشد .طوریکه گزارش شده  جواد كريمي قدوسي نماینده مشهددربازار مکاره همچنان صف اول گروهي است كه از كوچك‌ترين فرصت براي كشاندن محمد جواد ظريف به مجلس استفاده مي‌كنند.

 جواد كريمي قدوسي همچنان صف اول گروهي است كه از كوچك‌ترين فرصت براي كشاندن محمد جواد ظريف به مجلس استفاده مي‌كنند. سه‌شنبه آينده آنها منتظر وزير خارجه هستند تا در صحن علني پاسخ سوالاتي را بدهد كه ديگر دارند تكراري مي‌شوند. ظريف اما هنوز به مجلس نيامده همين‌ها سوالات ديگري را پيش روي مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي كشورمان گذاشتند. سوالاتي كه البته فعلا از دستور كار خارج شده‌اند. چرايي اين پرسشگري بي‌امان از وزير خارجه را با چهره محوري حلقه طراحان سوالات مطرح كرديم؛ جواد كريمي قدوسي. سوالاتي كه او مدعي است بر خلاف آنچه به نظر مي‌رسد اتفاقا به مذاق تيم هسته‌يي هم خيلي خوش آمده‌اند.
 
شما چهار سوال را با حواشي فراوان از آقاي ظريف مطرح كرديد و حالا گويا قضيه طرح آنها منتفي شده است. چرا اين اتفاق افتاد؟
ما چهار سوال از آقاي ظريف داشتيم. يك سوال در مورد شش نفر از دانشجويان ايراني كه در اتريش تحصيل مي‌كردند، بود.
اتريش يا نروژ؟
بله نروژ بود. توضيحاتي آقاي قشقاوي دادند كه از اين شش نفر، چهار نفرشان مشكل‌شان حل شده و دو نفر ديگر مشكل دارند كه هنوز در حال رايزني هستيم كه احتمالا مشكل آنها هم حل مي‌شود. و آن مورد را هم اينها بحث اقامت را به معناي كسب موقعيت شغلي مانع شده بودند. ولي براي تحصيل آن چهار نفر مشكلي ايجاد نكرده بودند. براي تحصيل آن دو نفر مشكل پيش آمده كه دلايل خاصي دولت نروژ ارايه داده كه در حال مذاكره هستيم. خب اين توضيحات ايشان من را قانع كرد و اين سوال را پس گرفتم. يعني همين امروز سوال را پس گرفتمسوال ديگري را كه امروز پس گرفتم بحث حمله رژيم صهيونيستي به غزه بود. ١٠ روز از اين حمله را آقاي ظريف كه وزير امور خارجه غير متعهدها هم هست در وين گذراند و در حال مذاكره بود. در حالي كه وظيفه‌يي كه به عهده ايشان گذاشته شده در جايگاه وزير خارجه رياست جنبش غيرمتعهدها ايجاب مي‌كرد كه تحرك فوق‌العاده‌يي از خودش نشان مي‌داد و حتي بايد به نشانه اعتراض آن كشتار فجيع چند روز مذاكرات را ترك مي‌كرد و تدارك يك اجلاس بزرگ وزراي امور خارجه و سران را مي‌ديد. متاسفانه اين كار صورت نگرفت. اين سوال را هم چون وقتش گذشته بود و برخي دوستان هم توصيه داشتند پس گرفتم ولي يكي از دردهاي ما بود كه چرا آقاي ظريف در اين لحظه حساس نقش خودش را ايفا نكرد. دو تا سوال ديگر درباره مذاكرات وين ٥ بود و مكاتباتي كه دولت ما با طرف مقابل انجام داده بود كه از موضع عزت جمهوري اسلامي نبود و همچنان اين سوال به قوت خودش باقي است.
  
وظيفه‌يي كه شما درباره ترك مذاكرات به آن اشاره كرديد، بر اساس چه مبنا و توافقي است؟
كدام  وظيفه؟
همان كه آقاي ظريف وظيفه داشته كه مذاكرات را ترك كند.
بالاخره ببينيد، يك اتفاق بزرگ جهاني پيش آمده و آن هم يك كشتار فجيع و ظالمانه‌يي عليه مسلمين. نقش راهبردي جمهوري اسلامي يك طرف، مسووليت جنبش غير متعهدها هم يك طرف، ايجاب مي‌كرد در اين شرايط ايشان يك تحرك فوق‌العاده‌يي نشان بدهد. در حالي كه جان كري از آنجا مستقيم به اسراييل رفت. براي حمايت از رژيم صهيونيستي به اسراييل رفت. اما وزير خارجه ما تحركي كه درخور شان جايگاه هم جمهوري اسلامي باشد و هم جنبش عدم تعهد، از خودش نشان نداد.
 
سوال ديگري در اين زمينه مي‌توان مطرح كرد اين است كه چند سال پيش هم ما شاهد كشتار عده‌يي از مسلمانان در چين بوديم. در آن زمان هم دولت آقاي احمدي‌نژاد و هم وزارت خارجه ايشان يك سكوت طولاني مدت انجام داد و هيچكس هم به آنها نه تذكري داد و نه واكنشي نشان داد.
اين مقايسه را من انجام نمي‌دهم. من شخصا  معتقدم هر كجا ظلمي بر عليه مسلمانان و هر بشري انجام مي‌شود، جمهوري اسلامي نبايد بي‌طرف باشد. تا جايي كه من مي‌دانم اين نبوده كه در جايي مسلمانان قتل‌عام شوند و از طرف ما عكس‌العملي بروز داده نشده باشد.
 
اما در خصوص موضوع چين اينگونه بود و دولت و وزارت خارجه وقت سكوت كردند.
آن را ديگر در حافظه من نيست و من الان از شما مي‌شنوم كه اين اتفاق افتاده است.
 
اما آن مورد هم بزرگ بود و در سطح جهاني بازتاب داشت و شخصيت‌هايي هم در داخل عليه آن حتي در نمازجمعه موضع گرفتند.
مثل برمه و امثال اينها، خب خيلي خوب عكس‌العمل نشان دادند و در همين مجلس هم هيات پارلماني فرستاديم.
 
سوال من درباره جريان تعرض به مسلمانان چين است.
به هر حال تحركات بايد انجام شود و نبايد قياس كرد.
اين سوالات پس گرفته شما ربطي هم به سوالي كه ١٠٠ نماينده آن را امضا كرده بودند، پيدا مي‌كند يا نه؟
آن سوال سر جايش است و سه‌شنبه آينده بايد آقاي ظريف به صحن بيايد.
 
چرا اين سوالات مخصوصا سوال درباره غزه را پس گرفتيد؟ فكر كرديد فشار شما بيش از حد سنگين مي‌شود؟ يعني اقناع شديد يا يك هزينه - فايده سياسي بود؟
بحث مذاكرات هنوز براي ما جاي سوال است و اينها را مفصل در صحن بحث مي‌كنيم و مي‌شنويم. مواضع ما را هم مي‌بينيد كه هم در حمايت از تيم هسته‌يي و شخص آقاي ظريف سنگ تمام مي‌گذاريم و هم محكم به دهان امريكا مي‌زنيم.
 
چطور سنگ تمام گذاشتيد؟ هر وقت ظريف و تيم هسته‌يي آماده مي‌شد كه راهي مذاكرات شود، شما آنها را به مجلس كشانديد. اين سنگ تمام شما است؟
بالاخره آنها خودشان گفته‌اند.
چه كسي گفته؟ يعني گفته‌اند ما را به مجلس بكشانيد؟
من از عراقچي پرسيدم كه اين سوالات و عكس‌العمل‌هاي ما چه تاثيري دارد و گفت خيلي تاثير مثبت دارد. خود آقاي ظريف گفت كه من به جان كري گفته‌ام تو را كنگره نمي‌تواند استيضاح كند اما من را مجلس مي‌تواند بركنار كند. موضع مجلس ما موضع قوي است و اين نيست كه من تنها باشم و هر چيزي بتوانم بگويم. سر جمع، همه اعضاي تيم هسته‌يي به خاطر اين كارها در جلسات از ما تشكر مي‌كردند.
 
يعني آقاي ظريف هم تشكر مي‌كرد؟
بله. آقاي ظريف هم همين را مي‌گفت و پيغام تشكر داشت براي ما. وقتي آب‌ها از آسياب افتاد و معلوم شد كه چيزي از مذاكرات در مي‌آيد يا نمي‌آيد، بنشينيد و منصفانه قضاوت كنيد كه اين سوالات ما خداي ناخواسته از سر حب نفس بوده و مي‌خواستيم سوالي بكنيم كه فقط حرفي بزنيم يا نه. ما خواستار يك  مذاكره  هستيم  كه  به  نتيجه  برسد.
 
پس در اين ميان تكليف آن شكايت و شكايت‌كشي با شوراي عالي امنيت ملي چه مي‌شود؟ اين را چگونه مي‌توان توجيه كرد؟
نه آن هم مهم نيست. آن را هيات نظارت بر رفتار نمايندگان طبق قانون رد كرد. تمام اينها وظايف ذاتي نماينده است و يك كلمه هم نماينده، آن هم بنده در اين مسائل خارج از وظيفه،  قانون  و  ادب  عدول  نكرده‌ام.
  
اما خودشما شخص رييس‌جمهور را در همين صحن علني متهم به جاسوسي كرديد.
اين سوالات را جواب نمي‌دهم. اما مفصل‌تر از اين را در همين باره چند روز ديگر خواهم گفت.
 
يعني درباره همين جاسوس خواندن رييس‌جمهوري؟
در مورد فتنه و نقش آقايان در آن صحبت‌هاي مفصلي دارم كه خواهم گفت.
 
نقش چه كساني؟ نقش مقامات دولتي؟
بله. در همين مورد. منتظر باشيد تا چند روز  آينده  منتشر  خواهد  شد.