دولت
برای گفتمان و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی برنامهای ندارد/ اقتصاد مذاکرهای بهجای
اقتصاد مقاومتی مطرح شد 16 شهر یور – 95
باز باا
ین پشمکی مانور تبلیغاتی داده شده اسن . چون مدام با وی که همچون ماهی همیشه دهانش
باز است بازی می شود . برای همین هی وارد
گود می شود تا نمایش نشان دادن جای دوست ودشمن اجرا کند.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما با بیان اینکه دولت برای گفتمان و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی
برنامهای ندارد گفت: به تعبیر مؤدبانه مردم در بحث فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی که
دولت پیش میبرد «سر کار» هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالله
عبدالملکی دوشنبهشب در همایش ابزارهای نوین در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی که در
تالار شهر برگزار شد، عنوان کرد: ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که این جنگ
اقتصادی ابعاد داخلی و خارجی دارد، راهحل جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است این در
حالی است که دغدغه این سالها اقتصاد مقاومتی
را نفی میکرد.
وی ادامه داد: حداقل
5 یا 6 سال اقتصاد مقاومتی با بیمهری مواجهه شده است البته در سه سال اخیر بیشتر
از قبل با این بیمهری روبهرو بود در واقعه به اشتباه راهحل چیز دیگری جزء
اقتصاد مقاومتی عنوان میشد.
عضو هیأت علمی
دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: اقتصاد مذاکرهای به جای اقتصاد مقاومتی مطرح
شد البته این لفظ به این صراحت بیان نشده اما مفهومش را بسیار زیاد در عملکرد
مشاهده میکردید که همان اقتصاد مذاکرهای بود.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد بابیان اینکه با این نگاه که اگر مذاکره صورت گیرد و تحریمها
برداشته شود دیگر نیاز به اقتصاد مقاومتی نیست، بیان کرد: مذاکره راهحل مناسبی
نیست چون تنها 20 درصد از مشکلات کشور ناشی از تحریمها و 80 درصد دیگر مربوط به
مشکلات داخلی است.
وی با اشاره به
اینکه مذاکره قطعاً جواب نمیدهد افزود: از زمان تصویب برجام تاکنون که 14 ماه
گذشته حدود 70 طرح ضد ایرانی جدید در کنگره آمریکا مطرحشده است.
عبدالملکی راهحل
مقابله با تحریمها را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خیلی از مردم و مسؤولان کشور
هنوز منتظر هستند مذاکرات جواب بدهد و آمریکا، انگلیس بیایند و اقتصاد ما را درست
کند، همین مسأله باعث شده اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نشود.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از یکهزار و 300 میلیارد
دلاری میتواند ما را برساند به 45 هزار میلیارد دلار در یک بازه 35 ساله و این
یعنی ایران به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل میشود.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد بابیان اینکه این موضوع به رهبر معظم انقلاب مطرحشده و به
دستور ایشان محاسبات انجامشده افزود: دشمنی آمریکا با ما به خاطر این است که ما
در حال تبدیلشدن به دومین قدرت اقتصاد جهان هستیم و آمریکا در آینده نابود خواهد
شد.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی و در هر جنگ اقتصاد دیگری اگر
بخواهیم موفق بشویم باید مثل زمان جنگ همه به دنبال سنگرشان بگردند هرکدام از
اقشار جامعه در اقتصاد مقاومتی و تولید ملی سنگری دارند.
وی عنوان کرد: در
اقتصاد مقاومتی و نبرد اقتصادی که داریم اگر بخواهیم موفق بشویم باید ابعاد داخلی
و خارجی آن را بشناسیم و بدانیم که ابعاد داخلی آن مهمتر از ابعاد خارجی این نبرد
است.
عبدالملکی گفت: هنوز
70 درصد مردم ما میپرسند چرا اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نمیشود درحالیکه باید
گفت چرا اجرا نمیکنیم و 30 در صد مردم کشور پایکار اقتصاد مقاومتی هستند ولی
باید نقش این افراد در اقتصاد مقاومتی مشخص شود.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد بابیان اینکه این 30 درصد حدود 25 میلیون نفر هستند
تصریح کرد: عمده این 25 میلیون نمیداند باید چهکاری انجام بدهند، همچنین که باید
آن 70 در صد دیگر را نیز بیدار کرد و آنها را به این درک رساند که اقتصاد مقاومتی
یک ضرورت است و باید به آن پرداخته شود.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد کرد: نخست جبهه علمی که در این جبهه باید تولید علم کاربردی و
نظریهپردازی، در عرصه اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.
وی ادامه داد:
دانشمندان دانشگاهها باید در جبهه علمی فعال بشوند ما در حوزه کشاورزی نیاز به
اقتصاد مقاومتی داریم در حوزه حقوق، سیاسی، فنی و علوم پزشکی کشور در مقاومت
اقتصادی به آن نیاز دارد.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به باور عمومی تبدیل شود ابراز
کرد: ما هفت مؤلفه در اقتصاد مقاومتی داریم که باید این هفت مؤلفه به باور عمومی
تبدیل شود.
وی با اشاره به
اینکه اقتصاد مقاومتی یک باور عمومی نیست تأکید کرد: برای تبدیلشدن اقتصاد
مقاومتی به یک باور عمومی باید ابتدا حرف را به گوش مخاطب رسانید، بعد باید کاری
کرد که مخاطب آن را بفهمد و در آخر باید این حرف را مخاطب بپذیرید این سه مؤلفهای
است که یک باور را تبدیل به باور عمومی میکند.
عبدالملکی بیان کرد:
جبهه سوم جبهه سیاسی است که بحث آن مطالبه گری است به این معنا که از همه گروها،
مدیران، اساتید و حاد مردم درخواست بشود اینجا بحث امربهمعروف و نهی از منکر در
بخش مقاومت اقتصادی بسیار مهم است.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد جبهه چهارم را جبهه اجرا عنوان کرد و افزود: سه بخش
قبل پیش درآمدی برای بخش چهارم که برنامهریزی، اجرا و اقدام است به این معنا هرکس
در هر جا اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی دو رکن دارد یک رکن آن تقویت تولید
ملی و رکن دوم آن فرهنگ جهادی است که باید نظریهپردازی این دو رکن تکمیل و گفتمان
سازی و مطالبه گری انجام شود تا به مرحله اجرا برسد.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی نسخه نظام اقتصادی معاصر اسلام است؛
طبق گفته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی عینیت بخشیدن بهنظام اقتصادی اسلام است
که این بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آینه زمان، مکان هست.
عبدالملکی با طرح
این سؤال که سختافزار و نرمافزار اقتصاد مقاومتی که همان نسخه اقتصاد اسلامی در
حال حاضر است چیست؟ عنوان کرد: این موضوع به طراحی، گفتمان ساز و مطالبه گری ربط
دارد تا بتوانیم به مرحله اجرا در این زمینه برسیم.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد بیان کرد: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را که مقام
معظم رهبری بیان کردهاند، خطوط راهنمایی برای طراحی سختافزار و نرمافزار اقتصاد
مقاومتی هستند.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد ادامه داد: برای طراحی نظام اقتصاد مقاومتی، باید ابتدا مکتب
اقتصادی اسلام را شناخت، شرایط زمانه را باید درک کرد و با روشهای نوآورانه بیایم
این نظام را طراحی کنیم.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما اضافه کرد: برای اجرا این موضوع ما نیاز به یک برنامهریزی فرهنگی
برای اصلاح بخش نرمافزاری و یک برنامهریزی اقتصادی برای اصلاح بخش سختافزاری
داریم.
وی شیوه انجام امور
اقتصادی را فرهنگ اقتصادی تعریف و تصریح کرد: نظام اقتصادی را فرهنگ اقتصادی میسازد
یعنی فرهنگ مصر ف کنندهها، تولیدکنندهها و مدیران کشور نظام اقتصادی را میسازند.
عبدالملکی فرهنگ را
تحت تأثیر بینشهای افراد و گرایشها دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نظام
اقتصاد مقاومتی داشته باشیم قبل از آن باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه
و به یک باور عمومی و تبدیل شود.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد ایدئولوژی را دین تعریف کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی
مبلغان دینی و مرواجان دینی هرچقدر در ترویج دین موفق باشند، در همان میزان در
تبیین فرهنگ دینی میتواند موفق باشند با این تفکر حتماً باید مشهد قلب تپنده
اقتصاد مقاومتی باشد.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد عنوان کرد: در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عنصر فرهنگ را در
دو جا یکی در مقدمه سیاستهای کلی و دوم در بطن سیاستهای کلی میبینیم.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما بابیان اینکه خیلیها به موضوع اقتصاد مقاومتی سکولار نگاه میکنند
اظهار کرد: خیلیها فرهنگ اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند در حالی مقام معظم رهبری
این موضوع را برآمده از انقلاب فرهنگی میداند.
وی ادامه داد: الگوی
اقتصاد مقاومتی دو بخش دارد نخست باید مؤلفههای فرهنگی را باید تولید کنیم دوما
باید بتوانیم این مؤلفهها را خوب توزیع بکنیم
عبدالملکی بابیان
اینکه باید در موضوع توزیع از همه رسانه استفاده بکنیم تصریح کرد: در حال حاضر ما
از عمده رسانهها مثل مسجد، مدارس دانشگاهها، صداوسیما، کتاب و. استفاده نمیشود
همچنین باید از همه شیوههای توزیع اعم از آموزش و هنر استفاده کنیم.
عضو هیئتعلمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد با اشاره به اینکه ما در هنر نیاز به نوآوری داریم
خاطرنشان کرد: روشهای سنتی حرف اقتصاد مقاومتی را در دل مردم نهادینه نخواهد شد
این هنر است که میتواند این کار را انجام دهد.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که فرمانده آن بر عهد
جهانگیری معاون اول رئیسجمهور است 12 الی 13 برنامه ملی مطرح کردند که یکی از
برنامهها برنامه ملی فرهنگسازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بود که به صداوسیما
واگذار شد و پنج دستگاه وزارت ارشاد، علوم، آموزشوپرورش، کار و رفاه تأمین
اجتماعی و سازمان تبلیغات اسلامی بهعنوان همکار معرفی شدند.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما بابیان اینکه من بهعنوان دبیر شماری اقتصاد مقاومتی در صداوسیما
متولی تولید نرمافزار گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی شدم ادامه داد: مبنای تئوریک ما
نظریه تربیت اقتصاد مقاومتی بود بهطوریکه برای مردم یک الگوی اقتصاد مقاومتی
معرفی باید میشد.
وی با اشاره به
اینکه ما ده گروه سنی و صنفی را شناسایی کردیم که باید برای همه آنها برنامهریزی
میشد اظهار کرد: برای این ده گروه مخاطب باید در پنج مرحله تشخیص یعنی ضرورت کار،
دوم تبیین و توضیح آن مسائله سوم تبلیغ، چهارم تثبیت یعنی در دل افراد جاسازی بشود
و مرحله آخر تعمیق است که گفتمان سازی باید صورت میگرفت.
عبدالملکی ادامه
داد: ما در بخش استفاده از ابراز هنر فقیر هستیم هنوز هنرمندان و افراد خلاق پایه
کار نیامدهاند درحالیکه هنر ابزار مهمی است.
عضو هیأت علمی
دانشکده معارف اسلامی اقتصاد ابراز کرد: دوستان ستاد فرماندهی اقتصادی تمام برنامههای
فرهنگی اقتصاد مقاومتی که دولت باشند بهکل این برنامه را کنار گذاشتند و عنوان
کردند ما نیازی به گفتمان سازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی نداریم.
قائممقام رئیس
انجمن مدرسان اقتصاد بابیان اینکه دولت برنامهای برای گفتمان و فرهنگسازی اقتصاد
مقاومتی ندارند افزود: به تعبیر مؤدبانه مردم در بحث فرهنگسازی مقاومتی سرکار
هستند.
دبیر شورای اقتصاد
سازمان صداوسیما عنوان کرد: جریانهای خودجوش باید فرهنگ ترویج اقتصاد مقاومتی را
در جامعه نهادینه کنند.
در پایان مراسم از
نخستین بازی اقتصاد مقاومتی با عنوان کارآفرین رونمایی شد.