اعتراضات شمال عراق را ناآرام کرد

تصاویر اعتراضات شمال عراق را ناآرام کرد  9 مهر - 95

اربیل – ایرنا- اعتراضات جمعی از معلمین و کارکنان دولتی به تاخیر پرداخت حقوق معوقه و ریاضت اقتصادی، تعدادی از شهرهای کردستان عراق را ناآرام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعتراض کنندگان بعد از هشدارهای روزهای اخیر، امروز (سه شنبه) با برپایی تظاهرات سراسری در شمال عراق، اوضاع عمومی را در اقلیم کردستان عراق ناآرام کردند و برخی از تظاهرات کنندگان برای اولین بار با پوشیدن کفن در این اعتراضات شرکت کردند.
معلمین حاضر در این تظاهرات که اکثریت را تشکیل می دادند، خواهان لغو سیستم پرداخت نصف حقوق ماهیانه به کارکنان شده و تهدید کردند در صورتی که خواسته های آنها در پراخت حقوق معوقه چند ماهه اعمال نشود، مانع از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید خواهند شد.
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق اعلام کرده که هفته آینده سال تحصیلی جدید همزمان با سراسر عراق آغاز می شود.
شهرهای سلیمانیه، حلبچه، کلار، رانیه، کفری، کویه، قلعه دره، دربندیخان و دیگر شهرهای اقلیم کردستان عراق امروز شاهد بیشترین حضور تظاهرات کنندگان بود که در مواردی منجر به درگیری بین تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی شمال عراق موسوم به 'آسایش' شد.
گزارش رسانه های کرد زبان شمال عراق حاکیست که نیروهای امنیتی آسایش، ده ها نفر از تظاهرات کنندگان را دستگیر کرده و همچنین به تعدادی از رسانه هایی که در حال پوشش خبری تظاهرات بودند، تعرض کردند.
برخی از رسانه های عراقی اعلام کرده اند که جمعی از تظاهرات کنندگان، شعارهایی علیه انتشار فساد اداری و مالی در اقلیم کردستان سر داده و خواستار برکناری 'مسعود بارزانی' از ریاست اقلیم کردستان عراق شدند.
سایت خبری عراقی 'کنوز میدیا' نیز در این راستا در گزارشی نوشته است که برخی از تظاهرات کنندگان سقف مطالب خود را به برکناری بارزانی از قدرت ارتقا دادند، امری که منجر شد تا نیروهای آسایش، تدابیر امنیتی را در شهرهای شمال عراق تشدید کرده و اقدام به بستن برخی از خیابان ها و معابر کنند.
معترضین همچنین در برخی از شهرها با آتش زدن لاستیک خودروها در سطح معابر عمومی، باعث بستن تعدادی از خیابان ها و توقف تردد عمومی در داخل این شهرها شدند.
همزمان در شهر اربیل یک گروه از خبرنگاران شبکه تلویزیونی 'ان. آر. تی' که این اعتراضات را به صورت مستقیم پوشش می داد مورد حمله قرار گرفته و خبرنگار این شبکه بشدت مجروح شد.
در همین راستا دفتر قضایی وابسته به مدعی العموم در سلیمانیه امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از مطالبات معترضین حمایت می کند.
دفتر 'اتحادیه علمای دین اسلام' در شهر حلبچه نیز به عنوان یکی از احزاب سیاسی مهم در کردستان عراق در بیانیه ای حمایت خود را از خواسته های معترضین اعلام کرده است.
این تظاهرات در حالی اتفاق افتاده که بیم آن می رفت، دفتر برخی از احزاب کردی توسط معترضین مورد حمله قرار گیرد؛ 'عبدالخالق طلعت' مدیر کل پلیس اربیل در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: در اربیل امنیت عمومی خوب است و اجازه نمی دهیم دفاتر احزاب مورد تعرض قرار گیرد.
شهرهای کردستان عراق تابستان 2015 نیز شاهد اعتراضات مشابهی بود که برای بیش از سه ماه شمال عراق را ناآرام کرد.
در تظاهرات سال گذشته نیز، اعتراضات به مسائل اقتصادی و دیرکرد پرداخت حقوق کارکنان آغاز شد و به سرعت دامنه آن به مسایل سیاسی از جمله درخواست برکناری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق کشیده شد.
متعاقب این اعتراضات بود که جمعی از تظاهرات کنندگان اقدام به آتش زدن دفاتر برخی از احزاب حاکم در اقلیم کردستان عراق کردند.
خاورم *4*351*353*1770*1275 انتشار دهنده: مجید جعفری



انتهای پیام /*