ترامپ به دور زدن تحریم‌های کوبا متهم شد

ترامپ به دور زدن تحریم‌های کوبا متهم شد 9 مهر – 95
ترامپ بساز وبی انداز وکاسبکار است که هدف نهایی اش سود هرچه بیشتر است .بنابراین دور زدن تحریم ها وفرار مالیاتی ودروغ گفتن وتهدید کردن برای کسب قدرت درراستای همین کسب  سود هر چه بیشتر است.
Donald Trump, GOP nominee
Iقای ترامپ پیش‌تر بارها تاکید کرده بود که با کوبا وارد تجارت نشده است
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه متهم شده چند سال پیش و هنگامی که تحریم تجاری علیه کوبا همچنان پابرجا بود در قالب یک قرار مشورتی این تحریم‌ها را دور زده است.
این جنجال تازه انتخاباتی، روز پنجشنبه (۲۹ سپتامبر - هشتم مهر) پس از آن بالا گرفت که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با استناد به گزارش یک نشریه آمریکایی، آقای ترامپ را به قانون‌شکنی متهم کرد و یک بار دیگر تاکید کرد که از نظر او دونالد ترامپ شایسته ورود به کاخ‌سفید نیست.
نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی تحقیقی مدعی شده که شرکت بازرگانی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۸ و با وجود تحریم‌های تجاری علیه کوبا، به طور محرمانه با این کشور معامله‌ انجام داده و بابت آن حداقل ۶۸ هزار دلار به کوبا پول ارسال کرده است.
این در حالی است که سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای ترامپ در واکنش به این گزارش هرگونه تجارت بازرگانی میان گروه بازرگانی ترامپ و کوبا را انکار کرده است.
آقای ترامپ هم در جریان چند ماه گذشته بارها تاکید کرده است که او از تجارت و سرمایه گذاری در کوبا پرهیز کرده است.
بنابر گزارش نیوزویک، شرکت آقای ترامپ این مبلغ را با پرداخت به یک شرکت مشاور اقتصادی به کوبا فرستاده تا جنبه قانونی به آن بدهد.
همزمان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با استناد به این گزارش تحقیقی امروز گفت: "ما در این کشور قانون داریم و این که ترامپ سعی کرده با کوبا تجارت کند نشان می دهد که او منافع شخصی و مالی خود را بر قانون، ارزش‌ها و سیاست‌های کشورش مقدم دانسته است."
در همین حال، مارکو روبیو، سناتور کوبایی‌تبار جمهوری‌خواه که خود نامزد رقابت‌های درونی جمهوری‌خواهان بود اما پس از شکست از دونالد ترامپ به جمع حامیان او پیوست، در واکنش به این خبر خواستار توضیح از سوی ستاد انتخاباتی آقای ترامپ شده است.
"این موضوعی است که نباید بدون پاسخ و توضیح بماند. من امیدوارم که ستاد آقای ترامپ پا پیش بگذارد و در این مورد توضیح دهد. چرا که اگر این قضیه واقعیت داشته باشد، آن وقت من نگرانی جدی در این رابطه خواهم داشت."
Cuba
 کوبا، همسایه آمریکا بیش از نیم قرن با تحریم‌های گسترده واشنگتن روبرو بود اما اخیرا دو کشور با بازگشایی سفارت‌های خود دوران جدیدی از روابط دیپلماتیک را شروع کردند
با وجود این، عصر امروز آقای ترامپ در پاسخ به سوال مستقیم خبرنگاران درباره تجارت با کوبا صریحا آن را تکذیب کرد و گفت: "چه باید بگویم. آشکار و واضح دارم می‌گویم که من با کوبا تجارت نکرده‌ام."
در گزارش نشریه نیوزویک به مدارک متعددی اشاره شده و با مدیران سابق گروه بازرگانی ترامپ که در آن سال‌ها گروه هتل‌ها و قمارخانه‌های ترامپ نامیده می‌شده، گفتگو شده است.
بر اساس این گزارش، گروه بازرگانی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۸ با پرداخت پول به یک شرکت مشاور اقتصادی، از این شرکت خواسته تا به کوبا سفر کند و از طرف گروه بازرگانی ترامپ در زمینه فرصت های اقتصادی در کوبا تحقیق کند.
نیوزویک همچنین گزارش کرده که مدیران وقت شرکت ترامپ برای پنهان کردن این موضوع، پرداخت را در قالب یک اهدای خیریه به یک کلیسای کاتولیک جلوه داده‌اند.
این شرکت مشاور هزینه‌های سفر به کوبا از همان محل دلارهایی که در اختیار داشته پرداخت کرده و بنا بر گزارش نیوزویک این شرکت بدون داشتن مجوز از دولت آمریکا چنین سفر و هزینه هایی را انجام داده است. موضوعی که با توجه به قوانین مربوط به تحریم‌های کوبا در آن دوران، نقض این تحریمها محسوب می‌شود.
در همین حال، در آرشیو رسانه‌های آمریکایی دیده می‌شود که دونالد ترامپ در سال ۱۹۹۹ به روزنامه‌ای در شهر میامی فلوریدا گفته: "فرصت مناسبی برای کسب سود کلان در کوبا پییش آمده بود اما من آن را در تناقض با سیاست‌های آمریکا برای تحریم فیدل کاسترو دیدم و از آن حذر کردم."