نگاه و ناگهان پسابرجام.

نگاه 
و ناگهان پسابرجام...4مهر-95
پرورش یافتگان جنگ خانمانسوز موهبت الهی ایران وعراق واوین نامه ی کیهان که بطور سهمیه ای دانشجوی بسیحی شده ا ند تاهمچون سبزعلی خان رضایی  مدرک دکترای افتخاری دریافت کنندتاآذین بند تحلیل ضد برجامی خود کنند سپس  تحلیل شان دراوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری بازتاب داده شود. زیرا  این تازه کار همچون فرماندهان سپاه سخت شاکی شده  که فروش هواپیماهای مسافری دارای شرط و شرو هستند. چون اذعان کرده است:
    يکي از اين موارد فروش هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس به رژیم وارونه ولایت فقیه  است که وزارت خزانه داري آمريکا ،فروش بوئينگ و ايرباس به ايران را مشروط به اين کرده که اين هواپيماها به افراد و نهادهاي ايراني تحت تحريم آمريکا خدمات ندهند.
    
با توجه به اينکه وزارتخانه هاي اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان صدا و سيما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ۱۸۲ فرد و نهاد ايراني ديگر تحت تحريم آمريکا مي باشند، چنانچه طرف مقابل گمان ببرد اين هواپيماها در اختيار اين سازمان ها و افراد قرار گرفته، در هر فرودگاهي امکان داشته باشد، اين هواپيما ها را متوقف و ضبط خواهد نمود.
     ادعاي وزارت خزانه داري آمريکا به اين معناست که دولت تدبير و اميد پذيرفته است اين نهادها و افراد به دلايلي که آمريکايي ها مدعي هستند، محکوم بوده و قادر به ارائه خدمات هوايي به آنها نمي باشد. همان گونه که چندي پيش در ماجراي FATF نيز قرارگاه خاتم الانبيا با مشکلاتي در مراودات بانکي از سوي بانک هاي داخلي مواجه گرديد.
    
ولی در مورد توافق سیاست مبارزه با چولشویی دولت روحانی  هم سخت جوش آوردهو عصبی شده است . چون شکوه و گله از
پيشروي اين روزهاي دشمن کرده است که چرا مجلس نمايندگان آمريکا هفته گذشته لايحه اي را تحت عنوان «ماده شفافيت دارايي هاي رهبران رژیم وارونه ی ولایت فقیه» با هدف مشخص کردن چگونگي استفاده دارايي هاي ايران براي تامين مالي تروريسم! تصويب کردند و افزوده  در اين ميان جمهوري خواهان که اين روزها با اوج گرفتن ترامپ و بيماري نامزد دموکرات ها، پيروزي خود در انتخابات آينده آمريکا را حتمي مي دانند، بيش از بقيه گرد و خاک به راه انداخته اند. به طوري که «جب هنسيرلينگ» نماينده جمهوريخواه اهل تگزاس درباره اين قانون جديد گفته است: «اين قانون براي ما نقش حياتي دارد تا به روشني از دارايي هاي رهبران ايران با خبر باشيم دلیل
نگرانی شدید مدعی قلم بردست معلوم است ناشی ازچیست .چون وحشت ازآشکار شدن ضریب غارتگری های 38 ساله کارگزاران رژیم و ارونه ولایت فقیه و پاسداران و شرکای شان درا ذهان عمومی مردم ایران است . به خصوص که این روزها خیلی گرد و خاک محور حقوق های نجومی بر پاشده است .غافل ازآنکه 38 سال هرروز سرآفتابه دزدان نگون بخت بی کس وکار بالای داررفته است.
در طول تاريخ ستيزه جويي دولت آمريکا، استراتژي يانکي ها در مقابل کشورهاي قدرتمندي مانند ايران، هيچ گاه فتح يکباره و حمله سريع نبوده است. همان گونه که در هشت سال دفاع قدس نيز تجربه کرديم، دشمن براي فتح تهران ابتدا از محاصره آبادان، خرمشهر و شهرهاي مرزي شروع مي کند نه از قلب کشور. در موضوعات جنگ نرم و حوزه فرهنگ عمومي نيز همين استراتژي قابل مشاهده است. در مورد محاصره اقتصادي نيز وضعيت کشور با همين استراتژي از سوي آمريکا و اروپا دنبال مي شود. بر خلاف آنچه که دولتمردان در معرفي برجام ابراز داشته و آن را جايگزين تحريم ها معرفي مي کنند، به نظر مي رسد «برجام» نيز خود بخشي از ادامه مسير تحريم ها بوده و نه جايگزين آن. به طوري که اين روزها مسئولين دولت نيز به جمع دلواپسان پيوسته اند و خود نيز شاکي آشي شده اند که براي ملت پخته اند. چرا که برجام نه تنها تحريم ها را لغو نکرد بلکه ديگر کشورها را نيز نسبت به همکاري با ايران مردد نمود. موضوعي که تلويحاً توسط آقاي روحاني، رئيس قوه مجريه کشور در نشست اخير سازمان ملل و مصاحبه با شبکه NBC به آن اشاره شد. اما در ادامه پروژه محاصره اقتصادي ايران دشمن که با موضع گيري هاي طرف ايراني، آستانه تحمل دولت مردان «تدبير و اميد» را در حد پرتاب يک خودکار و فشارهاي ايميلي ارزيابي نموده است، قصد دارد تحريم ها را به دست خود دولتمردان و با امضاي آنها مشروعيت ببخشد. جرياني که از FATFشروع شده و در روزهاي اخير با چند مورد ديگر نيز پيگيري مي شود. گويي دشمن به مدلي دست يافته که به واسطه آن گام به گام به قلب اقتصاد ايران ضربه بزند.
    
يکي از اين موارد فروش هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس به ايران است که وزارت خزانه داري آمريکا ،فروش بوئينگ و ايرباس به ايران را مشروط به اين کرده که اين هواپيماها به افراد و نهادهاي ايراني تحت تحريم آمريکا خدمات ندهند.
    
با توجه به اينکه وزارتخانه هاي اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان صدا و سيما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ۱۸۲ فرد و نهاد ايراني ديگر تحت تحريم آمريکا مي باشند، چنانچه طرف مقابل گمان ببرد اين هواپيماها در اختيار اين سازمان ها و افراد قرار گرفته، در هر فرودگاهي امکان داشته باشد، اين هواپيما ها را متوقف و ضبط خواهد نمود.
    
ادعاي وزارت خزانه داري آمريکا به اين معناست که دولت تدبير و اميد پذيرفته است اين نهادها و افراد به دلايلي که آمريکايي ها مدعي هستند، محکوم بوده و قادر به ارائه خدمات هوايي به آنها نمي باشد. همان گونه که چندي پيش در ماجراي FATF نيز قرارگاه خاتم الانبيا با مشکلاتي در مراودات بانکي از سوي بانک هاي داخلي مواجه گرديد.
    
اين موضوع تلويحاً به اين نکته اشاره دارد که دولتمردان تدبير و اميد پذيرفته اند نهادهايي مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به دلايلي که آمريکايي ها مدعي آن هستند بايد به انزواي اقتصادي و سياسي کشيده شوند. يعني ما پذيرفته ايم که موسسات، سازمان ها و افراد تحريم شده توسط آمريکا بايد تحريم مي شده اند و در اين صورت قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان يکي از استوانه هاي اقتصادي کشور بايد منزوي شود و سپاه قدس نيز که امنيت اين روزهاي کشور را مديون آنها هستيم بايد تحريم ها را امروز به دست دولت ايران بپذيرد. آنگاه است که مالک اشترهاي زمان، در چند قدمي خيمه معاويه بايد شمشيرها را غلاف کنند و برگردند. حکايت تاسف باري که نمونه آن را در ماجراي صفين خوانده ايم. حکايت جنگي که دشمن در بين خواص بي بصيرت حکومت اميرالمومنين علي عليه السلام نفوذ کرد و با تدبير حکميت، مالک اشتر را مجبور کرد به خاطر مذاکره اي که پايانش شکست بود از پيروزي حتمي منصرف شود.
    
اما گام بعدي در پيشروي اين روزهاي دشمن، تصميم مضحک مجلس نمايندگان آمريکاست که هفته گذشته لايحه اي را تحت عنوان «ماده شفافيت دارايي هاي رهبران ايران» با هدف مشخص کردن چگونگي استفاده دارايي هاي ايران براي تامين مالي تروريسم! تصويب کردند. در اين ميان جمهوري خواهان که اين روزها با اوج گرفتن ترامپ و بيماري نامزد دموکرات ها، پيروزي خود در انتخابات آينده آمريکا را حتمي مي دانند، بيش از بقيه گرد و خاک به راه انداخته اند. به طوري که «جب هنسيرلينگ» نماينده جمهوريخواه اهل تگزاس درباره اين قانون جديد گفته است: «اين قانون براي ما نقش حياتي دارد تا به روشني از دارايي هاي رهبران ايران با خبر باشيم
    
اينکه اين لايحه چقدر عملياتي باشد و طبق گفته هاي رسانه هاي آمريکايي اوباما آن را وتو کند يا نکند مهم نيست. مهم اين است که طرف مقابل آن قدر شرايط را مناسب تصور کرده است که حالاجرات چنين گستاخي هايي را به خود مي دهد! دولت اوباما اگر هيچ دستاوردي براي خود ثبت نکرده باشد، همين که مدلي را به جمهوري خواهان براي رويارويي با ايران معرفي کرده است، خدمت بزرگي است که جمهوري خواهان نيز بايد به خاطر آن از اوباما تشکر کنند. مدلي که آنها را در محاصره اقتصادي ايران به اين سمت سوق مي دهد که براي کشتن يک موجود زنده در آب جوش، کافي است آن موجود را در آب سرد قرار داده و دما را نقطه به نقطه تا صد درجه بالاببريم و لازم نيست آن را يکباره در آب صد درجه فرو ببريم.

نويسنده: مالك شيخي زازراني*
    
*دانشجوي دکتري مديريت فرهنگي