نها ملت سوريه مي تواند درباره آينده اين كشور تصميم گيري كند

    در ديدار رئيس مجلس سوريه با روحاني مورد تاكيد قرار گرفت: تنها ملت سوريه مي تواند درباره آينده اين كشور تصميم گيري كند 7 مهر – 95
روحانی گرچه از عنوان ملت منظور خاصی رادنبال می کند . چون به نظر می رسد برای دور زدن بشار اسد جنایتکار  گفته تنها ملت سوريه مي تواند درباره آينده اين كشور تصميم گيري كند.  برایا ینکه بشار اسد جنایتکار نه مشروعیت ندارد که یک جنایتکار جنگی علیه بشریت است کهبایدم حاکمه ومجازات شود. همچنین "ملت" اسم جمع هست که شامل نه پاسداران وحزب ا لشیطان و روس ها نمی شود که  شامل مخالفان سوری و سوری های کشور سوریه ترک کرده هم می شود .
رئيس جمهور تروريسم و دخالت قدرت هاي فرامنطقه اي در امور داخلي کشورها را توطئه دشمنان و ريشه معضلات مهم منطقه دانست و گفت: ايران حفظ تماميت ارضي، وحدت و يکپارچگي همه کشورهاي منطقه از جمله سوريه را به عنوان يک اصل اساسي و کمک در راستاي مبارزه با تروريسم و استقرار امنيت را وظيفه خود دانسته و معتقد است تغيير مرزها هرگز به صلاح منطقه نخواهد بود.
    حسن روحاني ديروز در ديدار خانم هديه خلف عباس رئيس مجلس نمايندگان سوريه، روابط دوستانه و برادرانه دو ملت را داراي سابقه طولاني دانست و بر ضرورت توسعه، تقويت و تحکيم همه جانبه مناسبات و گسترش رايزني ها درباره مسائل و موضوعات منطقه اي و بين المللي تاکيد کرد.

    رئيس جمهوري همچنين توسعه و حمايت از روابط دوستانه و نزديک پارلماني ميان مجالس دو کشور را حائز اهميت برشمرد.

    روحاني با بيان اينکه مردم سوريه دوران سختي را تجربه مي کنند و در يک امتحان دشوار تاريخي قرار گرفته اند، گفت: هر ملتي ممکن است در تاريخ خود سختي هايي را تجربه کند، اما آنچه در تاريخ خواهد ماند نحوه ايستادگي يک ملت در برابر مشکلات و جديت آنها براي خاتمه دادن به معضلات با تدبير و اتحاد است.

    رئيس جمهوري اظهار داشت: امروز يک جنگ ظالمانه از سوي گروه هاي تروريستي که هيچ تعهدي نسبت به اصول اخلاقي و انساني ندارند به مردم سوريه تحميل شده و ايستادگي و مقاومت آنان در شرايط سخت 5 سال اخير در برابر تروريسم تحسين برانگيز بوده است.

    روحاني با بيان اينکه متاسفانه امروز بسياري از کشورهاي اسلامي در منطقه گرفتار توطئه دشمنان شده اند و مردم در مناطق مختلف از جمله يمن ، عراق، سوريه يا ليبي و افغانستان شرايط سخت و مشکلات بزرگي را تحمل مي کنند، افزود: جمهوري اسلامي ايران پاي اصول خود ايستاده و بر مبناي اينکه تروريسم معضلي بزرگ براي منطقه و جهان به شمار مي رود، معتقد است بايد به مردم سوريه کمک شود تا بتوانند تروريسم را از کشور خود بيرون کنند و ديگر کشورها هم براي مبارزه با تروريسم، راهي جز اين مسير ندارند.

    رئيس جمهوري تاکيد کرد: امروز مهم ترين اولويت در سوريه رساندن کمک هاي انسان دوستانه به مردم است.

    روحاني گفت: جمهوري اسلامي ايران کمک به سوريه را در راستاي مبارزه با تروريسم و استقرار امنيت در منطقه ادامه خواهد داد.

    رئيس جمهوري افزود: اطمينان داريم که پيروزي نهايي متعلق به ملت سوريه است و اميدواريم مذاکرات ميان دولت سوريه و معارضاني که به استقلال و اراده ملت سوريه متعهد هستند، براي دستيابي به راه حل سياسي و توافقي جامع که اراده ملت و مشارکت همه اقوام، طوايف و مذاهب را دربرگيرد، هرچه زودتر به نتيجه برسد.

    هديه خلف عباس رئيس مجلس نمايندگان سوريه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با رئيس جمهوري کشورمان، گفت: روابط ايران و سوريه تاريخي، دوستانه و برادرانه است و در راستاي گسترش و تقويت مناسبات همه جانبه با ايران تلاش خواهيم کرد.

    رئيس مجلس نمايندگان سوريه با تقدير از حمايت ها و ايستادگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کنار مردم سوريه براي مبارزه با تروريسم در اين کشور، افزود: علي رغم توطئه دشمنان، ايران همواره حامي بزرگ ملت سوريه در همه زمينه ها بوده است.

    وي همچنين ضمن ارائه گزارشي از اوضاع سوريه، مذاکرات ميان دولت و معارضين و چگونگي مبارزه با تروريسم در اين کشور، اظهار داشت: معتقديم ملت سوريه تنها مرجعي است که مي تواند درباره آينده اين کشور تصميم گيري کند و قدرت هاي بزرگ و آمريکا اگر به دنبال کمک به مردم سوريه هستند بايد در راستاي توقف تروريسم که خطري براي جهان به شمار مي رود تلاش کنند.