گزیده ها قسمت سوم 11 بهمن -97

گزیده ها قسمت  سوم  11 بهمن -97
جماران: روحاني كلا پاسخگويي را تعطيل كرده است
دولت پشت درهاي بسته كار مي كند؛ 6 ماه است بدون سخنگو و يك سال بدون نشست خبري فعاليت مي كند.
اين مطلب را سايت جماران از سايت هاي همسو با دولت منتشر كرد و نوشت: آيا دولت سخنگو نمي خواهد؟! اين سوالي است كه ماهها پاسخ خود را نيافته است.
محمدباقر نوبخت سخنگوي سابق كه همزمان رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور است، بعد از درخواست رسانه ها از رئيس جمهور براي سپردن سازمان برنامه به فرد ديگري از سخنگويي دولت استعفا داد و گفت كه مي خواهد همه توانش را صرف سازمان برنامه و بودجه كند.
در ابتدا مي شد از نيامدن فرد ديگري به جاي نوبخت، معناي «يا نوبخت يا هيچ كس» را برداشت كرد اما مي شد اين را هم تصور كرد كه رئيس جمهور در حال فكر كردن به گزينه هاي جايگزين است. خداحافظي نوبخت از تريبون سخنگويي دولت با استيضاح وزراي سابق كار و اقتصاد در فاصله اي يك ماهه اتفاق افتاد و به همين خاطر مي شد تصور كرد روحاني همزمان با انتخاب وزراي جديد خود، براي سخنگويي دولت نيز تصميم مي گيرد. اما اين اتفاق نيز رخ نداد.
شخص رئيس جمهور هم از رسانه ها فاصله گرفته و اين يعني دولت تصميم گرفته خود را از رسانه و افكار عمومي دور نگه دارد. روحاني در سال 97 بعد از خروج آمريكا از برجام فقط يك بار و آن هم به سوالات مجري صدا و سيما پاسخ داد و حتي يك نشست خبري با خبرنگاران هم برگزار نكرده و آخرين نشست خبري او در بهمن ماه سال 96 برگزار شد.
اما روحاني در مهر ماه رحماني فضلي وزير كشور خود را به عنوان رئيس ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي كشور منصوب كرد. پرسش هاي سياسي رسانه ها نيز در روزهاي چهارشنبه و حياط هيئت دولت توسط محمود واعظي، رئيس دفتر روحاني پاسخ داده مي شود.
اين در حالي است كه در چهار سال اول رياست جمهوري روحاني هم كه دولت سخنگو داشت، عملكرد دولت در حوزه اطلاع رساني مورد انتقاد حاميان روحاني بود.
عبدالله ناصري، فعال اصلاح طلب به خبرنگار جماران مي گويد: آقاي روحاني و دولت خيلي به كاركرد و حساسيت افكار عمومي و رسانه آگاهي ندارند وگرنه در اين شرايط حساس دولت را بي سخنگو نمي گذاشتند. دولت يا رئيس جمهور بي سخنگو چه از نظر داخلي و چه از نظر خارجي پديده اي بي معناست. بنابراين نداشتن سخنگو را بايد به خاطر درك درست نداشتن از اهميت رسانه و ارزش قائل نبودن براي افكار عمومي، طبيعي تلقي كرد.
ناصري ادامه مي دهد: نيت خواني ممكن نيست اما از عملكرد آقاي روحاني و دولت مي توانيم برداشت كنيم كه دولت خيلي مايل نيست در اين شرايط حساس و بحراني با افكار عمومي و رسانه رو به رو شود. لذا سخنگوي رسمي شاخصي وجود ندارد. مي توانيم مقداري اين تلقي را داشته باشيم كه دولت از پاسخ گويي فرار مي كند.
جنگ زرگري نكنيد؛ اصلاح طلبان مسئول كارنامه دولت هستند
جدال اصلاح طلبان و دولت، براي مردم خسته كننده است؛ گويا كه خبري از مشكلات مردم ندارند.
وبسايت الف دراين باره نوشت: مگر مي توان اصلاح طلبان را از دولت حسن روحاني جدا دانست؟ مگر مي توان معصومه ابتكار و محمدعلي نجفي و عباس آخوندي، نعمت زاده، ربيعي و جهانگيري را از دولت تدبير و اميد سوا كرد؟
مگر همان ها نبودند كه از برجام با چه آب و تابي تعريف مي كردند و دوران پسابرجام را در مخيله ساده انگار خود پروراندند و با ايرباس هاي عباس آخوندي سوار بر روياها شدند و نسخه دلار 4200 را پيچيدند و ناگهان با دلار 15 هزار تومان با واقعيتي كه از آن غافل بودند، تصادف كردند؟
حالا سرگيجه شان كه برطرف شده به كناري مي خزند تا فرصتي براي تجديد قوا داشته باشند. مديريتي كه ارزش پول ملي را به كمتر از يك چهارم رساند، محصول دست اصلاح طلبان است كه سهمي از آن برگرفتند و  بايد در پيشگاه عدل الهي و وجدان عمومي ملت ايران پاسخگوي كارهاي نكرده و اشتباهات دردناك مرتكب شده شان باشند.
حضراتي كه از دور بودن اصلاح طلبان و دولت سخن مي رانند يا آن رئيس دفتر همه كاره، خبري از حال و روز مردم ندارند؟ وزرايي كه نه با اخراج يا استيضاح، كه با ترك محل وزارت و قبل از تاييد استعفاي شان از دولت جدا شدند، خوب مي دانند چه كرده اند. دولتي كه در شش سال گذشته به جاي حل مشكلات ريشه اي مردم مانند توليد از رمق افتاده، اشتغال و حقوق كارگران و...، تنها و تنها به مذاكره با آمريكا به عنوان شاه كليد حل مشكلات انديشيد؛ اكنون بايد پاسخگوي عملكرد خود باشد.
عملكرد وزرا و نمايندگان اصلاح طلب آنقدر بد بوده كه اين احزاب را وادار به جنگ زرگري با واعظي كرده است. اگر شرايط اقتصاد سخت تر شده به دليل عملكرد بد مسئولان دولتي به ويژه اقتصادي در دولت اعتدالي است كه اصلاح طلبان آن را پايه ريزي كردند.
مردم مي دانند كه همه تلاش دولت در يك مذاكره كش دار بي نتيجه با آمريكا خلاصه شد.
نه، مردم مي فهمند. اعتدال همان اصلاحات است اصلاح طلبان مجلس و اعتداليون دولتي به راستي چه كار بزرگي براي مردم ايران كرده اند؟
ناصري: اصلاح طلبان حرف هاي روحاني را جدي نمي گيرند
عضو شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان تصريح كرد حتي اين طيف نيز حرف هاي (راديكال) روحاني را جدي نمي گيرند.
عبدالله ناصري در گفت وگو با آرمان اظهار داشت: اميدوارم تحولي در فكر و رفتار آقاي روحاني صورت بگيرد. اما اگر برگرديم به 5 سال و نيم گذشته، خواهيم ديد كه تقريبا اكثر كارشناسان و متخصصان حوزه برنامه ريزي و اقتصاد، نسبت به انتصاب آقاي نوبخت به رياست سازمان برنامه و بودجه به روحاني انتقاد داشتند؛ از مسعود نيلي تا ديگران. اما اين جمله آقاي روحاني معروف شد و واقعيت هم چنين است كه ايشان گفتند «نوبخت يعني من و هرچه بگويد عمل خواهم كرد»، همين نكته در حلقه اول دور روحاني؛ آقايان واعظي، آشنا، نهاونديان و احتمالا حسين فريدون خوب مي دانند كه آقاي روحاني چه چارچوب هاي مشاوره اي را مي پذيرد و عمل مي كند و روحاني هم مايل است با اين حلقه كار كند زيرا آنطور كه او مي خواهد مشاوره مي دهند. بنابراين خيلي اميدوار نيستم كسي كه طي اين 5 سال و اندي توصيه هاي زيادي از سوي افراد مختلفي به او شد كه در انتصاب ها و چنين نيروهاي اصلي دولت دقت كند، اما فكر نمي كنم در 3 سال آينده اتفاق خاصي در اين زمينه روي دهد.
وي با بيان اينكه جامعه حرف آقاي روحاني را جدي نمي گيرد، گفت: آقاي روحاني از ابتدا نتوانست برنامه مشخصي را براي كار در دولت ترسيم كند، به نظرم در ادامه هم نتواند و شايد اين انتظار از ايشان بي مورد باشد. هميشه گفته ايم و بر اين باوريم كه بي اعتمادي كه وجود دارد. بحث آقاي روحاني درباره فيلترينگ و مشكلات آن را به نظر بايد از سوي اپوزيسيون شنيده شود تا رئيس جمهوري. اين حرف ها مانند تمجيد آقاي احمدي نژاد از انديشه هاي مرحوم بازرگان است! زيرا واقعا كسي اين مواضع را جدي نمي گيرد.
آیت الله مكارم شيرازي در ديدار مديركل تعزيرات تهران: يقه دانه درشت ها را بگيريد /همه نهادها براي حل مشكلات اقتصادي بسيج شوند
استاد برجسته درس خارج حوزه نسبت به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم ابراز نگراني كرد و از مسئولان و دستگاه ها خواست براي حل مشكلات بسيج شوند.
آيت الله مكارم شيرازي در ديدار مديركل تعزيرات استان تهران، با بيان اينكه امروز مسائل اقتصادي ما به كلاف سردرگمي تبديل شده است، اظهار داشت: عوامل مختلفي دست به دست هم داده كه نتيجه آن فشار كم سابقه بر مردم و به ويژه طبقات ضعيف است.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه بايد اين فشار از دوش مردم برداشته شود چراكه ادامه آن به صلاح كشور و نظام نيست، تحقق اين مسئله را منوط به كار جهادي و همكاري همه ارگان ها و دستگاه ها از جمله تعزيزات دانست.
به گزارش رسا، وي با تاكيد بر اينكه بايد فرهنگ انصاف و رعايت مسائل اخلاقي، شرعي و ديني در جامعه احيا شود، گفت: متاسفانه در فضاهاي مجازي اين فرهنگ مورد تخريب واقع شده و در نتيجه برخي به دنبال سود بيشتر و ثروت اندوزي با هر وسيله اي هستند. استاد برجسته درس خارج حوزه افزود: متاسفانه بخشي از تجار و كسبه از تعزيرات به هيچ وجه نمي ترسند، شما بايد اين مسئله را آسيب شناسي كرده و به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه متخلفان از تعزيرات حساب ببرند.
آيت الله مكارم شيرازي قاطعيت داشتن بويژه در مقابل افراد صاحب نفوذ را به مسئولان تعزيرات توصيه و تاكيد كرد: اينكه عده اي كاسب جزء را به خاطر مسائل كوچكي بگيرند و پرونده هاي زيادي روي هم انباشته شود و به گردن كلفت ها و دانه درشت ها نپردازند، اينها افتخار و هنر نيست. اين مرجع تقليد از عدم نظارت بر بازار ارز نيز انتقاد كرد و گفت: اينكه عده اي ارز با نرخ دولتي دريافت كنند و پول آن را به بازار برنگردانند؛ يا محصولي وارد نكنند و يا با قيمت بالا به بازار عرضه كنند و كسي هم متعرض آنها نشود، اين نشان از يك ضعف و خلا جدي دارد.
وي با تاكيد بر لزوم برخورد با پديده قاچاق، اظهار داشت: اين همه قاچاق در بخش ها و محصولات مختلف صورت مي گيرد، آيا تعزيرات از اينها خبر ندارد؟ به عقيده ما اگر بخواهد كاري صورت گيرد، بايد سازمان تعزيرات به كلي متحول شود. استاد برجسته درس خارج حوزه ابراز داشت: تا مادامي كه تعزيرات قاطعيت پيدا نكند و جلوي متخلفان عمده را نگيرد فايده اي نخواهد داشت؛ اگر كار جهادي در تعزيرات نشود وضع فعلي ما را به نتيجه مطلوب نخواهد رساند. آيت الله مكارم شيرازي ضمن ابراز نگراني نسبت به وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم بويژه اقشار متوسط و ضعيف جامعه، يادآور شد: اگر جلوي متخلفان بزرگ گرفته شود، بخش قابل توجه و مهمي از مشكلات اقتصاد كشور حل خواهد شد.