باید از اتحادیه اروپا جدا شد

 باید از اتحادیه اروپا جدا شد 11 بهمن-97
تهران- ایرنا- آمریکا اولین کشوری بود که انقلاب ما را به رسمیت شناخت. به شاه اقامت نداد چون کارتر و کیسینجر خواهان روابط سیاسی و تجاری با ایران بودند. مشکل اصلی ما با آمریکا بر سر اسرائیل است که به عنوان یک هدفگذاری مهم از انقلاب در سیاست منطقه‌ای ما مطرح شده و همه فشار آمریکا روی مسأله اسرائیل و این نفوذ گسترده‌ای است که ایران در خاورمیانه پیدا کرده است.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آورده است: از مدت‌ها قبل لزوم دل نبستن به اتحادیه اروپا را گوشزد کرده بودم. اتحادیه اروپا گرچه یک واحد سیاسی است و تشکیل آن از ابتدا خوشایند آمریکا نبود و به همین دلیل هم انگلستان عضو کامل اتحادیه اروپا نشد، چون دست نشانده آمریکا در این اتحادیه بود. آمریکا فکر می‌کرد در دنیا رقیبی پیدا کرده که مجموعه دوستان گذشته‌اش بوده‌اند و به همین دلیل از این قضیه ناراضی بود. با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به خاطر اینکه ایران را آزاد نگذارد تا دست به فعالیت‌های گسترده‌تری بزند، تلاش کرد تا هم در برابر آمریکا بایستد که استقلال خودش را نشان دهد و هم ایران را در چارچوب برجام نگه دارد و اجازه ندهد که ایران دنبال فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برود.

اولین بار که آقای لودریان سه، چهار روز پیش اعلام کرد که تا دوشنبه شب نتیجه را اعلام خواهند کرد و تقسیم کاری بین این سه کشور مهم اروپایی اتفاق افتاد به گونه‌ای که دفتر کار در پاریس و مدیریت آن با آلمان و حسابداری و حسابرسی‌اش با بریتانیا باشد ولی با اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا که کشورهایی را که بخواهند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند، تحریم خواهد کرد، SPV از روی میز اتحادیه اروپا برداشته شد و خاتمه یافت. از طرفی سفر عباس عراقچی هم به اتریش چندان موفقیت‌آمیز نبوده ولی به هر حال با توجه به تهدید آمریکا علیه اتحادیه اروپا و با توجه به حجم مبادلات تجاری که بین اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد که سالیانه بین هزار تا هزار و دویست میلیارد دلار است یعنی 40برابر تجارت اتحادیه با ایران، بنابراین طبیعی است که اتحادیه اروپا این موقعیت را از دست نخواهد داد و بعد از جنگ تعرفه‌ها هم که به‌وجود آمد پیش درآمدی بود که آمریکا به اتحادیه اروپا نشان دهد نزدیک شدن به ایران به‌رغم میل آمریکا، برای ایالات متحده یک اقدام ناخشنودکننده است.

وضعیت ترامپ خاص است و همه دنیا را با یک نوع آشفتگی مواجه کرده و در ارتباط با ونزوئلا شاهدیم. نگاه راست افراطی ترامپ را می‌بینیم که یک تئوری و ایدئولوژی جدیدی است که در آمریکا شکل گرفته و تفکرات راست افراطی او باعث شده که در برزیل، بزرگترین کشور آمریکای لاتین، این راست افراطی به قدرت برسد و در ونزوئلا هم دنبال این قضیه است. ولی مشکلات ما با آمریکا قبل از ترامپ و خصومتی است که از اول انقلاب نسبت به اسرائیل اعلام کردیم که اسرائیل غده سرطانی است و باید از بین برود و هنوز هم در بدنه نویسی موشک‌هایمان همین کار را می‌کنیم. ظرف چند روز گذشته هم مقامات سپاه به این موضوع اشاره کردند.

بنابراین با توجه به اینکه ترامپ روی قلمدوش لابی‌های یهودی در آمریکا به قدرت رسیده، اصلی‌ترین هدفش این است که ایران را از حوزه‌های نفوذی که در خاورمیانه ایجاد کرده مثل عراق و سوریه و لبنان و یمن خارج و وادار کند که ایران دیگر هیچ نوع تهدیدی برای اسرائیل نباشد. مخصوصا مسأله موشک‌ها که می‌تواند تهدید مستقیمی علیه اسرائیل تلقی شود، خاتمه پیدا کند. چیزی که آقای لودریان هم به این موضوع اشاره کرد که اگر با ایران روابط بانکی برقرار کنیم، لازمه‌اش این است که ایران به سه موضوع تعهد دهد؛ متوقف کردن فعالیت‌های موشکی، رعایت حقوق بشر و مسأله دست برداشتن ایران از تهدیداتی که در منطقه اعمال می‌کند.

آمریکا اولین کشوری بود که انقلاب ما را به رسمیت شناخت. به شاه اقامت نداد چون کارتر و کیسینجر خواهان روابط سیاسی و تجاری با ایران بودند. مشکل اصلی ما با آمریکا بر سر اسرائیل است که به عنوان یک هدفگذاری مهم از انقلاب در سیاست منطقه‌ای ما مطرح شده و همه فشار آمریکا روی مسأله اسرائیل و این نفوذ گسترده‌ای است که ایران در خاورمیانه پیدا کرده است. پوسته داخلی و تحریم‌هایی که علیه ما به خاطر نگاه و تصمیماتی است که در مورد اسرائیل داریم. ترامپ می‌خواهد همان حمایتی که این لابی‌ها در دور اول از او کردند ادامه پیدا کند و به همین دلیل سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کرد.

*
منبع: روزنامه آرمان،1397،11،10
**
گروهاطلاع رسانی**1893**9131