تخلیه بخشی از اهالی 35 روستا



معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان خبر داد:
امدادرسانی به ۲۸۳۰ خانوار سیل‌زده خوزستان / تخلیه بخشی از اهالی 35 روستا11 بهمن - 97
سیل
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیلابی گفت: حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد.
صادق سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امدادرسانی در مناطق سیلابی ادامه دارد و تاکنون به ۲۸۳۰ خانوار سیل‌زده خوزستانی امدادرسانی شده است.
وی افزود: این امدادرسانی‌ها شامل برپایی اردوگاه اسکان اضطراری، توزیع اقلام امدادی و زیستی، تخلیه اضطراری مردم آسیب‌دیده و انتقال به مناطق امن، امداد و کمک‌های اولیه و کمک به ترمیم سیل‌بندها و سایر امور بوده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان در روز گذشته، بیان کرد: ترمیم سیل‌بند آلبوعفری همچنان ادامه دارد.
سلامت به ترمیم سیل‌بند رفیع در هویزه اشاره کرد و گفت: سیل‌بند رفیع نیز تا حدودی کنترل شده است و ترمیم آن با تجهیزات جدید ادامه دارد. همچنین شب گذشته (سه‌شنبه شب) قسمتی از بالادست سیل‌بند رفیع تخریب شد که با تلاش اهالی محلی و عوامل امدادی ترمیم شد.
وی عنوان کرد: حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد و بیش از ۲۰۰ تن از عوامل امدادی هلال احمر در مناطق سیل‌زده حاضر هستند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: بسیاری از اهالی روستاهای مناطق متأثر از سیل تخلیه شده‌اند و در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاه‌های اسکان اضطراری استقرار یافته‌اند.
وی بیان کرد: تعدادی از اهالی ۱۱ روستا در شوش، ۶ روستا در شوشتر، ۱۲ روستا در دشت آزادگان، ۶ روستا در دزفول و شهر رفیع در هویزه تخلیه شده‌اند.
به گزارش ایسنا، برخی از مدارس هویزه در نوبت صبح و عصر امروز (۱۰ بهمن‌ماه) به دلیل آبگرفتگی تعطیل هستند.
طبق اعلام کمیته بحران، کلیه مدارس شهر رفیع از توابع هویزه، چهارشنبه (۱۰ بهمن ماه ۹۷) و مدارس روستاهای در مسیر رودخانه٬ بخش نیسان، شهید باهنر، فجر اسلام، امام محمدباقر (ع) ٬ ایثار، امام صادق (ع)، شهید عبدالله ساکی، شهید مفتح و امام حسین بنی نعامه در نوبت صبح و عصر تعطیل هستند. سایر مدارس شهرستان هویزه طبق روال عادی دایر هستند.
روز گذشته رئیس جمهور پس از اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در شماری از استان‌های جنوبی و غربی کشور، به وزیر کشور دستور داد، همه امکانات لازم در سطح استان‌های سیل‌زده و مناطق همجوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارت و هر گونه کمک لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسؤولان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط؛ روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر، و همچنین رسیدگی به مناطق سیل زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود.

به همین منظور و به نمایندگی از سوی رئیس جمهور، دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه تعدادی از مسؤولان دستگاه‌های خدماتی و امدادی حاضر در ستاد مذکور، عازم مناطق سیل زده شدند.
روحانی همچنین آمادگی کلیه دستگاه‌های ذیربط و تمهید پیش بینی‌های لازم در جهت به حداقل رساندن خسارات و بویژه آمادگی و هماهنگی کامل نیروهای امدادی و هلال احمر را مورد تاکید قرار داد.
بارندگی‌های شدید رخ داده در دو روز گذشته در بالادست استان خوزستان سبب شد که حجم ورودی به سدهای دز و کرخه افزایش یابد که برای کنترل بیشتر سد برای جلوگیری از رخدادهای سال ۹۵ حجم خروجی از سدهای بالادست استان افزایش یافت و نتیجه آن شد که رودخانه‌ها طغیان کرده و سرریز آن وارد مزارع و خانه‌های روستاها و شهرهای اطراف آن شود.
مدیریت بحران خوزستان در پی اعلام هشدارهای لازم به روستاها و شهرهای در معرض خطر همچون شوش، دزفول، ایذه، هویزه و دشت آزادگان، ساکنان مناطق مورد تهدید شده را جابه‌جا کرد و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر به کار گرفت.
در پی شکستن چند سیل بند در شهرها و روستاهای سیل زده خوزستان، عده‌ای از مردم این شهرها با هشدار مدیریت بحران شهرهای سیل زده را تخلیه کرده و عده‌ای نیز با کمک ماشین‌هایشان به خاک‌ریزی پرداخته و مانع از ورود بیشتر آب به خانه‌هایشان شدند و در نتیجه خانه‌هایشان را ترک نکردند.
روز گذشته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان گفته بود، آب از سوی روستای آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است.
صادق سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری، اظهار کرد: آب از سوی روستای آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است و طبق پیش‌بینی‌های مسئولان محلی، از کنار این روستا رد می‌شود.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت شهر رفیع پس از شکسته شدن سیل‌بند در پی بارندگی‌ها، اظهار کرد: آب در شهر رفیع هویزه جاری شده و منازل این شهر تخلیه شده‌اند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه تلاش برای احداث و ترمیم سیل‌بندها در هویزه ادامه دارد، افزود: بر اساس آمار، شهر رفیع ۱۰۰۶ خانوار دارد.