اولین جلسه دادگاه متهمان ارز دولتی آغاز شد

 اولین جلسه دادگاه متهمان ارز دولتی آغاز شد  11 دی-97
تهران- ایرنا- اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سوء استفاده کنندگان از ارز دولتی در دادگاه انقلاب آغاز شد.
به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا قاضی موحد رئیس شعبه اول ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران روز سه شنبه در جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ارز دولتی گفت: در این جلسه رسیدگی به اتهامات 6 متهم صورت می گیرد که چهار نفر از آنان متواری هستند.
وی افزود: قربانعلی فرخزاد زرین که با قرار بازداشت موقت از 30 مرداد 97 و تیمور عامری برکی از 29 آبان 97 در زندان هستند، در جلسه حضور دارند.
موحد ادامه داد: چهار متهم این پرونده متواری هستند و به علت معلوم نبودن محل اقامتشان ابلاغ احضاریه مشخص نبود و به همین دلیل قرار غیابی صادر شد و موجبات قانونی رسیدگی غیابی به اتهامات آنان طبق ماده 394 قانون آیین دادرسی کیفری فراهم است.
قاصی موحد گفت: متهم ردیف اول در مراحل مختلف جهت واردات ورق استیل و اقلام دیگر از چند بانک مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۵۳۳۲ دلار ارز دولتی دریافت کرده و با همکاری سایر متهمان ضمن عقد و تهیه مدارک صوری در بازار آزاد به فروش رسانده و سود کلانی دریافت کرده است که در یک مورد ۲۰۱ میلیون دلار با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده و با سوء استفاده از وضعیت بازار به قیمت بالا فروخته است.
نماینده دادستان در این جلسه گفت: قربانعلی فرخزاد زرین متولد ۱۳۳۲ ساکن تهران و فاقد سابقه کیفری به اتهام اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه و سازمان یافته مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۵۳۳۲ دلار دریافت کرده است.
وی افزود: متهم ردیف دوم تیمور عامری برکی ساکن تهران و فاقد سابقه کیفری متهم به معاونت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۳۲۰ میلیون و ۶۶۲ ۱۳۰۱ دلار است.
به گفته نماینده دادستان علیرضا عامری برکی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه و سازمان یافته به میزان ۳۰۰ میلیون و 662 و یک دلار متهم است.
وی افزود: حمیدرضا عامری برکی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق ارز به صورت شبکه و سازمان یافته به مبلغ ۲۰ میلیون دلار متهم است و مکی سلطانی با همین اتهام به مبلغ ۳۰۰ میلیون و 662 هزار و 201 دلار متهم است.
نماینده دادستان گفت: محمد وکیلی فرزند مصطفی با سه متهم دیگر متواری هستند، متهم به مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان و به میزان ۳۲۰ میلیون و ۶۶۰ ۲۲۰۱ دلار است.
نماینده دادستان گفت: فرخزاد از اول اردیبهشت ۹۴ تا اول شهریور همان سال مبلغ ۲۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۸۶۴ دلار از بانک توسعه تعاون و به بهانه واردات ورق استیل ارز دولتی گرفته بدون اینکه پولی برای خرید ارز دولتی داشته باشد و متهم اعلام کرده با فردی به نام علی قاسمی آشنا شده که حاضر می شود مبلغ ریالی ارز را تهیه کند.
وی افزود: قاسمی که کارگزار بانک توسعه تعاون است یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت می کند که ۲۰ درصد از سود فروش ارز دولتی بوده است در حالی که کل سود بانک توسعه تعاون ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده و قاسمی پس از این پرداخت متواری می‌شود و فرخزاد به بهانه واردات ورق استیل اقدام به دریافت ارز دولتی کرده و سپس آن را به فروش می رساند که این پرونده همچنان مفتوح است.
نماینده دادستان گفت: متهم ردیف اول بدون هیچ گونه تضمینی مجددا تصمیم می‌گیرد تا از همین طریق از بانک اقتصاد نوین ارز دولتی بگیرد. وی از ۳۱ تیر سال ۹۴ اسفند همان سال با پروفرم های سوری از شعبه اسفندیار بانک اقتصاد نوین ۹۸ میلیون و ۱۲۲ هزار ۲۶۷ دلار ارز دولتی دریافت کرده و با همکاری فردی به نام امید اسدبیگی که کارگزار بانک اقتصاد نوین بوده ارز دولتی را دریافت کرده است.
وی افزود: اسدبیگی طبق وکالتی که از متهم داشته ارز دولتی را تخصیص داده و آن را از بانک دریافت کرده و سپس در بازار آزاد به فروش می‌رساند و سهم فرخزاد را پرداخت می کند که ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان به متهم پرداخت می شود و به گفته متهم به یک چک دو میلیارد تومانی نیز دریافت کرده است.
وی افزود: فرخزاد با توجه به تجربه های به دست آمده و سودهای کلان دریافت کرده از ۵ بهمن ۹۶ تا پنجم تیر سال ۹۷ با تهیه پروفرم های جعلی و با همکاری صرافی تیمور عامری مبلغ ۳۲۰ میلیون و 662 هزار و 201 دلار از بانک ملی شعبه حافظ تهیه می‌کند
ادامه دارد...