گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم 8 بهمن - 97
چرخ اقتصاد با FATF نمي چرخد؛ قفل مي شود
«چرخ اقتصاد با FATF مي چرخد؟». روزنامه جام جم ضمن بررسي ابعاد اين سوال از قول كارشناسان نوشت: پيوستن به FATF خودتحريمي است و درباره اين موضوع تحريف و اغراق مي شود.
جام جم مي نويسد: براساس خبري كه توسط وزير كار تاييد شد، هشت نفر از وزراي دولت در نامه اي به رهبر معظم انقلاب درخواست تسريع در روند تصويب لوايح مدنظر گروه ويژه اقدام مالي (FATF) را مطرح كرده اند. آن طور كه از گوشه و كنار شنيده شده، وزراي دولت معتقدند اگر لوايح اف.اي.تي.اف تصويب نشود، كشور در دور زدن تحريم ها و رفع مسائل اقتصادي دچار مشكل خواهد شد. اين در حالي است كه اثرگذاري تحريم هاي اخير عليه ايران، ارتباطي به اف.اي.تي.اف ندارد و صرفا به خاطر فشارهاي آمريكا به بانك ها و شركت هاي خارجي است. هم اكنون موثرترين تحريم ها عليه ايران، تحريم صادرات نفت و تحريم ارتباطات بانكي است كه پيروي كشورها و شركت هاي خارجي از اين تحريم ها صرفا به خاطر فشارهاي آمريكاست و ارتباطي به اف.اي.تي.اف ندارد.
نگاهي به مشكلات اقتصادي و گراني ها در بازارهاي مختلف هم نشان مي دهد اين سوءمديريت هاست كه عامل التهاب در بازار ارز و هدر رفتن 18 ميليارد دلار ارز 4200 توماني شده است. گراني شديد مسكن هم كه امسال كارگران و مستاجران را دچار مشكل كرد، هيچ ارتباطي به تحريم ها و اف.اي.تي.اف نداشته است. چند برابر شدن قيمت موادخوراكي نيز به علت اثرگذاري تحريم ها نبوده است، بلكه صرفا نبود نظارت دولت بر سيستم توزيع، موجب شده ميلياردها دلار ارز 4200 توماني براي واردات كالاهاي اساسي اختصاص يابد اما اين كالاها با نرخ ارز آزاد به دست مردم برسد. دو برابر شدن قيمت خودروهاي داخلي نيز علاوه بر خروج پژو و رنو از ايران بر اثر فشار آمريكا، ناشي از تصميمات متناقض دولت در زمينه ساماندهي بازار، واردات و انتقال ارز بود و هيچ ردي از اف.اي.تي.اف در اين نابساماني ها ديده نمي شود.
اما به اعتقاد كارشناسان، برآوردن خواسته هاي اف.اي.تي.اف منجر به اشراف اطلاعاتي سازماني بر شريان هاي مالي و بانكي كشور مي شود كه تحت نفوذ سنگين بلوك غرب است و رياست آن در دست معاون وزارت خزانه داري آمريكا يعني اتاق عمليات جنگ اقتصادي ضد ايران است. مطمئنا اين اشراف اطلاعاتي در شرايطي كه كشور در شرايط جنگ اقتصادي است بسيار خطرناك بوده و حتي ممكن است به جاي تسهيل مقابله با تحريم ها، دور زدن آنها را دشوارتر سازد.
ضمنا در صورت اجراي كامل خواسته هاي اين نهاد تازه قرار است وضعيت ايران مورد بررسي قرار گيرد و هيچ امتياز قطعي براي ايران در نظر گرفته نشده است. با در نظر گرفتن تجربه بدعهدي آمريكا در برجام و همراهي تلويحي اروپا با آن، مشخص است پذيرش خواسته هاي سازماني كه تحت سلطه غرب است احتمالا نتيجه مثبتي در بر نخواهد داشت.
بيژن عبدي، كارشناس مسائل اقتصادي در خصوص نامه تيم اقتصادي دولت گفت: برخي در دولت و مجلس تمايل دارند با مطرح كردن اين قضايا براي تصويب خواسته هاي اف.اي.تي.اف فشار بياورند، در حالي كه شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام ايرادات قانوني اين طرح را بارها اعلام كرده اند؛ اما مهم تر از اين مساله اين است كه وزير خارجه در مجلس شوراي اسلامي گفته بود، فكر نكنيد تحول خاصي با تصويب اين طرح اتفاق خواهد افتاد و مشكلات اقتصادي ايران برطرف مي شود.
وي افزود: سوال اين است ما اين همه امتياز به دولت هاي اروپايي داده ايم و اگر دوباره با اين طرح بياييم تك تك اطلاعات داخلي خود (شركت ها و افراد) را در اختيار آنها قرار بدهيم، چه گره اي گشوده خواهد شد.
عبدي تصريح كرد: بارها مسئولان مي گويند اگر اين طرح به امضا نرسد با مشكلات عديده اي روبه رو خواهيم شد؛ اما ما مي گوييم اگر اين طرح ها را هم امضا كرديم و دوباره كشورهاي غربي ما را تحريم كردند گره ها را چه كسي بازخواهد كرد.
وي گفت: با عضو شدن در اف.اي.تي.اف، بايد تمامي اطلاعاتي كه از ما مي خواهند به طور كامل در اختيار آنها قرار دهيم، حتي آنها به دنبال اين هستند كه اين طرح، پيوست هاي حقوقي و قضايي داشته باشد تا حق تحفظ هاي ما بي اثر شود.
اين كارشناس اقتصادي افزود: در شرايطي كه تحريم و تحت فشار هستيم و تنها راهمان دور زدن تحريم ها از طريق راه هاي خاصي است، آيا پيوستن ايران به اف.اي.تي.اف كه ممكن است اين راه هاي دور زدن تحريم ها را لو بدهد، منطقي است؟
وي گفت: اين امر خودتحريمي و تشديد فشارها بر ايران است به همين دليل شك برانگيز بوده و به حسن نيت افراد بايد شك كرد، البته شايد نيت هاي ديگري داشته باشند.
اين كارشناس اقتصادي گفت: اگر قوانين مرتبط با پولشويي دغدغه دولت است ما در كشورمان هم قوانين خوبي داشته ايم، دولت همان ها را عملياتي كند، به نظر مي رسد اينها همه بهانه جويي است، مگر نگفتند با آمدن برجام همه مشكلات اقتصادي حل مي شود، چه شد؟  
ظهارات عجيب معاون وزير صنعت: اروپا تلاش خودش را براي spv انجام داده البته شروطي هم گذاشته اند!
معاون وزير صنعت در اظهاراتي عجيب بدون اشاره به بدقولي اروپايي ها در قبال برجام مدعي شد اروپا تلاش خودش را براي بازگشايي spv انجام داده است، البته آنها شروطي گذاشته اند!
محمدرضا مودودي در يك نشست خبري درباره برقراري كانال مالي كشورهاي اروپايي از جمله سوئيس اظهار داشت: اروپا تلاش خودش را براي بازگشايي اين كانال مالي انجام داده است، البته آنها شروطي گذاشته اند كه اين كانال مالي براي انتقال مالي اقلام انسان دوستانه مثل غذا و دارو باشد، اما با توجه به اينكه ايران به تعهدات خود عمل كرده، از آنها خواسته ايم، تا از طريق اين كانال مالي براي تمام اقلام غيرتحريمي بتوانيم استفاده كنيم
وي با اشاره به اينكه چند ماه پيش در جلسه اي با سفير سوئيس اين مسائل مطرح شد، گفت: ما توافق برجام را با 6 كشور انجام داده ايم كه يكي از آنها آمريكا بوده، و اگر واقعا وزن يك كشور بزرگتر از 5 كشور ديگر است، اين علامت سوال وجود دارد كه آيا چنين تعهداتي از اين به بعد ارزش دارد يا خير؟
به گزارش فارس ،مودودي در ادامه افت صادرات در ماه 9 سال جاري را ناشي از اصلاح كدهاي HS دانست و گفت:اگر بخش هايي معتقدند كه نرخ پايه صادراتي گران است، مي شود آن را اصلاح كرد، اما واقعيت اين است كه عمده افت از قيمت هاي ناشي از رقابت هاي منفي است
وي در ادامه گفت: عليرغم فشار تحريم ها در سال جاري در 9 ماهه صادرات كشور 5.5 درصد رشد داشته است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه در 9 ماهه امسال صادرات ميعانات گازي به دليل تحريم كاهش داشته است، بيان داشت: طي 9 ماهه امسال صادرات پتروشيمي 30 درصد رشد داشته است.
وي افزود: تا دي ماه امسال 68 ميليارد يورو ثبت سفارش صورت گرفته و بازگشت ارز حاصل از صادرات تا 24 دي ماه 7 ميليارد دلار بوده كه با توجه به صادرات 33.4 ميليارد دلار صادرات نفتي مي توان گفت: حدود يك سوم از ارز حاصل از صادرات به كشور بازگشته است.
معاون صادراتي وزير صنعت همچنين در رابطه با تحريم لاستيك خودرو اظهار داشت: اوايل امسال مشكلاتي براي تامين اين كالا به وجود آمد، اما الان فرايند روال عادي خود را يافته است
وي اظهار داشت: يكي از مسائلي كه ما را در زمينه تامين لاستيك خودرو با بحران مواجه كرد، اين بود كه تا قبل از امسال واردات اين كالا به صورت رسمي انجام نمي شد و بيشتر به صورت غيررسمي انجام مي شد، بنابراين واردكننده بزرگ رسمي اين كار را انجام نمي داد، اما اكنون با شركت هاي توانمند صحبت شده كه واردات را در اين زمينه انجام دهند و اقداماتي نيز صورت گرفته است
مودودي همچنين در رابطه با واردات بدون ارز بيان داشت: سوال شفاف بانك مركزي در اين زمينه اين است كه واردات بدون انتقال ارز، ارزش از كجا تامين مي شود؟ 
انجمن سازندگان قطعات خودرو: مقامات دولتي پاسخگوي بدعهدي رنو و پژو باشند
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات خودرو تصريح كرد: مطابق با هزينه هاي پرداخت شده بايد غرامت بدعهدي پژو و رنو به قطعه سازان پرداخت شود.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، فرهاد به نيا ديروز در نشستي خبري گفت: دو شركت رنو و پژو كه قراردادهايي را بعد از برجام با ايران امضا كرده اند، تعداد بالايي خودرو در بازار بكر ايران فروختند و رفتند به نحوي كه برآوردها حكايت از آن دارد كه رنو 115 هزار دستگاه و پژو 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو فروختند؛ مردانه بخواهيم بگوييم، دروغ گفتند و رفتند.
وي با اعلام اينكه انجمن در امضاء قرارداد جديد پژو با خودروسازان كشور به شدت بر روي اخذ تضامين اصرار داشت، گفت: اكنون اين دو خودروساز فرانسوي، بازار ايران را رها كرده و تمام خودروهايي كه پلتفرم مشترك دو كشور بودند را رها كرده اند.
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو كشور ادامه داد: بسياري از قطعه سازان قديمي به واسطه اعتمادي كه به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و وزارت صنعت داشتند، مبالغ هنگفتي خرج خريد تجهيزات ساخت خودروي مشترك با رنو و پژو كردند و اكنون تجهيزاتشان خاك مي خورد.
به نيا با اشاره به اينكه مطابق با هزينه هاي پرداخت شده، غرامت بايد از سوي دو شركت فرانسوي، خودروسازان ايراني و وزارت صنعت به قطعه سازان پرداخت شود، تصريح كرد: اگر مقامات دولتي و خودروسازان تضامين كافي اخذ كرده اند، اكنون وقت عملياتي كردن آنهاست و اگر اين تضامين اخذ نشده بايد جوابگو باشند و ما به قوه قضائيه در اين رابطه شكايت خواهيم كرد. در حال حاضر بايد به پژو و رنو درس جدي داد و دولتمردان و خودروسازاني كه تضامين لازم را نگرفته اند بايد جواب دهند.
مرگ زن باردار در بيمارستان رشت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي گيلان، از مرگ بانوي باردار در بيمارستان آريا رشت خبر داد.
اسماعيل نورصالحي درگفت و گو با پايگاه اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشكي گيلان، گفت: مادر 35ساله اي در دهم آبان ماه با (تست حاملگي مثبت) به مطب يكي از پزشكان متخصص زنان و زايمان در شهرستان انزلي مراجعه كرد كه پس از سونوگرافي سه ساك حاملگي فاقد جنين براي وي تشخيص داده شد.وي افزود: بر اساس پروتكل هاي درماني و به منظور حفظ سلامتي مادر، ساك هاي حاملگي پوچ و فاقد جنين بايد دفع مي شد. اما علي رغم همه تلاش هاي به عمل آمده و تجويز دارو از سوي پزشك معالج، فرآيند دفع كامل بقاياي حاملگي اتفاق نيفتاد.نورصالحي خاطرنشان كرد: پزشك معالج با توجه به خونريزي و عدم دفع كامل بقاياي ساك هاي حاملگي، روش درماني هيستروسكوپي و كورتاژ را مدنظر قرار داد كه در اين خصوص بيمار براي دريافت اقدامات درماني، در تاريخ 27 دي ماه به صورت الكتيو به بيمارستان آرياي رشت مراجعه و كانديد هيستروسكوپي و كورتاژ شد.وي ادامه داد: بيمار در دقايق اوليه عمل، دچار افت شديد ضربان قلب و فشار خون شد كه بلافاصله با تلاش تيم درماني عمليات احياء براي وي انجام شد و سپس مادر جهت انجام مراقبت هاي ويژه به آي سي يو منتقل شد.معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي گيلان، گفت: علي رغم تمامي اقدامات درماني تخصصي و فوق تخصصي، متاسفانه در ساعات اوليه بامداد 28 دي ماه سال جاري، بيمار دچار ايست قلبي شد كه پس از 45 دقيقه عمليات احياء مجدد توسط تيم احياء، عمليات ناموفق و فوت مادر اعلام شد