پالرمو در كميسيون هاي تخصصي رد شد تصميم نهايي مجمع دو هفته ديگر

پالرمو در كميسيون هاي تخصصي رد شد تصميم نهايي مجمع دو هفته ديگر 8 بهمن – 97
 پاسداران درراستای اهداف خود نه خامنه ای را وامدار خود کرده که  با موش وگربه بازی در نهادهای زیر کنترل خامنه ای سرنوشت کشور و مردم ایران را  تیز به گروگان گرفته اند.
لايحه پالرمو كه در كميسيون هاي تخصصي رد شده، در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسي قرار گرفت و به نتيجه نرسيد و در نهايت اعضاي مجمع تصميم نهايي درباره اين لايحه را به جلسه بعد(دو هفته آينده) موكول كردند.
مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح شنبه ششم بهمن ماه به رياست آيت الله آملي لاريجاني و با حضور اعضا تشكيل جلسه داد.
در جلسه ديروز كه تعدادي از فقهاي شوراي نگهبان، وزراي امور خارجه و امور اقتصادي و دارايي، معاون حقوقي رئيس جمهور، رئيس كل بانك مركزي و روساي كميسيون هاي قضايي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، ادامه بررسي لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرائم سازمان يافته فراملي موسوم به پالرمو، اختلافي بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان مطرح گرديد.
بر اساس اين گزارش ابتدا گزارش كميسيون هاي سياسي دفاعي و حقوقي و قضايي مجمع تشخيص مصلحت نظام ارائه گرديد و در ادامه روساي كميسيون هاي قضايي و امنيت ملي مجلس و سپس وزراي امور خارجه و اقتصاد و نيز رئيس كل بانك مركزي و معاون حقوقي رئيس جمهور ديدگاه هاي خود را به نمايندگي از مجلس و دولت مطرح كردند.
در اين جلسه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و فرهاد دژپسند وزير اقتصاد از لايحه پالرمو دفاع كرده و اين مسئله را نياز فعلي كشور دانستند.
به گزارش تسنيم، در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، كميسيون هاي تخصصي نظرات خود را درباره اين لايحه طرح كردند؛ آن طور كه مصطفي ميرسليم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام جلسه ديروز مجمع را روايت كرده، با توجه به گزارش كميسيون هاي تخصصي، زمان جلسه اجازه ورود اعضا به جزئيات لايحه را نداده و بر همين اساس وي گفته كه نمي تواند درباره اينكه كليت اعضاي مجمع چه نظري درباره اين لايحه دارند، اظهارنظر كند. چون اعضاي مجمع تشخيص به صورت مشخص درباره اين لايحه در جلسه ديروز بحث نكردند نمي توان نظر كليت مجمع را تشخيص داد؛ قرار شد در جلسه بعدي اعضاي مجمع درباره اين لايحه به تصميم برسند.
بررسي لايحه پالرمو در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام به نتيجه نرسيد و در نهايت اعضاي مجمع تصميم نهايي درباره اين لايحه را به جلسه بعد(دو هفته آينده ) موكول كردند
ردشدن پالرمو در كميسيون هاي تخصصي
به گزارش مهر، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران درباره فرجام بررسي لايحه پالرمو، گفت: دو لايحه از لوايح اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان از باب مصلحت به مجمع ارجاع شد، يكي مربوط به كنوانسيون پالرمو و ديگري موضوع CFT كه مرتبط با مسايل تروريستي است.
رضايي افزود: جمع بندي مباحث كارشناسي در دبيرخانه مجمع به اتمام رسيد و به كميسيون هاي ذيربط شامل دو كميسيون سياسي، دفاعي، امنيتي و حقوقي قضايي براي بررسي هاي بيشتر ارجاع شد و امروز هر دو كميسيون ديدگاهشان را اعلام كردند.
وي با بيان اينكه ما در پي اين هستيم كه آنچه به منافع ملي مربوط و در بهبود زندگي مردم موثر است و نيز آنچه به نفع نظام و انقلاب است مدنظر قرار دهيم، اظهارداشت: در حقيقت مجمع آخرين سنگر منافع ملي و منافع جمهوري اسلامي است و ما در اينجا نمي توانيم تحت تاثير فشارها قرار بگيريم و بايد آنچه به نفع ملت و كشور است پيش ببريم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين پرسش كه در خبرها آمده است كه موضوع الحاق ايران به پالرمو در كميسيون هاي تخصصي به مصلحت دانسته نشده است، تاكيد كرد: اين، واقعيتي است اما تصميم نهايي را در اين باره مجمع مي گيرد يعني كميسيون هاي كارهاي كارشناسي را انجام مي دهند و نتايج را به صحن مجمع مي دهند كه بايد در اين باره نظر نهايي را اعلام كنند.
رضايي، يكي از مباحث جدي مرتبط با پيوستن ايران به كنوانسيون مبارزه با جرائم سازمان يافته فراملي پالرمو را مربوط به حق تحفظ كشورمان در اين كنوانسيون دانست.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر مبهم بودن حق شرط ايران در پيوستن به كنوانسيون پالرمو ،گفت: البته ابهامات زيادتري هم وجود دارد كه قرار شد در جلسه آينده، موافقان و مخالفان به بررسي اين ابهامات بپردازند.
شمخاني:CFT به نفع كشور نيست
ابوالفضل حسن بيگي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: شمخاني در جلسه غيرعلني مجلس با صراحت اعلام كرد از نظر شوراي عالي امنيت ملي، اجراي CFT به نفع كشور نيست.
حسن بيگي با بيان اينكه CFT يك معاهده استعماري است، افزود:  آمريكا براي نابودي شوروي سابق چنين مجمعي را تشكيل داد تا شوراي امنيت و سازمان ملل را دور بزنند و از اين طريق ضربات مهلكي را به شوروي سابق وارد كرد.
وي با بيان اينكه تصويب اين لوايح به نفع آمريكا و به ضرر ملت ايران است، افزود: هرجا به آمريكايي ها باج داده ايم آنها پيش روي كرده اند چرا كه استعمار، سيري نا پذير است؛ استعمار به دنبال نابودي جمهوري اسلامي و تجزيه ايران است.
مشابه برجام!
آيت الله محسن مجتهد شبستري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دولتي ها براي تصويب «پالرمو» در جلسه مجمع همانند زمان تصويب برجام، استدلال مي كنند و فقط مي گويند ملحق نشدن به اين كنوانسيون شرايط كشور را بدتر مي كند.
وي افزود: نظر دولت اين است كه اگر ايران به كنوانسيون پالرمو نپيوندد مشكلات بيشتر خواهد شد ولي از طرفي به اين موضوع پاسخي نمي دهند كه اگر به كنوانسيون پالرمو پيوستيم، مشكلات اقتصادي حل مي شود يا خير؟ امروز تحريم هايي از جانب آمريكا بر ملت ايران تحميل شده است كه با پيوستن ايران به كنوانسيون پالرمو احتمال اينكه شرايط كشور بدتر هم شود، وجود خواهد داشت زيرا آمريكا به راحتي خواهد توانست دور زدن تحريم ها توسط ما براي فروش نفت را به عنوان پولشويي و خلاف مقررات آمريكا تلقي كند.
حشمت الله فلاحت پيشه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه بررسي لايحه پالرمو به دلايل فني در مجمع تشخيص به تعويق افتاد، گفت: عوامل سياسي دليل تعويق بررسي اين لايحه نبود.
تجمع در مخالفت با FATF
جمعي از دانشجويان مشهدي صبح شنبه با تجمع در ميدان دكتر شريعتي مشهد مخالفت خود را با تصويب لايحه FATF  در مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كردند.
در اين تجمع دانشجويان پلاكاردهايي همراه داشتند كه روي آنها نوشته شده بود « پالرمو يعني چك سفيد امضايي كه تمام دارايي شما را به تاراج مي برد»،« با لايحه ننگين FATF  مخالفيم».
روز جمعه نيز مردم قم پس از اقامه نماز در مصلي قدس قم در مخالفت با تصويب FATF و پالرمو تجمع اعتراضي برگزار كردند.