يادداشت ميهمان اوین نامه کیهان "يك بار ديگر انقلاب اسلامي"


 اوین نامه کیهان 5 شنبه 9 اسفند ماه سال 1397
يادداشت ميهمان اوین نامه  کیهان  "يك بار ديگر انقلاب اسلامي"
بيانيه اخير مقام معظم رهبري به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، كه به درستي «بيانيه گام دوم انقلاب» نام نهاده شده است و در واقع، نقشه راه چهل سال دوم انقلاب را ترسيم مي كند، حاصل و عصاره اي از تجربيات، علم، حكمت و مديريت رهبر بي بديلي است كه از همان روزهاي آغازين  انقلاب، بلكه سالها قبل از آن، در تمامي صحنه ها و گردنه هاي حساس انقلاب، حضور تاثيرگذار و تعيين كننده داشته و از دل حوادث سهمگين و خطرناك، كه هر يك به تنهايي براي از پاي درآوردن يك نظام نوپاي بعد از انقلاب، كافي بودند، پيروز و سربلند بيرون آمده و ايران اسلامي را، با قدرت و اقتدار مثال زدني و همراه با سه اصل اساسي عزت، حكمت و مصلحت، به سوي قله هاي عظمت و افتخار هدايت كرده است. به گونه اي كه امروز، پس از گذشت چهار دهه  از عمر پرخير و بركت انقلاب  اسلامي و بنا بر اذعان و اعتراف مكرر هم دوستان و هم دشمنان قسم خورده و ريز و درشت منطقه اي و فرامنطقه ، به قدرت برتر منطقه تبديل شده ايم و تمامي اين راه سخت و طولاني را هم با پاي خود طي كرده ايم، آن هم در اوج ظالمانه ترين و غيرانساني ترين تحريم هايي كه تاريخ به ياد دارد.
بنابراين معلوم است كه نمي توان بيانيه اي با اين پشتوانه ذي قيمت و آينده ساز را، كه در عين ايجاز و اختصار، سرشار از نكته هاي حكمت آموز و راهگشا بوده و از جامعيت، شموليت، وسعت و عمق منحصر به فردي هم برخوردار است، در يك يا چند مقاله مورد تجزيه و تحليل و بهره گيري قرار داد. اين برنامه راهبردي و نقشه راه  بايد در سال هاي پيش رو، و البته بدون فوت وقت، از سوي سياست گذاران، تصميم سازان، دولتمردان و مديران مسئول و مدبر و با هدف ساختن «تمدن نوين اسلامي»، در دستور كار قرار بگيرد
بنابراين، در اين مقال و مجال مختصر، صرفا به سه نكته، به اعتقاد اين قلم، كليدي و حائز اهميت بيشتر، اين بيانيه مهم و راهبردي، آن هم در حد اجمال و اختصار، مي پردازيم.
اولين نكته حائز اهميت، اعتقاد راسخ و خلل ناپذير رهبري به درستي و صلابت راهي است كه طي كرديم. تا آنجا كه امروز، در اكثريت قريب به اتفاق مولفه هاي قدرت ملي و اقتدار سياسي، در رتبه برتر منطقه و در برخي از حوزه ها، مثل حوزه هاي دفاعي، امنيتي و علمي، جزو چند قدرت برتر جهان محسوب مي شويم. آمار و ارقام منابع معتبر جهاني در اين زمينه به وضوح مويد اين واقعيت است. البته، ما در برخي از حوزه ها ، به عنوان مثال، در حوزه هاي مديريتي، اقتصاد و معيشت روزمره مردم، واقعا دچار مشكلات طاقت فرسا، به ويژه براي اقشار كم درآمد و غير برخوردار جامعه هستيم و بايد در اين حوزه ها هم، همچون ديگر حوزه ها، كاري كرد، كارستان. با اين وجود، اينها چيزي از قدرت ملي ما فرو نكاسته كه بماند، آنها را در پيمودن راه درستي كه انتخاب كرده اند، مصمم تر كرده است. حضور فزاينده همه قشرهاي جامعه در راهپيمايي هاي 22 بهمن و جشن هاي ساليانه پيروزي انقلاب، گواه صادقي بر اين ادعاست.
نكته حائز اهميت دوم، دميدن روحيه اميد و خودباوري در لايه هاي مختلف جامعه، به ويژه قشر جوان و برومند ايران اسلامي است و اين مصداق بارز اين كلام تاريخي امام خميني(ره)  است كه «ما مي توانيم». و ديديد و ديديم كه توانستيم و ما امروز يك بازيگر تعيين كننده در عرصه تحولات و بحران هاي منطقه اي و گاه فراتر از منطقه هستيم. اين حد از اعتماد به نفس و اعتقاد به راهي كه در پيش گرفته ايم را به راستي مي توان تنها از توكل و اعتماد به خداي قادر مطلق از سوي رهبران الهي انتظار داشت ولاغير و ما اگر بخواهيم اين راه پرافتخار را ادامه دهيم و موقعيت كنوني را حفظ كنيم و به آن ارتقاء ببخشيم، نقشه راه رهبري در پيش روي ماست. در غير اين صورت، ديري نخواهد پاييد كه به يك قدرت عقب مانده در منطقه و در جهان تبديل خواهيم شد؛ همچون دوران قاجار و دوران پهلوي. اما، با اين رهبري، با اين نقشه راه، و با اين مردم و جوانان مومن، فداكار و انقلابي، آن روز را آمريكا و صهيونيست ها، مگر در خواب ببينند.
ممكن است برخي از به اصطلاح روشنفكران غرب زده، كه همواره عينك هاي دودي به چشم دارند و همه چيز را تيره و تار مي بينند و آنها كه هميشه مرعوب و يا مفتون مغرب زمين بوده اند و چشم و دل و دستشان همواره به آن سوي مرزها بوده، تصور كنند كه ايجاد يك «تمدن نوين اسلامي»، يك روياي شيرين و يك آرزوي دست نيافتني است و مدعي شوند كه ما اگر خيلي زرنگ هستيم، مملكت خودمان را درست اداره كنيم. اما، واقعيت چيز ديگري است. تجربه هاي چهل سال گذشته به وضوح به ما نشان مي دهد كه ما مي توانيم. ما، در اين چهل سال، به يمن رهبري هاي خردمندانه و حكمت آميز، به بركت خون شهداي سرافراز انقلاب و به همت جوانان و مديران جوان و غيرتمند، توانستيم يك كشور به معناي واقعي كلمه حقير و توسري خور در منطقه را به ابرقدرت منطقه تبديل كنيم. اين كار كمي است!؟ اين كار آساني است!؟ آن كجا و اين كجا؟ ميان ماه من تا ماه گردون/تفاوت از زمين تا آسمان است.
بنابراين، با اين تجربه گرانسنگ و اين پشتوانه هاي استوار، قطعا مي توانيم بنيانگذار «تمدن نوين اسلامي»  در منطقه خودمان باشيم و آن را به صاحب اصلي اش، آقا امام زمان(عج)، بسپاريم. آينده از آن ماست. راه عقلانيت، راه معنويت، راه انسانيت، راه حكمت، راه عزت، راه حق و عدالت، راه عدالت خواهي و ظلم ستيزي، همان گونه كه حضرت آقا به درستي اشاره فرمودند، از امور فطري است. انسان ها به فطرت طرفدار اين راه اند. فطرت الله التي فطر الناس عليها لاتبديل لخلق الله.  اينها با فطرت انسان سرشته است. غرب نمي تواند با فطرت انسان ها مبارزه كند. امروز ايران اسلامي به سمبل بي بديل مبارزه با استبداد و استكبار، به سركردگي شيطان بزرگ و شبكه فاسد صهيونيسم بين الملل، تبديل شده است. امروز، به ضرس قاطع، مي توان ادعا كرد كه در پشت اين كره خاكي، هيچ ملتي همانند ملت ايران نزد افكار عمومي ملت هاي آزاده و توده هاي مردم مستضعف، محروم و مظلوم جهان، عزيزتر و سرافرازتر نيست. به اطراف و اكناف خود در منطقه و در جهان نگاه كنيد؛ در عراق، در افغانستان، در پاكستان، در سوريه، لبنان، يمن، فلسطين مظلوم، تركيه، آسياي ميانه، قفقاز، اوراسيا، در آفريقا، حتي در آن سوي دنيا، در آمريكاي لاتين، در همه جا ملت ايران عزيز و سربلند است و حاميان پروپاقرصي دارد. هرچند، گاهي از برخي از دولت ها و دولتمردان دست نشانده منطقه، يك گنده گويي هايي صادر مي شود و خودشان هم مي دانند كه اين به پشتوانه آمريكا و سازمان جهاني صهيونيسم است. اما، باز هم بنابر اعتراف و اذعان محافل معتبر جهاني و با توجه به همه مولفه هاي قدرت منطقه اي و فرامنطقه اي، امروز آمريكا در ضعيف ترين موقعيت قدرت در طول تاريخ حضور استعماري و استكباري خود در منطقه قرار دارد و امنيت رژيم اشغالگر قدس شريف هم، بيش از هر زمان ديگري در طول حيات ننگين اش در منطقه در معرض تهديد و نابودي است و محور مقاومت، به مركزيت، محوريت و مديريت جمهوري اسلامي ايران، امان آنها را بريده 
و عرصه را هر روز بر زورگويان تنگ تر و تنگ تر كرده است.
سومين و البته نه آخرين، ويژگي برجسته بيانيه رهبري، مخاطب رهبري است. هر چند خطاب كلي مقام معظم رهبري، به همه اقشار اجتماعي ايران عزيز است، اما، همچون هميشه تاكيد خاصي بر جوانان مومن اين مرز و بوم دارند و اين هم نشات گرفته از تجربيات به دست آمده در طول چهل سال گذشته است. تجربه نشان داده است كه هر جا كار دست مديران و خدمتگزاران جوان و با انگيزه افتاده است، سرعت پيشرفت و ميزان موفقيت گاه غيرقابل تصور بوده است. به عنوان يك مثال بارز، به جنگ تحميلي نگاه كنيد. هيچ يك از سرداران صاحب نام عرصه دفاع مقدس و اين جنگ، در واقع، جهاني عليه نظام نوپا و در حال گذار ايران مظلوم، ژنرال چند ستاره نبودند.  بلكه جوانان مومن، مبتكر و با انگيزه اي بودند كه توانستند در مقابل يك 
جبهه جهاني و انبوهي از ژنرال هاي چند ستاره، آن شگفتي هاي عظيم را، كه گاه به معجزه مي مانست، خلق كنند كه مي دانيد و مي دانيم. اين موفقيت جوانان ها منحصر به جنگ تحميلي هم نبوده است. دستاوردهاي افتخار آميز جوانان ما در عرصه هاي ديگر قدرت ملي، منطقه اي و جهاني، به ويژه در عرصه هاي علم و فناوري، هم شگفتي ساز بوده است.
حاصل كلام اينكه ما در حال حاضر بايد دو كار اساسي را در اولويت برنامه هاي كاري خودمان قرار دهيم. اولا، اوضاع اقتصادي و امور معيشتي مردم را با قدرت و قاطعيت سر و سامان بدهيم. درست است كه مردم ما نشان داده اند، حاضرند همه سختي ها را تحمل كنند و هيچ چيز را با آرمان هاي عزت آفرين انقلاب عوض نمي كنند، اما اين دليل نمي شود كه دولتمردان ما در انجام وظايف قانوني خود كو تاهي كنند. البته، لازم است در اين راه دست هاي خيانتكار و پشت پرده اي را كه از آن سوي مرزها هدايت مي شوند و در برخي زمينه ها به وضوح قابل مشاهده هستند، بدون مماشات و به دور از هرگونه سهل انگاري، قطع كنند. ثانيا، با اعتماد به نفس ناشي از تجربيات چهار دهه گذشته و با اطمينان خاطر و اعتقاد راسخ، به راهي كه در گذشته پيموده ايم، ادامه بدهيم. باور كنيد آينده از آن ماست. همه شواهد و قراين حاكي از اين است. يادتان نرود،  اين مملكت، مملكت صاحب زمان است. اين حرف امام ماست.
نويسنده: دكتر احمد دوست محمدي
ربنا تقبل منا
* دانشيار گروه مطالعات منطقه اي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران 97/12/6