جمعیت روستایی کشور در سال های آینده به ۱۸ درصد کاهش می یابد

جمعیت روستایی کشور در سال های آینده به ۱۸ درصد کاهش می یابد
نوشهر - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته جمعیت روستایی کشور در سال های آینده به ۱۸ درصد کاهش پیدا می کند که این وضعیت یک فاجعه محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر نادر کریمیان عصر پنجشنبه در " همایش تخصصی مشارکت اجتماعی و توسعه گردشگری کدیر " که در روستای کدیر شهرستان نوشهر برگزار شد، افزود : یکی از عوارض اصلی کاهش جمعیت روستایی نابودی بخش کشاورزی ، دامپروری و صنایع روستایی خواهد بود.
وی  با اعلام این که جمعیت روستایی کشور هم اکنون ۲۵ درصد است، گفت: یکی از راه های کاهش جمعیت روستایی شناسنامه دار کردن خانه های قدیمی روستاها است که می توان پس از تحقیق و پژوهش برخی از آنها را که قابلیت ثبت ملی دارند، به ثبت رساند تا از این طریق از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود.
عضو هیات علمی پژوهشکاه میراث فرهنگی همچنین افزود: میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان یک مقوله مهم در کشور مطرح است و باید با مدیریت مناسب و با به کارگیری ظرفیت های عمومی در جهت جذب گردشگر از آن بهره برداری کرد.
نماینده یونسکو در ایران هم در  این همایش گفت: باید امکانات گردشگری در روستاها فراهم شود تا شاهد جذب اعتماد گردشگر باشیم و در این راستا برگزاری جشنواره های مختلف هم می تواند به جذب گردشگر کمک کند.
فخرزاده افزود: هر قدر جشنواره ها با سبک و سیاق سنتی به همراه معرفی آثار قدیمی و صنایع دستی همان منطقه برگزار شود استقبال مسافر و گردشگر بیشتر خواهد بود ضمن اینکه نقش اطلاع رسانی در برپایی اینگونه جشنواره ها را نباید نادیده گرفت.
مدیرعامل موسسه مردم نهاد آینده‌سازان کدیر هم هدف از برگزاری این همایش تخصصی را ارتقای مشارکت اجتماعی و توسعه گردشگری روستای کدیر با افزایش ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری، میراث معنوی، فرهنگی و حفظ منابع طبیعی بخش البرز مرکزی به عنوان یک مواهب الهی برای آیندگان بر شمرد.
علی نورزاد گفت: با شناسایی، برنامه‌ریزی و ایجاد ساز و کارهای مناسب در منطقه روستایی علاوه بر ارتقای مشارکت آحاد مردم در حوزه های گوناگون گردشگری ، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شاهد افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی و به تبع آن توسعه پایدار گردشگری روستایی در بخش کجور به ویژه این روستا را به همراه خواهد داشت.
براساس اسناد موجود، بخش کجور در سال ۱۳۷۵ دستکم ۳۰ هزار نفر جمعیت داشت و هم اکنون این آمار به حدود ۱۲ هزار نفر کاهش یافته است. 
وی گفت: موفقیت در جذب گردشگران در منطقه زیبا و تاریخی کدیر موجب رونق اقتصادی می شود و در نهایت شاهد بازگشت جمعیت انبوه روستائیان از شهرها به بخش کجور  خواهیم بود، جمعیتی که در سال های گذشته از پیشه کشاورزی پدریشان دست کشیده و در شهرها به شغل های کاذب روی آوردند.
دبیر نخستین بر نقش و تاثیر هم افزایی دستگاههای دولتی، تسهیلگران اجتماعی و فرهنگی و دستگاه‌های آموزشی و  نهادهای مردمی برای رسیدن به تصمیم های مناسب و اجرایی برای توسعه گردشگری منطقه کدیر با مشارکت حداکثری تاکید کرد.
روستای کُدیر با قدمت بیش از ۱۵۰ سال به عنوان بخش از مبادی سرزمین رویان قدیم بین آمل و دیلم به شمار می‌رفت.
بخش تاریخی ، ییلاقی و کوهستانی کجور نوشهر با قدمتی حدود هفت هزار سال دارای ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری و کشاورزی است . 
برخورداری از شرائط آب وهوایی مستعد در حوزه کشاورزی نظیر پرورش انواع گیاهان دارویی ، پرورش قارچ ، ماهی قزل آلا ،‌پرورش و تولید دام و طیور سنتی و صنعتی ، تولید انواع میوه های باغی مانند گیلاس ، گردو ، فندوق ، سیب ، انگور ،‌ گلابی و نیز گندم ، جو ، برنج و حبوبات از مهم ترین ظرفیت های بخش کشاورزی کجوراست. 
بخش کجور نوشهر با برخورداری از ۶۲ روستا و ۲ شهر ، دستکم ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر دارد و این منطقه ییلاقی و کوهستانی درفاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرارگرفته است.