نتانیاهو خطاب به مکرون: زمان بدی برای مذاکره با ایران است


نتانیاهو خطاب به مکرون: زمان بدی برای مذاکره با ایران است9 شهریور-98
امانوئل مکرون و بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)
به گفته دفتر نخست وزیری اسرائیل روز جمعه ۸ شهریور بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت از مذاکره با ایران اجتناب کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای گفت٬ آقای نتانیاهو در گفتگوی تلفنی با رییس جمهور فرانسه که به خواست آقای مکرون انجام شد به او گفته است:«اکنون که حکومت ایران اقدامات تعرضی خود در سطح منطقه را گسترش داده زمان بدی برای مذاکره با ایران است
روز یکشنبه پس از سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به فرانسه و دیدارش با رییس جمهور و وزیر خارجه آن کشور در حاشیه اجلاس سران گروه هفت، آقای مکرون زمینه را برای حل تنش های اخیر بین ایران و آمریکا فراهم کرد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز روز دوشنبه در اجلاس گروه هفت گفت تحت شرایط مناسب حاضر است با رییس جمهور ایران دیدار کند و مذاکرات برای بررسی روش های گشایش اعتبار با هدف کمک به اقتصاد ایران در جریان است.
از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته و در پی از سرگیری تحریم های آمریکا علیه ایران توافق هسته ای سال 2015 به خطر افتاده است. هدف آمریکا از فشارهای اخیر وادار کردن ایران به پذیرش یک توافق همه جانبه تر با هدف مهار برنامه های موشکی و کاهش فعالیت های آن در سطح منطقه است که از نظر واشنگتن زیان بار و بی ثبات کننده تلقی می شوند.
بنیامین نتانیاهو که ایران را خطری برای موجودیت اسرائیل می داند از ابتدا مخالف توافق هسته ای قدرت های جهانی و ایران و خواستار از سرگیری تحریم ها علیه ایران بوده است. او تاکنون با سیاست های دولت دونالد ترامپ در برخورد با ایران همگام بوده است.
حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز سه شنبه گفت تا زمانیکه تحریم ها علیه ایران برداشته نشود جمهوری اسلامی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.
آقای روحانی افوزد:«ایران همواره آماده گفت‌وگو است ولی ابتدا دولت آمریکا با برداشتن تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه علیه ایران باید گام پیش بگذارد
رویترز می افزاید٬ فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت اتحادیه اروپا ضمن تلاش برای حفظ برجام از هر اقدامی برای افزودن به شروط آن (هر پیشرفتی ورای آن) استقبال خواهد کرد.
اقدام دیپلماتیک امانوئل مکرون در شرایطی صورت می گیرد که تنش بین ایران و اسرائیل به شدت افزایش یافته است.
شنبه گذشته اسرائیل با حمله به نقطه ای در خاک سوریه این عملیات را خنثی کردن حملات پهپادی مرگبار نیروهای به رهبری ایران توصیف کرد.
روز پنجشنبه اسرائیل ایران را به افزایش اقدامات برای تحویل دادن تاسیسات تولید موشک های هدایت شونده به حزب الله لبنان متهم کرد.
طبق بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، آقای نتانیاهو در بخش دیگری از تماس تلفنی روز جمعه به آقای مکرون گفت:«اسرائیل در برابر هر حمله ای از خود دفاع می کند و از دستیابی دشمنانی که خواهان نابودی اسرائیل هستند به سلاح های هسته ای جلوگیری خواهد کرد
پس از حمله روز یکشنبه اسرائیل به یکی از تاسیسات گروه حزب الله لبنان که گفته می شود از مراکز مربوط به موشک های هدایت شونده بوده نیروهای اسرائیل و حزب الله لبنان به حال آماده باش درآمده اند.
حزب الله لبنان اسرائیل را مسئول این حمله بی سابقه به بیروت معرفی کرده و هشدار داده که آنرا تلافی خواهد کرد. این گروه که به تسلیحات پیشرفته مجهز است داشتن تاسیسات تولید موشک هدایت شونده را تکذیب کرده است.
با استفاده از رویترز؛ ش.ر