غلظت غبار در آسمان زابل به پنج برابر مجاز رسید

غلظت غبار در آسمان زابل به پنج برابر مجاز رسید
زاهدان - ایرنا-  رئیس اداره هواشناسی زابل گفت: شتاب وزش باد شدید و گرد و خاک که صبح جمعه در زابل به مرز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسیده بود، لحظاتی پیش قدری کاهش یافت و به ۸۳ کیلومتر بر ساعت رسید اما هنوز هوای این شهر آلوده است.
غلامحسین عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون سرعت وزش باد در زابل ۲۳ متر بر ثانیه معادل ۸۳ کیلومتر در ساعت است که موجب کاهش دید افقی به شش هزار متر شده است.
وی افزود: این شرایط در حالی است که در سه ساعت منتهی به ۱۶:۳۰ امروز بیشینه سرعت وزش باد در این شهر به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را به ۲ هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد.
رئیس اداره هواشناسی زابل ادامه داد: به رغم اینکه اکنون قدری از سرعت وزش باد کاسته شده اما هنوز هوا آلوده است و در سه ساعت گذشته نیز بیشینه ساعتی غلظت ذرات معلق در هوای زابل به ۷۴۷ میکروگرم بر متر مکعب معادل پنج برابر حد مجاز رسید.
وی افزود: از ابتدای صبح تا بعد از ظهر امروز چندین ساعت سرعت وزش باد در زابل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شد و ساعتها هوای این شهر در شرایط ناسالم قرار داشت. 
عابدی گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی  و مدل های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه دارد. وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال استان منجر به تشکیل توفان گردوخاک و توفان شن می شود که پیامد آن کاهش شدید دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در  تردد ناوگان حمل و نقل و افزایش غبار در زاهدان و سایر نقاط استان است.
رئیس اداره هواشناسی زابل تصریح کرد: توصیه می شود بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان از ترددهای غیر ضروری در مناطق تحت تاثیر توفان اجتناب کنند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به شدت وزش باد توصیه می شود از کار و فعالیت در ارتفاعات و ساختمان های بلند در زمان وزش توفان خودداری شود.