پیامدهای برگزاری تجمع‌ و مراسم‌ها با وجود موج سوم کرونا

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

پیامدهای برگزاری تجمع‌ و مراسم‌ها با وجود موج سوم کرونا  10آبان-99

برای رژیم جنگ افروز ضد مردمی ولایت فقیه که باترفندهای گوناگون طی 41 سال موجب مرگ مردم ایران و نابودی کشور شده است مهم نیست که بدون توجه به تهدید کرونا مراسم های بدون مجوز درر استای اهداف ضد مردمی برگزارمی کند  موجب تشدید شیوع ویروس کرونا وافزایش آمار بیماری ومرگ شهروندان ایرانی شود. 

پیامدهای برگزاری تجمع‌ و مراسم‌ها با وجود موج سوم کرونا

تهران- ایرناپلاس- برگزاری تجمع‌ها به بهانه‌های مختلف آن هم در موج دیگری از شیوع گسترده کرونا، این پرسش را مطرح کرده که آیا برگزاری چنین برنامه‌هایی در این شرایط بحرانی و با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت همه دستورالعمل‌ها و تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا لازم است؟

به گزارش ایرناپلاس، عید بیعت عنوان تجمعی بود که با وجود شرایط بحرانی و موج سوم کرونا در کشور دوشنبه این هفته پنجم آبان ماه به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج) با حضور هزاران نفر در مشهد برگزار شد. البته موضوع جالب این است که با گذشت چند روز از اجرای این مراسم هنوز هیچ مقامی مسئولیت برگزاری چنین مراسمی را برعهده نگرفته و فرمانداری و شهرداری مشهد از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. حتی کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی‌رسانی وزارت بهداشت در توئیتی نوشت:  هیچ مجوزی از طرف وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی با عنوان بیعت (آن هم تنها ۴۸ ساعت بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله باکرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.
دو روز پیش از برگزاری این تجمع، رهبر معظم انقلاب با یادآوری وضعیت تاسف‌بار ویروس کرونا، از لزوم تلاش مضاعف و به‌کارگیری ابتکارهای جدید برای مواجهه با این ویروس و همچنین اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی صحبت کردند. ایشان در دیدار حضوری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا فرمودند: «هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاه‌ها هم باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند

برگزاری مراسم‌ها و تجمع‌ها به بهانه‌های مختلف، این پرسش را مطرح می‌کند که وقتی همه از رهبری گرفته تا علما و متخصصان امر از پرهیز در برپایی هرگونه تجمعی و ضرورت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صحبت می‌کنند، دهن‌کجی به سیاست‌های کشور برای مقابله با این ویروس بحران‌ساز نیست؟ آیا با این رفتارها، می‌توانیم ویروس کرونا را شکست دهیم؟

مینو محرز: فقط می‌توان متأسف بود
بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها و برگزاری مراسم و تجمع‌ها، انتقاد بسیاری را به همراه داشته استمینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت، از مردم و مسئولان تعجب می‌کنم که بعد از این‌همه توصیه اجازه می‌دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد. گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به‌صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمع‌ها را داد. فقط می‌توان متأسف بود. کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

لاری: این تجمع یک جنایت بود
همچنین سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری این تجمع را یک جنایت خوانده و گفته، در این شرایط که همه به دنبال اعمال محدودیت و مشکلات اقتصادی ایجاد شده هستند و باید همدلی خود را بیشتر کنند، متاسفانه از آن طرف هزاران نفر در یک فضا تجمع می‌کنند، ما نتوانستیم اطلاعاتی کسب کنیم که چه کسی با این مراسم موافقت کرده است.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه وضعیت همه‌گیری در جهان دوباره روند افزایشی یافته است به ایرناپلاس می‌گوید: هرگز نتوانستیم از موج اول عبور کنیم و هنوز در موج اول اما در پیک‌های متفاوت هستیم و با روند افزایشی بیماری مواجه‌ایم. با تقویت و اصلاح سیاست‌ها و همچنین رفتار مردم متناسب با سیاست‌های اعلام شده می‌توان روند بیماری را کاهش داد.

دهن‌کجی به سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها
سوری ادامه می‌دهد: این روزها بیمارستان‌های ما انباشته از بیمار شده و روزانه چند صد نفر در کشور قربانی می‌شوند. اینکه برخی در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرند در یک جمعی شرکت کنند که نه تنها سلامتی خود بلکه سلامتی دیگران را هم تهدید می‌کند دهن‌کجی به همه سیاست‌هایی است که در کشور وجود دارد و دنیا نیز به آن رسیده است. در عین حال این اقدام یک رفتار ضد اجتماعی است که با اصول مبرهن دینی هم مغایرت دارد. می‌دانیم که در دین ما حفظ سلامت جسم از اوجب واجبات است. اینکه هر فردی حق ندارد جسم خود را به خطر بیاندازد چه رسد به اینکه دیگران را نیز در معرض خطر قرار دهد.

سوری می‌افزاید: چنین تجمع‌هایی که گونه‌ای از رفتارهای مستحبی به شمار می‌آید در شرایط عادی قابل درک است اما برگزاری آن در شرایط کنونی هیچ توجهی ندارد و نمی‌تواند قابل پذیرش باشد؛ بنابراین این مساله شخصی نیست و یک رفتار اجتماعی است که می‌تواند جان دیگران به خطر بیاندازد و مبانی علمی آن هم کاملا تعریف شده است

این اپیدمیولوژیست می‌گوید: موضوع این است که فقط آن جمع نیستند که در معرض خطر هستند؛ افرادی که از این جمع خارج می‌شوند و در جامعه حضور می‌یابند، می‌توانند تا مدت‌ها حامل ویروس باشند و بی‌جهت نیست که این شعله‌وری همه‌گیری را ما هفته‌ها و ماه‌ها در کشور مشاهده و تحمل می‌کنیم و سختی آن به جامعه تحمیل می‌شود.

سیاست‌های دوگانه در برگزاری تجمع‌ها
البته در این میان برخی از سیاست دوگانه برخی از نهادها و سازمان در برگزاری مراسم مذهبی و ملی صحبت می‌کنند که این روزها بسیار شاهد آن هستیم. متولیان از یک سو از لغو برگزاری یک تجمع صحبت می‌کنند و از سوی دیگر اعلام می‌شود مراسم به صورت محدود برگزار خواهد شد که همین موضوع سبب بلاتکلیفی مردم می‌شود.

سوری در رابطه با سیاست‌های دوگانه برخی از نهادها درباره برگزاری برخی تجمع‌ها می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل‌الخطاب با اعلام سیاست‌های کلی کشور در این باره تکلیف همه را روشن کردند. وقتی ایشان رعایت و توصیه می‌کنند همه مسئولان و مردم تابع پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا باشند بنابراین این برخورد دوگانه و غیرشفافی که مردم را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد از جانب هر کسی که باشد قابل پذیرش نیست.
در شرایط کنونی تجمع‌های مختلف در کشور نه پشتوانه سیاسی و نه پشتوانه دینی دارند. بنابراین طبیعی است این رویکردها یا از جهل کسانی است که این رفتارها را در جامعه رواج می‌دهند یا به دلیل باورهای اشتباهی است که حتی به آنچه که در کشور به عنوان فصل‌الخطاب باید مورد توجه قرار گیرد، بی‌توجهی می‌کنند.

سوری ادامه می‌دهد: این موارد نه یک رفتار سیاسی و دینی و نه یک رفتار فردی است بلکه یک رفتار اجتماعی است که جان آن عده‌ای که آن جا حضور داشتند و هر کسی که حداقل در دو هفته با آنها تماس داشته باشند را به خطر می‌اندازد. بنابراین به نظر می‌آید رفتارها درست درک نشده و حتی پیام‌ها از جانب مراجع و مقام‌هایی سیاسی و مذهبی و حتی رهبری شنیده نشده و هزینه این بی‌توجهی جان مردم است که بار سنگینی برعهده متولیان این تجمع‌هاست.

برگزاری تجمع‌ها نشانه دیندار بودن یا مشاهده‌پذیری هویت دینی نیست
حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب نیز به ایرناپلاس می‌گوید: برگزاری تجمع‌ها و مراسم‌های مذهبی، نشانه دیندار بودن یا نشانه مشاهده‌پذیری هویت دینی نیست. به گمانم برگزاری چنین برنامه‌هایی در گام نخست می‌تواند به معنای این باشد که بخشی یا گروه‌هایی در جامعه که در اینجا گروه‌های مذهبی یا به ظاهر مذهبی هستند موافق سیاست‌های دولت یا سیاست‌های حاکمیت در مساله درمان کرونا نیستند و به نوعی به توصیه‌های بهداشتی بی‌اعتمادند.

صادق نیا ادامه می‌دهد: این بی‌اعتمادی را ما به صورت‌های مختلف در جامعه می‌بینیم. گاهی این ماجرا در قالب تشکیل اجتماع‌هاست. گاهی از مواقع، ایجاد یک دوگانه مذهبی و غیرمذهبی است. به این معنا که تبلیغ می‌کنند اماکن مذهبی یا جلسه‌های مذهبی با جلسه‌ها و اماکن غیرمذهبی متفاوت است و این ویروس و بیماری در جلسه‌های مذهبی وارد نمی‌شود و در اماکن و فضاهای غیرمذهبی حضور دارد. غافل از اینکه این ویروس چیزی به نام مذهب نمی‌شناسد. همه جا می‌رود و فرقی نمی‌کند فضای تشییع جنازه یک شهید است یا یک فرد عادی.

وی می‌افزاید: به هر حال از نظر من برگزاری هر اجتماع دینی و غیر دینی، نشانه نوعی بی‌اعتمادی گروه‌های جامعه نسبت به سیاست‌های کلی نظام از جمله سیاست‌های بهداشتی است. انتظار می‌رود گروه‌های مذهبی جامعه به موضوع حق‌الناس اهمیت بیشتری داشته باشد یا به توصیه‌های مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب اهمیت بیشتری قائل شوند و گوش به فرمان‌تر باشند.

صادق‌نیا می‌گوید: امیدوارم گروه‌های که چنین مراسم و اجتماع‌هایی را برگزار می‌کنند از حاشیه امنیت زیادی برخوردار نباشند و نهادهای مسئول با این گروه‌ها به صورت جدی برخورد کنند زیرا شرایط امروز جامعه مناسب برگزاری چنین تجمع‌هایی نیست.