پرونده قتل سه نفر با چاقو در فرانسه؛ تشدید اقدامات امنیتی و بازداشت دومین مظنون

پرونده قتل سه نفر با چاقو در فرانسه؛ تشدید اقدامات امنیتی و بازداشت دومین مظنون10-آبان-99

 

استقرار نیروهای پلیس و تشدید تدابیر امنیتی در شهر نیس فرانسه در پی حمله تروریستی روز پنج‌شنبه هشتم آبان

منابع پلیس فرانسه اعلام کردند بر اساس تازه‌ترین تحقیقات، مهاجم ۲۱ ساله‌ای که حمله «تروریستی» روز پنج‌شنبه در شهر نیس را رقم زد، فردی به نام «ابراهیم عیساوی» اهل تونس است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز جمعه نهم آبان از بازداشت دومین مظنون در رابطه با این کشتار فجیع خبر داد.

به گفته یک مقام قضایی فرانسه، مظنون جدید پرونده، مردی ۴۷ ساله است که تصور می‌شود شب پیش از حمله با فرد مهاجم در تماس بوده است. این مقام قضایی به دلایل امنیتی از افشای هویت مظنون دوم خودداری کرده است.

ابراهیم عیساوی روز پنج‌شنبه با حمله به کلیسایی در شهر نیس فرانسه، در حالی‌که فریاد «الله اکبر» سر داده بود، یک زن را سر برید و هم‌زمان، دو نفر دیگر را نیز به قتل رساند.

مادر این فرد روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربیه» در واکنش به وقایع اخیر و ارتکاب حمله «تروریستی» توسط فرزندش ابراز بهت و ناباوری کرد.

برادر او نیز در گفت‌وگو با همین شبکه اعلام کرد که ابراهیم پس از رسیدن به خاک فرانسه به خانواده‌اش اطلاع داده بود که مقابل کلیسا می‌خوابد.

او همچنین عکس خود را در کنار کاتدرالی که مرتکب حمله در آنجا شد، برای خانواده‌اش ارسال کرده بود.

برادر عیساوی همچنین گفت که آن‌ها از تصمیم برادرش برای ارتکاب قتل کاملا بی‌اطلاع بودند.

یکی از همسایگان فرد مهاجم نیز می‌گوید که ابراهیم به عنوان مکانیک مشغول به کار بود و مشاغل «عجیب و غریب» دیگری نیز داشت اما هرگز شاهد هیچ‌گونه افراطی‌گری از سوی او نبود.

بر اساس گزارش دادستانی فرانسه، مهاجم ۲۱ ساله پس از ترک تونس، خود را با قایق از بندری در جنوب ایتالیا به فرانسه رسانده اما تاریخ ورودش به شهر نیس همچنان نامشخص است.

یک رسانه محلی فرانسه نیز هویت قربانیان این فاجعه را اعلام کرده است: نخستین قربانی مردی ۵۵ ساله به نام «ونسان لوک»، پدر دو فرزند و مسئول حفاظت از اشیاء مقدس کلیسا بود. دیگری مادری ۴۴ ساله با سه فرزند و برزیلی‌تبار به نام «سیمون» بود که دانش‌آموخته رشته آشپزی در نیس بود و در امور خیریه از قبیل کمک‌رسانی به فقرا فعالیت داشت.

مقام‌های فرانسه می‌گویند فرد مهاجم بلافاصله پس از این حمله فجیع به ضرب گلوله پلیس به شدت مجروح و شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

تشدید تدابیر امنیتی و هشدار مقام‌ها در فرانسه

دولت فرانسه هم‌زمان با افزایش تنش‌های مذهبی و ژئوپلتیکی پیرامون انتشار کاریکاتورهای تمسخرآمیز پیامبر اسلام، از تشدید اقدام‌های امنیتی خود از جمله مستقر کردن هزاران سرباز در عبادتگاه‌ها و مراکز آموزشی در کلیه نقاط حساس این کشور خبر داده است.

وزیر کشور فرانسه از مردم خواست که به محل وقوع حمله در مرکز شهر نیس نروند و افزود که یک جلسه اضطراری برای بررسی اوضاع در دفتر وزارت کشور برگزار شده است.

این حمله تازه در حالی رخ می‌دهد که فرانسه هنوز با تبعات مرگ یک معلم تاریخ به دست یک مهاجم مسلمان چچنی‌تبار در حومه شهر پاریس دست به گریبان است.

در پی قتل ساموئل پتی مقام‌های دولت فرانسه بر حق انتشار و نمایش این کاریکاتورها تاکید کرده‌اند. این معلم ۴۷ ساله تاریخ و جغرافیا، چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه توسط یک مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به نام «عبدالله انزروف» سر بریده شد.

خشم گروه‌ها و رهبران مسلمان از اقدامات فرانسه

بعد از قتل آقای پتی، فرانسه یک مسجد در محدوده «پانتن» واقع در حومه شمال شرق پاریس را برای شش ماه تعطیل کرد و رئيس ‌جمهور فرانسه بر «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» تاکید کرد.

این اقدام که از نگاه مسلمانان کفر و توهین به مقدسات دينی تلقی می‌شود خشم بخشی از مسلمانان در کشورهای مختلف را برانگیخته است.

از همین رو، مسلمانان در سراسر خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا، روز جمعه در اعتراض به برخوردهای «اسلام‌ستیزانه» فرانسه تظاهرات گسترده‌تری به راه انداختند.

برخی از گروه‌ها و رهبران مسلمان از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده‌اند.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، العربیه، رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح