تمجید ترامپ از عملیات نظامی نجات آمریکایی ربوده شده در نیجریه

تمجید ترامپ از عملیات نظامی نجات آمریکایی ربوده شده در نیجریه   11آبان-99 

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز شنبه اعلام کرد، نیروهای ویژه ایالات متحده آمریکایی در عملیاتی در شمال نیجریه موفق شدند، یک شهروند این کشور را که توسط گروه‌های مسلح در نیجر ربوده شده بود، نجات دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم از عملیات نیروهای ویژه برای آزادی این آمریکایی تمجید کرده است.

شش فرد مسلح بامداد سه شنبه یک مرد آمریکایی را در خانه‌اش در روستای در ماسالاتا در جنوب نیجر ربودند و از خانواده وی درخواست پول کردند.

گفته می‌شد که فیلیپ والتون، ۲۷ ساله در این روستا به همراه خانواده خود به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته است.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید٬ عملیات نجات این شهروند آمریکایی روز شنبه در شمال نیجریه انجام شد.

در بیانیه پنتاگون تصریح شده است که این شهروند آمریکایی هم اکنون در اختیار وزارت خارجه آمریکا در نیجر است.

در این بیانیه تاکید شده است که در جریان عملیات نجات این شهروند آمریکایی، به هیچ یک از نیروهای ویژه عملیاتی واحد آسیبی نرسید.

نیروهای دولتی در نیجر (عکس از آرشیو)

بیشتر در این باره:

افراد مسلح یک آمریکایی را در نیجر ربودند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک توییت گفت که «سربازان شجاع» یک عملیات جسورانه نجات شبانه را انجام داده‌اند.

دونالد ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت که این کاری بود که می‌بایست انجام می‌شد، زیرا آنها با جان شهروندان آمریکایی بازی می‌کردند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای تصریح کرد عملیات نجات که توسط برخی از شجاع ترین و قابل‌ترین جنگجویان انجام شد، تاکیدی بر تعهد ایالات متحده برای بازگرداندن امن همه شهروندان آمریکایی اسیر شده است.

نیجر مانند بسیاری از کشورهای ساحل غربی آفریقا با بحران امنیتی مواجه‌اند. گروه‌هایی مانند القاعده و حکومت اسلامی، داعش، به نیروهای دولتی و شهروندان غیر نظامی حمله می‌کنند. این در حالی است که آمریکا و فرانسه می‌کوشند به تامین امنیت در این منطقه کمک کنند.

یک مقام آمریکایی، که خواست نامش فاش نشود ، به آسوشیتدپرس گفت که هیچ نشانه محکمی مبنی بر این‌که آدم ربایی فیلیپ والتون توسط گروه های تروریستی انجام شده باشد، در دست نیست و به نظر می‌رسد که ربایندگان به دنبال باج خواهی بودند.

این مقام اضافه کرده است، اما این نگرانی وجود داشت که ربایندگان فیلیپ والتون را به گروه های تروریستی تحویل دهند.

یک مقام محلی پیشتر گفته بود که آدم ربایان از از پدر فیلیپ والتون که در نزدیکی خانه پسرش زندگی می‌کرد، درخواست پول کرده بودند.این مقام آمریکایی می‌گوید، برای آزادی فیلیپ والتون هیچ پولی پرداخت نشده است.