بیانیه آیتالله محمد یزدی درباره «سیدکمال حیدری» 8ابان-99
بیانیه آخوند شیخ محمد یزدی فاسد با آقازاده مفسد اقتصادی فاسدتر ازخودش که بقول آخوندشاهرودی فوت کرده کاخ مخروبه قوه فاسدقضاییه را تحویل وی داد . اکنون برای اینکه همچنان در حاشیه امن و لبیک گوی بیشتر خامنه ای رمال باشد در انتقاد به یک آخوند منتقد مأمورشده تا بیانیه علیه وی صادر کند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اظهارات سید کمال حیدری: هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند، زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست. او فراگیری از استادان در حوزههای علمیه را به حد کفایت نرسانده است نقشآفرینی او در یکی از برنامههای سیمای کوثر هم به لحاظ توانایی علمی خودش نبوده بلکه اطلاعاتش را گروهی متخصص می گرفته است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اظهارات سید کمال حیدری بیانیهای صادر و آحاد جامعه اسلامی را از «فتنه چنین افرادی» برحذر کرد.
به گزارش مهر، در پی اظهارات سیدکمال حیدری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی آحاد جامعه اسلامی را از «فتنه امثال سید کمال حیدری» برحذر کرده و آورده است: هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند، زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (اعراف: ۱۷۵)
بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانههایمان را به او دادیم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شیطان او را پیروی کرد، او از گمراهانِ فرومایه بود.
مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزههای علمیه است، هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح میکند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نامبرده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است. نقشآفرینیهای وی در یکی از برنامههای سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
از دیرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدینانی ناصح با وی گفتگو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و دیدگاههای ناتمامش آگاه ساختهاند. وی به رغم پذیرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحیح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحیح نکرده است. افزون بر این مراکز علمی نیز به طور رسمی از وی برای طرح دیدگاههای خود در کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی دعوت کردهاند.
این کرسیها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه میشود؛ ولی او از این طریق علمی و ناصحانه نیز سربرتافته و بر نشر خطاهای یادشده اصرار میورزد. بدیهی است، جای بحث درباره تحلیلها و برداشتها هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشیع محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمیدهد. به نظر میرسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبدیل کرده و سخن امیر مؤمنان وضعیت کسانی مانند اوست که میفرماید: «ٍکُلُّ ذَلِکَ وَحْشَةً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِیُّ الْأُمِّیُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّی إِلَیْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ کُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَةٍ وَ رِیبَةٍ مَنْ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی نَفْسِهِ وَ رَأْیِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ یَجْهَلُهُ غَیْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا یَعْرِفُهُ …»؛ همه اینها به علت وحشت از چیزی است که پیامبر امی (ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چیزیست که از اخبار آفریدگار آسمانها و زمین بر آنان عرضه کرد؛ [اینان]اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کمبینی و گمراهی و بدگمانیاند؛ کسی که خدا او را به خود و رأیش واگذاشته است. (کافی، ج ۸؛ ص ۶۳)
مع الاسف چندیست او با برداشتهای باطل خود، نسبتهای ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی علیهم را نیز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نیز تعمیم میدهد؛ تا آنجا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صریحاً به تنزیه فتاوی خود از نسبتهای ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگیز تر، اینکه فارغ از برداشتهای باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتارها ونسبتهای ناروا و فتنهانگیز وی در آستانه میلاد خجسته پیامبر اعظم (ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقهافکنان را به هیجان آورده و شبکههای معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پایه وی و باز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنهی امثال وی برحذر میدارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند، زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام، اسلام، تشیع، عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبتهای بی مبنا و ناروای او میدانند.
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته_ محمد یزدی_ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
سید کمال حیدری کیست و ماجرا از کجا شروع شد؟
آیتالله سید کمال حیدری اهل کربلا ساکن قم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و از علمای اهل فلسفه و عرفان است.
او چندی است که از لزوم بازنگری در تمامی علوم اسلامی سخن میگوید. اظهارات او در چندین مرحله با واکنش برخی مراجع عظام و اساتید حوزه روبه رو شده است.
در آخرین نمونه از این جنجالها شهریور ماه امسال سید کمال حیدری گفتگویی با شبکه العراقیه داشت با موضوع دین و سکولاریسم. این برنامه در شش قسمت بتدریج منتشر شد.
در قسمت پنجم این برنامه، مجری گفتگو را به مساله اختلافات دروندینی میکشاند و این سوال که چرا این اختلافات منجر به تکفیر و ریخته شدن خون میگردد. سید کمال حیدری نیز نظرش را در مورد مساله تکفیر تفسیر و تاکید میکند که تکفیر محصور در اهل سنت نبوده و در میان علمای شیعه هم مساله تکفیر وجود داشته است. بعد هم مستنداتی در این رابطه مطرح میکنند و در ادامه هم مدعی میشود که علمای متاخر شیعه قائل به تکفیر باطنی اهل سنت شدهاند یعنی اینکه اهل سنت در این دنیا و ظاهرا مسلمان هستند، اما در باطن و آخرت مسلمان نیستند.
او به همین استناد در جایی از گفتگو مدعی میشود که همه علمای شیعه قائل به تکفیر اقلا باطنی اهل سنت هستند. ضمنا هم مساله تکفیر را در میان اهل سنت بیان میکند.انتشار این گفتگو باعث میشود که آیتالله اراکی، استاد حوزه و ریاست سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب٬ بیانیهای منتشر کنند و نسبت به این سخنان کمال حیدری واکنش تند نشان دهد. و امروز نیز بیانیه جامعه مدرسین در نقد او منتشر شد.