سخنگوی گمرک ایران: کامیون‌های روسی که به مقصد ارمنستان عبور کردند خالی بودند

 سخنگوی گمرک ایران: کامیون‌های روسی که به مقصد ارمنستان عبور کردند خالی بودند   12 – مهر – 99

هدف  از ماستمالی کردن چیست ؟ چون  ورود کامیون  های خالی روسی به ایران و حرکت شان به سوی ارمنستان برای  چه بوده است؟  اگر حامل تجهیزات نظامی نبودند؟مگر  این کامیون هامجهز به سردخانه برای حمل اجساد کشته شدگان جنگ در قره باغ بوده اند؟

تصویری از کامیون‌ها به مقصد ارمنستان در پایانه مرزی نوروز که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، گفته است اجازه نمی‌دهیم «انتقال سلاح و مهمات» مربوط به کشورهای ارمنستان و آذربایجان از خاک ایران انجام شود و کامیون‌های روسی که از خاک ایران عبور کردند «خالی بوده‌‌اند».

او با تاکید بر این که دولت ایران «حساسیت بیشتر بر روند جابه‌جایی و ترانزیت کالا به کشورها» خواهد داشت، اخبار مربوط به ارسال سلاح‌های روسیه به ارمنستان از خاک ایران را تکذیب کرد.

با آغاز درگیری مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده بود که گفته می‌شود کامیون‌های روسی را نشان می‌دهد که از طریق خاک ایران سلاح به ارمنستان حمل می‌کنند.

آقای لطیفی با اشاره به این ویدئوها گفت که ارمنستان ۶۰۰ کامیون کاماز از روسیه خریداری کرده بود و «قبل از درگیری» این کالاها از مسیر بندرانزلی و سپس پایانه مرزی نوروز به ارمنستان منتقل شده بود.

به گفته سخنگوی گمرگ ایران، «این خودروها صرفا کامیون خالی بوده و لوازم نصب چادری، لوازم یدکی و آچار مرتبط با این کامیون ها را همراه دارد و هیچ بار یا تجهیزات اضافه دیگری به همراه ندارد که تصاویر آن نیز قابل دسترس عموم است».

پیش از این، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی نیز برخی گزارش‌ها درباره کمک ایران به ارمنستان را رد کرده بود و هدف آن را بر هم‌زدن روابط ایران و جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

دولت ایران که به صورت سنتی در مناقشه قره‌باغ رویکردی نزدیک به ارمنستان داشته، چند سالی‌ است که تلاش می‌کند در این مناقشه دو همسایه شمالی‌اش، طرفین را به ترک مخاصمه دعوت کند.