لکه نفتی نشت‌یافته در آب‌های مدیترانه با تغییر شرایط جوی به ساحل قبرس نرسید

 لکه نفتی نشت‌یافته در آب‌های مدیترانه با تغییر شرایط جوی به ساحل قبرس نرسید۱۱-شهریور-۱۴۰۰

بعیدنیست لکه های پخش شده  نفت کوره  نشت  کرده  درآب های مدیترانه به مقصد سوریه از سواحل ایران بارگیری بوده باشد

سواحل قبرس

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی که تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته‌شده است، از روزها قبل پیش‌بینی کرده بود بیست هزار تُن نفت کوره در حال حرکت به سمت دماغه‌ای در شمال شرقی این جزیره است و تا روز چهارشنبه به این ناحیه خواهد رسید.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد وسعت این لکه نفتی حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع – مساحتی تقریبا به اندازه شهر نیویورک – است و بسیار بزرگ‌تر از آن است که در ابتدا تصور می‌شد.

گزارش‌ها تا شامگاه سه‌شنبه حاکی از آن بود که لکه نفتی به حدود هفت کیلومتری ساحل قبرس رسیده است. اما تغییر جهت وزش بادها و شرایط جوی منطقه این لکه نفتی عظیم را از ساحل قبرس دور کرد.

ترکیه، در حال حاضر، دو کشتی برای کمک به مهار و جمع‌آوری نفت نشت‌یافته از پالایشگاه بانیاس سوریه اعزام کرده است. پالایشگاه بانیاس منبع اصلی فرآورده‌های سوختی سوریه است.

مقامات سوریه تاکنون جزئیات کمی در مورد عامل نشت سوخت از ایستگاه حرارتی بانیاس در هفته گذشته ارائه کرده‌اند. وزیر برق سوریه روز دوشنبه در مصاحبه با یک روزنامه حامی دولت، حجم سوخت نشت‌یافته را بین دو تا چهار تُن اعلام کرده بود.

این دومین نشت مقادیر عظیم نفت در شرق مدیترانه در سال جاری میلادی است. در ماه فوریه، نشت نفت در آب‌های اسرائیل، سواحل این کشور را تخریب کرد و سراسر سواحل لبنان را در قیر غلیظ فرو بُرد.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه/ آ.ت/ ک.ر