بحران برق در چین؛ فعالیت شرکت‌های تولید قطعات تلفن همراه و خودرو مختل شد

 بحران برق در چین؛ فعالیت شرکت‌های تولید قطعات تلفن همراه و خودرو مختل شد۷-مهر-۱۴۰۰

مشخص شد که دلیل  ممنوع شدن فعالیت رمزارز هادرچین  بحران کمبود برق بوده است.


در حالی که شمال‌ شرقی چین با خاموشی‌های گسترده مواجه شده است، دولت این کشور برای افزایش واردات ذغال سنگ به منظور تامین سوخت نیروگاه‌های برقی تحت فشار قرار گرفته است.

کمبود برق در نواحی شمال‌ شرقی چین باعث ایجاد اختلال در کار صنایع، خصوصا کارخانه‌های تولید قطعات تلفن همراه برای شرکت اپل و قطعات خودرو برای شرکت تسلا، فروشگاه‌ها، چراغ‌های راهنمایی، خدمات اینترنتی، آسانسورها و مراکز تجاری شده است.

فرماندار استان جی‌لین، یکی از مناطق درگیر با کمبود برق که ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد، از دولت خواسته است که واردات زغال‌سنگ را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها افزایش دهد.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اختلال در شبکه آب استان جی‌لین به‌دلیل قطعی برق منتشر شده است.

این در حالی است که شهروندان چینی برای تعطیلات ملی خود در ماه آینده آماده می‌شوند و سازمان توزیع برق مناطق شمال‌ شرقی به مردم اطمینان داده است که به هر قیمتی جلو خاموشی‌ها گرفته خواهد شد.

شهرهایی مانند شِن‌یانگ و دالیان با بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت و مراکز صنعتی تامین‌کننده قطعات برای شرکت‌های بین‌المللی با قطعی گسترده برق درگیر هستند.

هان جون، فرمانده استان جی‌لین، از دولت خواسته است که از چند منبع مختلف مانند روسیه، مغولستان و اندونزی واردات ذغال سنگ را انجام دهد تا جلوی قطعی برق گرفته شود.

گلدمن ساکس، غول بانکداری و خدمات مالی آمریکا، تخمین می‌زند که ۴۴ درصد از صنایع فعال چین تحت تاثیر کمبود برق قرار گرفته است که ادامه این وضعیت، می‌تواند تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان را یک درصد کاهش دهد.

قبلا این نهاد مالی، رشد ۸.۲ درصدی برای اقتصاد چین در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود اما پس از آغاز خاموشی‌ها، این رقم را به ۷.۸ درصد کاهش داد.

از سوی دیگر، سیاست‌های جهانی مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش تولید سوخت بسیار آلاینده ذغال‌سنگ شده و به تبع آن، قیمت این سوخت افزایش چشمگیر داشته است.

مقامات مناطق درگیر با خاموشی می‌گویند به هر قیمتی باید سوخت نیروگاه‌ها تامین شود. قیمت ذغال‌سنگ در بازارهای چین در روز سه‌شنبه از ۲۰۵ دلار به ازای هر تن عبور کرد.

با این‌حال، چین به تنهایی سهمی ۲۷ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان دارد و شهرهای بزرگ این کشور با آلودگی شدید هوا مواجه هستند. مصرف بالای ذغال‌سنگ نه تنها تعهدات این کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را زیر سوال می‌برد، بلکه برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت هوای کلانشهرها و سیاست‌های زیست‌محیطی را نیز مختل خواهد کرد.

مصرف سالانه انرژی در چین به بالای سه میلیارد تن (معادل بیش از ۱۴۵ اگزاژول) می‌رسد که ۵۶ درصد آن از ذغال‌سنگ، ۲۰ درصد از نفت، پنج درصد گاز، هشت درصد انرژی آبی و بقیه انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای تامین می‌شود.

با استفاده از گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی، شرکت بی‌پی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر