هشدار یک مدیر صنفی: سال ۱۴۰۴ هشت میلیون خودروی فرسوده در ایران داریم۱۱-دی-۱۴۰۰
ایران طی ۴۳ سال تبدیل به کانون فساد ورانت واختلاس وسرقت وجنایت وفرسودگی خودرو وفرسایش خاک وآلودگی هوا وخشک سالی وگاهی سیلاب وزلزله و... بالاخره زباله دانی شده است.
رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفته است در حال حاضر ۳ میلیون خودروی فرسوده در ایران وجود دارد که هر کدام سالانه حدود ۲۵ میلیون تومان «بنزین بیشتری» مصرف میکند.
محمود مشهدی شریف در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه در طول چهار سال آینده، تعداد خودروهای فرسوده در ایران به ۸ میلیون خودرو میرسد، گفته است همین وضعیت درباره کامیونهای فرسوده نیز حاکم است و کامیونهای دیزلی فرسوده به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸۰ لیتر گازوئیل مصرف میکنند، در حالی که کامیونهای وارداتی جدید بین ۲۲ تا ۲۴ لیتر مصرف دارند.
او با اشاره به زیانهای زیادی که تردد خودروهای فرسوده به محیط زیست وارد میکنند، خواستار اقدام دولت و مجلس برای حل این مشکل شده و گفته است طرحی برای حل مشکل خودروهای فرسوده ارائه شده ولی حدود سه سال است که در مجلس مانده است.
طبق آییننامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینیبوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برونشهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان «خودروی فرسوده» و از رده خارج محسوب میشوند.
خودروهای فرسوده از نظر مصرف سوخت و آلایندگی ضربه شدیدی به اقتصاد ایران میزنند. به عنوان نمونه بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خسارت اقتصادی آلودگی هوا به شهر تهران سالانه ۲.۶ میلیارد دلار است.
علت ۶۰ درصد ذرات معلق تهران وسایل نقلیه عنوان شده و برای کاهش ذرات معلق در نیمه دوم سال باید هفت هزار اتوبوس در تهران نوسازی یا بازسازی شوند.