ابراز تاسف فرانسه از پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران همزمان با «پیشرفت» در مذاکرات وین

 ابراز تاسف فرانسه از پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران همزمان با «پیشرفت» در مذاکرات وین۱۱-دی-۱۴۰۰

ابرازتأسف کارساز نیست چون موجب تشدید عملیات موشکی پاسداران جنایتکارمی شود می بایست اقدام جدی عملی بازدارندگی شود.

عکس منتشر شده توسط وزارت دفاع ایران از پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۱۰ دی ماه از اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا انتقاد کرد و آن را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه می‌گوید «تاسف‌آور» این است که پرتاب موشک ماهواره‌بر در حالی انجام شد که گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین با «پیشرفت» همراه بوده است.


بیشتر در این باره:

ابراز نگرانی آمریکا از پرتاب فضایی ایران؛ «مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است»

 پیش از این آمریکا و آلمان نیز پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته اند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز پنجشنبه از پرتاب «موفقیت‌آمیز» آزمایشی ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد.

احمد حسینی اظهار گفته بود: «در این ماموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید».

وزارت خارجه فرانسه گفته است، پرتاب این موشک ماهواره بر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

این وزارت‌خانه اضافه کرده است، بیش از پیش مایه تاسف است که این فعالیت‌ها در زمانی انجام می‌شوند که ما در مذاکرات هسته‌ای در وین در حال پیشرفت هستیم.

دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام که در وین در جریان بود، از پنج‌شنبه، به‌دلیل فرا رسیدن تعطیلات پایان سال میلادی به‌مدت سه روز متوقف شد. نمایندگان کشورهای اروپایی حاضر در این مذاکرات پیش از این از «پیشرف کُند» در این مذاکرات صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین تصریح کرده است، ما از ایران می‌خواهیم از پرتاب موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند، از جمله موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند.

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته ضمن ابراز نگرانی از «توسعه ابزارهای پرتابی ایران» گفته بود است که توسعه چنین برنامه موشکی «نگرانی مهمی» در زمینه منع تکثیر تسلیحات ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده بود که ابزارهای پرتاب فضایی «از تکنولوژی‌هایی بهره می‌برند که مشابه و قابل تبدیل به فناوری‌هایی است که در موشک‌های بالستیک، از جمله سیستم‌های دوربرد، کاربرد دارند».

«پرتاب‌های دیگر»

در حالی که فرانسه خواستار خودداری ایران از پرتاب موشک‌های ماهواره بر دیگر شده است، مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع ایران روز جمعه اعلام کرد که تا پایان سال جاری خورشیدی و به مناسبت «دهه فجر» ماهواره‌برهای دیگری نیز پرتاب خواهند شد.

به گزارش ایسنا، جانشین وزیر دفاع ایران در ادامه گفته است: «ما از ماهواره‌بر جدید سیمرغ ۶ استفاده می‌کنیم و این ماهواره‌بر مولفه‌های فناورانه برتری دارد که ما گام به گام آن را طی می‌کنیم. »

منابع مستقل هنوز در مورد موفقیت یا ناکامی این پرتاب ابرازنظر نکرده‌اند و تصاویر ماهواره‌های خارجی در این زمینه هنوز منتشر نشده است.

پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ پیش از این چهار بار به‌طور پیاپی شکست خورده بود و شبکه خبری سی‌ان‌ان قبلا در مورد آن نوشته بود که «به نظر می‌رسد ایران با این سیستم خاص به مشکل برخورد کرده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نگفته است که آیا ایالات متحده مانند سال ۱۳۹۶ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد یا نه.

پس از آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران در سال ۱۳۹۶ وزارت خزانه‌داری آمریکا شش شرکت زیر مجموعه «گروه صنعتی شهید همت» را هدف تحریم‌ها قرار داد.

منتقدان جمهوری اسلامی ایران، پرتاب‌های ماهواره‌ای را اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانند زیرا موشک‌های ماهواره‌بر از فناوری مشابه آنچه برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما لازم است بهره می‌گیرند.

آمریکا و اسرائیل همراه با دیگر شرکای غربی خود نگران توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای در قالب برنامه صلح‌آمیز پرتاب ماهواره به فضا هستند.

دولت آمریکا پیشتر نیز اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده و گفته بود که اقدام ایران پوششی برای آزمایش‌های موشکی این کشور است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا