مهم‌ترین رویدادهای تاریخی دوازدهم آذر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی دوازدهم آذر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی دوازدهم آذر

دولت انگلیس یادداشت شدیداللحنی به دولت ایران داد. در این یادداشت متذکر شد که قزاقخانه بایستی در تحت فرماندهی و نظارت مأمورین انگلیسی باشد.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین رویدادهای دوازدهم آذر را در ادامه به نقل از پایگاه «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید.

رویدادهای دوازدهم آذر

سال ۱۲۸۵

محمدعلی میرزا، ولیعهد، با ۴۰۰ نفر قزاق و تعدادی از محارم و نزدیکان خود از تبریز به سوی تهران حرکت کرد.

سال ۱۲۹۰

علمای حوزه علمیه نجف و کربلا پس از اطلاع از اولتیماتوم روسیه تزاری تصمیم گرفتند برای نجات ایران و مبارزه با روس وارد ایران شوند و هدایت جامعه مسلمان ایران را بر عهده بگیرند. آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی زعمای قیام علیه جور و تجاوز بیگانگان به ایران بودند.

سال ۱۲۹۹

به دستور سلطان احمدشاه مجلس مشاوره عالی با شرکت رجال، وزراء، معاریف، نمایندگان انتخاب‌شده دوره چهارم، تشکیل گردید تا ضمن حل مشکلات موجود مملکت پاسخ یادداشت دولت انگلیس را تهیه نمایند.

دولت انگلیس یادداشت شدیداللحنی به دولت ایران داد. در این یادداشت متذکر شد که قزاقخانه بایستی در تحت فرماندهی و نظارت مأمورین انگلیسی باشد.

سال ۱۳۱۱

شرکت نفت انگلیس و ایران اقدام دولت ایران را مبنی بر لغو قرارداد دارسی غیرقانونی تلقی نموده تقاضا کرد دولت ایران از تصمیم خود عدول کند.

سال ۱۳۲۶

۱۰ نفر از وزیران کابینه از سمت خود استعفا دادند. تنها سیدجلال تهرانی در کابینه باقی ماند. قوام شدیداً به نحوه استعفای وزیران اعتراض کرد.

سال ۱۳۳۰

سرلشکر احمد وثوق به ریاست ژاندارمری منصوب گردید.

سال ۱۳۳۶

عربستان سعودی در مورد بحرین به ایران اعتراض داد و آن را یک قسمت طبیعی شبه‌جزیره عربستان نامید.

سال ۱۳۳۷

لایحه منع مداخله وزراء و نمایندگان و کارمندان دولت در مجلس سنا تصویب شد.

سال ۱۳۳۹

به دنبال سفر شریف‌امامی به کابل یک قرارداد فروش مواد نفتی بین دو کشور امضاء شد.

سال ۱۳۴۰

منع ورود طلا به کشور به تصویب رسید. کلیه بانک‌ها موظف شدند موجودی طلای خود را به نرخ دولتی به بانک مرکزی بفروشند.

موسی مهام، شهردار پیشین تهران، به بازپرسی دیوان کیفر احضار و پس از بازجویی مبلغ ۶۱۰ میلیون ریال وجه‌الضمان صادر کرد. حاج‌مهدی باتمانقلیچ با پرداخت این وجه از بازداشت مهام جلوگیری نمود. در میان شهرداران تهران از موسی مهام جنب‌وجوش زیادی دیده شد. او به گلکاری و ایجاد فضای سبز پرداخت. در میادین فواره و آب‌نما احداث نمود در تشجیر خیابان‌ها جد و جهدی بلیغ مبذول داشت. بلوار زیبای کشاورز را بنیاد نهاد. چند پارک شهر آماده و تحویل مردم داد.

سال ۱۳۴۵

نیروگاه برق حرارتی شهر تبریز که از کشور شوروی خریداری شده بود، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. قدرت تولید این نیروگاه شش هزار کیلووات است که تا ۱۲ هزار کیلووات قابل افزایش است.

نیروی برق سفیدرود با شبکه‌ای به طول ۲۴۰ کیلومتر به تهران انتقال یافت.

سال ۱۳۴۶

کارخانه عظیم لوله‌سازی اهواز گشایش یافت.

ایتالیا یک هیات ۲۰ نفری از صاحبان صنایع خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران به تهران فرستاد.

سال ۱۳۵۰

مردم در ابوظبی کلیه تأسیسات بازرگانی ایران را منهدم کردند.

سال ۱۳۵۶

باهری، دبیر کل حزب رستاخیز، در اجتماع فرهنگیان گفت: حزب، توطئه‌گران علیه ایران را رسوا می‌کند.

آموزگار، نخست‌وزیر، هلاکو رامبد، لیدر حزب مردم در مجلس شورای ملی را به عنوان وزیر مشاور و معاون پارلمانی و دکتر محمود کاشفی را به سمت وزیر مشاور و معاون اجرایی نخست‌وزیر معرفی کرد.

سال ۱۳۵۷

ناشران هفت روزنامه بزرگ تهران اعلام کردند که دیگر قادر به پرداخت حقوق کارکنان اعتصابی خود نیستند و تصمیم گرفته‌اند که از کار کناره‌گیری کنند و روزنامه را برای همیشه تعطیل نمایند.

در شیراز، مهاباد، همدان و رضائیه تظاهرات خیابانی به اوج رسید و مردم شیراز در حالی که شهدای خود را روی دست حمل می‌کردند و آیت‌الله دستغیب در پیشاپیش آنها حرکت می‌کرد خواستار برقراری حکومت اسلامی‌شدند.