مهم‌ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

 نتایج نظرسنجی آنلاین ایرنا؛

تهران- ایرنا- نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می‌دهد ۷۵.۶ درصد مخاطبان، نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جسمی و روانی خود هستند و آن را تهدید بزرگی برای زندگی می‌دانند.

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، پایداری هوا و استمرار پدیده وارونگی دما که به طور عمده در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد، موجب تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌شود.
امسال، هم‌زمانی آلودگی هوا با بیماری کرونا نیز شرایط متفاوت و پیچیده‌ای را برای شهرهای بزرگ کشور ایجاد کرده است؛ از یک سو مواجهه با آلاینده ذرات معلق هوا می‌تواند به تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر شود و از سوی دیگر، برخی راهکارهای گذشته همچون ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شرایط کنونی کارساز نبوده و تردد فزاینده خودروهای شخصی موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود.

عزم جدی همه دستگاه‌های مسئول در آلودگی هوا، رکن اساسی در مدیریت آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور است. تا رسیدن به سازوکار ایده‌آل، در اولویت قرار گرفتن بندبند اجرای قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مرتب بر آن همراه با پاسخ‌گویی دستگاه‌های مسئول در انجام تکالیف و ارائه گزارش‌های مستمر و بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی می‌تواند راهگشای مسیر اجرای قانون باشد و هوایی سالم‌تر را برای تهران و سایر کلان‌شهرها به ارمغان آورد.

با توجه به اهمیت این موضوع، اداره‌ کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا موضوع افکارسنجی آنلاین هفته گذشته را به موضوع «آلودگی هوا» اختصاص داد. پرسش‌های این نظرسنجی در روزهای ۲۴ آذرماه تا ۷ دی‌ماه روی سایت ایرنا قرار گرفت و ۶ هزار و ۶۹۸ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست اعلام کنند با توجه به افزایش چشم‌گیر آلاینده‌ها در کلان‌شهرها تا چه میزان نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خود هستند؟
در این خصوص ۷۵.۶ درصد مردم از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت خود ابراز نگرانی کردند و ۱۱.۵ درصد از پاسخ‌گویان تاحدی و ۴.۶ درصد به میزان کم، اعلام کردند که نگرانِ این موضوع هستند و این در حالیست که ۸.۳ درصد از افراد اعتقادی به تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خود ندارند.
 


براساس نتایج بدست آمده، ۳۲.۱ درصد مخاطبان ارتقای کیفیت سوخت خودروها و صنایع را در کاهش آلودگی هوا موثر می‌دانند و ۲۵.۲ درصد افراد معتقدند گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ایجاد فضای سبز می‌تواند در بهبود وضعیت آلودگی هوا کمک کند و ۲۳.۸ درصد نیز الزام صنایع به رعایت استانداردهای آلایندگی و ۱۸.۹ درصد شرکت‌کنندگان از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را مهم‌ترین عامل در کاهش آلودگی هوا می‌دانند.


یافته‌های این افکارسنجی آنلاین نشان می‌دهد، ۸۹.۸ درصد پاسخ‌گویان نگران تهدید سلامت جسمی و روانی خود از تشدید آلودگی هوا هستند و همچنین ۴.۸ درصد اعلام کردند وضعیت اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر این معضل قرار می‌گیرد و ۳.۲ درصد خسارت به حمل‌ونقل عمومی و ترافیک و ۲.۱ درصد آسیب به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را از پیامدهای آلودگی هوا می‌دانند.
 


با توجه به اهمیت موضوع تشدید آلودگی هوا در کلان شهرها، ۲۸.۶ درصد از شرکت‌کنندگان، تاحدی موافق تعطیلی عمومی در زمان آلودگی هستند و ۲۶.۶ درصد از افراد نیز به میزان زیاد و همچنین کم، تعطیلی عمومی را در کاهش آلودگی هوا موثر می‌دانند آن هم در حالی که ۱۸.۲ درصد افراد، با این تعطیلات موافق نیستند.
 


بیشتر پاسخ‌گویان (۴۰.۴ درصد) انجام مطالعات دقیق برای شناسایی منابع آلاینده را مهم‌ترین راه مقابله با آلودگی هوا بیان کردند و ۲۵.۸ درصد افراد، نظارت گسترده بر نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی، ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان، نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ۱۰.۸ درصد دیگر، تشدید محدودیت‌ها در زمینه تردد خودروهای شخصی را به عنوان مهم‌ترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد دادند.
 


سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با هدف اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی، تا کنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۵۵ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع‌های مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، وضع بورس، خودرو، بازار مسکن، افزایش نرخ ارز، انتخابات ۱۴۰۰، سفرهای نوروزی، ارزهای دیجیتال، بحران کم‌آبی، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده‌ها و شعارهای تبلیغاتی، شیوه پرداخت یارانه در دولت آینده، روند واکسیناسیون کرونا، بازگشایی مدارس، آزادسازی واردات خودرو، برنامه شاد، سفرهای استانی رئیس‌جمهوری، طرح پیش‌فروش خودرو، واکسن‌گریزی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و محبوبیت عمومی فضای مجازی برای کسب اخبار مذاکرات وین مطرح کند.