واکنش وزیر دفاع اسرائیل به گزارش «حمایت» فرماندهان رده‌بالای ارتش از احیای برجام

 واکنش وزیر دفاع اسرائیل به گزارش «حمایت» فرماندهان رده‌بالای ارتش از احیای برجام 6تیر-1401

اعلام مواضع ارتش اسراییل محور برجام همخوانی با موضع آمریکا دارد.

از چپ به راست: بنی گانتز (وزیر دفاع)، یائیر لاپید (وزیر خارجه) و نفتالی بنت (نخست‌وزیر)

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه پنجم تیر گفت که دولت سیاست مرتبط با مذاکرات هسته‌ای ایران را تعیین می‌کند و نیروهای اطلاعاتی-نظامی اسرائیل نقشی در این‌باره ندارند.

این اظهارنظر پس از آن بیان می‌شود که یک روزنامه اسرائیلی گزارش داد فرماندهان کلیدی ارتش اسرائیل از نهایی شدن توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی حمایت می‌کنند.

روزنامه پرتیراژ «یدیعوت آحرونوت» روز جمعه گزارشی منتشر کرد مبنی‌بر این‌که فرماندهان ارشد اطلاعاتی-نظامی و برنامه‌ریزی راهبردی اسرائیل معتقدند احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام که محدودکننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران است به نفع اسرائیل خواهد بود.

این روزنامه می‌نویسد استدلال واحد اطلاعات ارتش اسرائیل این است که احیای برجام برای این کشور زمان می‌خرد تا خود را برای حمله‌ای آماده کند که هدف آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

بر اساس این گزارش، از نظر مقام‌های ارشد اطلاعاتی اسرائیل، دستیابی به یک توافق بد بهتر از عدم توافق است و این به اسرائیل فرصت می‌دهد تا خود را برای اقدامات نظامی دامنه‌دار علیه ایران آماده کند.

به گزارش این روزنامه، ژنرال‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل که از بازگشت به برجام حمایت می‌کنند عبارتند از: آهارون حالیوه، مدیر اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل؛ آمیت سعر که ریاست واحد تحقیق اطلاعات نظامی را برعهده دارد؛ اورن سِتر، مسئول واحد استراتژیک ارتش؛ و تال کلمان، مقام مسئول نظامی در امور ایران.

این گزارش می‌افزاید ژنرال‌های نظامی معتقدند که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز از احیای برجام حمایت می‌کند. آقای گانتز پیشتر گفته بود که از دستیابی به یک توافق وسیع‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر حمایت می‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل هم در واکنش به این گزارش در یک پست توئیتری نوشت: اگرچه نیروهای امنیتی اسرائیل در مورد سیاست ایران از قدرت تاثیرگذاری برخوردارند، اما «تصمیم‌گیری درباره این موضوع در حوزه اختیارات دولت است».

او افزود: «همه فکر و ذکر تشکیلات دفاعی، رویارویی با تهدید ایران به عنوان مهم‌ترین مسئله است، و این در حال حاضر موضوع فوری استراتژیک برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود».

او تاکید کرد که نظر به حفظ امنیت اسرائیل،‌ رایزنی‌های مربوط به توافق هسته‌ای باید پشت درهای بسته پی گرفته شود.

گزارش بحث‌برانگیز «یدیعوت آحرونوت» بدون ذکر منبع منتشر شده و سخنگوی ارتش اسرائیل هنوز حاضر به اظهارنظر در رابطه با این گزارش نشده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که ظاهرا بنی گانتز در توئیت «سرزنش‌آمیز» خود موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی اسرائیل، را نیز مخاطب قرار داده، چرا که یدیعوت در گزارش خود مدعی شده که موساد با هر گونه توافق هسته‌ای با ایران مخالف است.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، موساد می‌گوید که احیای برجام توافقی بد برای اسرائیل است و تنها دو سال و نیم در پیشبرد قابلیت‌های هسته‌ای ایران وقفه می‌اندازد. از سوی دیگر، به باور سازمان جاسوسی اسرائیل، علنی کردن مواضع مقام‌های اطلاعاتی ارتش با این هدف صورت می‌گیرد تا روی یائیر لاپید که قرار است مقام نخست‌وزیری موقت اسرائیل را برعهده بگیرد، تاثیر بگذارد تا از بازگشت به برجام حمایت کند.

مدیر اطلاعات ارتش اسرائیل به این روزنامه گفته است از زمانی که حالیوه در اکتبر سال ۲۰۲۱ ریاست آن را برعهده گرفت، مواضع این واحد در مورد توافق هسته‌ای ایران تغییر نکرده است.

اتحادیه اروپا و ایران روز شنبه توافق کردند که مذاکرات هسته‌ای که هفته‌ها قبل به بن‌بست خورده بود، به زودی از سر گرفته شود.

این تحول در شرایطی رخ می‌دهد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، انتخابات زودهنگام اعلام کرده و تل‌آویو در بی‌ثباتی سیاسی به سر می‌برد.

اسرائیل طرف مذاکرات احیای برجام نیست، اما نگرانی‌های این کشور در مورد نتیجه گفت‌وگوها با ایران و تهدیدهای طولانی‌مدت تل‌آویو برای اقدام نظامی یک‌جانبه علیه تهران، به یکی از دغدغه‌های اصلی قدرت‌های غربی تبدیل شده است.

بنی گانتز در مورد توافق اتحادیه اروپا و ایران اظهار نظر نکرده است. نفتالی بنت هم به‌رغم حضور دوربین‌های تلویزیونی در جریان جلسه روز یکشنبه که احتمالا آخرین نشست کابینه او بود، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.

او قرار است در هفته جاری از سمت خود کناره‌گیری کند و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، به مقام نخست‌وزیری منصوب شود.

اسرائيل پیشتر از تصميم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمريكا، برای خروج از برجام استقبال كرده و توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را «ناكافی» دانسته بود.

پس از جانشینی ترامپ توسط جو بایدن، رهبران اسرائیل اعلام کردند که در صورت دستیابی تهران و واشینگتن به توافقی جدید، تعهدی در قبال آن نخواهند داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و اسرائیل هیوم و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت- ک.ر/ ک.ر