روند افزایشی نرخ ارز در ایران متوقف نشد؛ دلار ۳۱ هزار و ۵۰۰ را هم رد کرد

 روند افزایشی نرخ ارز در ایران متوقف نشد؛ دلار ۳۱ هزار و ۵۰۰ را هم رد کرد11-خرداد-1401

چون بازار فروش نفت  چین و هند هم ازسوی روسیه مصادره شده است و توافق برجام هم درچشم اندازنیست .بنابراین دلار بازهم گران ترمی شود.

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ایران در روزهای اخیر متوقف نشد و روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، به نرخ ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم رسید، روندی که تا لحظه تنظیم این خبر نیز همچنان افزایشی است.

بر اساس گزارش‌های لحظه‌ای وب‌سایت‌هایی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، علاوه بر افزایش مجدد نرخ دلار در بازار آزاد ایران، یورو هم با مقداری افزایش نسبت به روز قبل با نرخ ۳۳ هزار و ۷۶۰ تومان معامله شد.

دور جدید سقوط ارزش پول ایران و افزایش بهای ارزهای خارجی از اوایل هفته جاری آغاز شد و روز دوشنبه، ۹ خرداد، دلار آمریکا به نرخ ۳۱ هزار و ۱۳۰ تومان رسید که بالاترین قیمت از مهرماه سال ۱۳۹۹ به این سو بود.

در مجموع نرخ دلار از نیمه پارسال که دولت ابراهیم رئیسی کار خود را آغاز کرد، حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است که بخش اعظم این افزایش مربوط به بهار سال جاری است، به‌‌ طوری که نرخ دلار از حدود ۲۶ هزار تومان، با بیش از پنج هزار تومان افزایش، اکنون به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان اوج گرفته است.

از زمان توقف مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به «برجام» و کاهش امیدها به رفع تحریم‌های آمریکا، کاهش ارزش پول ایران و رشد نرخ ارزهای خارجی شتاب گرفته است.

هنوز هیچ مرجع دولتی یا بانک مرکزی توضیحی درباره دور جدید کاهش ارزش پول ایران نداده‌ است.