روزهاي گرم و نوشيدني‌هاي خنك

خوراكي‌ها
روزهاي گرم و نوشيدني‌هاي خنك
5 تیر- 93
در هواي گرم تابستان كه در طول روز نمي‌توان بدون كولر يا پنكه سر كرد، تنها يك ليوان نوشيدني خنك مي‌چسبد. با فرارسيدن فصل گرما مصرف شربت خاكشير در ميان مردم بيشتر مي‌شود، زيرا خاكشير از زمان‌هاي گذشته براي رفع عطش و گرمازدگي كاربرد داشته و البته بهترين كاربرد آن به خاطر خاصيت ضدعفوني‌ كنندگي آن است.  خوردن مايعات در طي روز چه مي‌خواهد آب باشد يا آب ميوه براي سلامت بدن مفيد است، همان‌طور كه ثابت شده مصرف كافي مايعات بدون قند مصنوعي مي‌تواند در كاهش وزن بدن كمك كند. در روزهاي گرم، نوشيدني‌هاي خنك طرفدارهاي بيشتري پيدا مي‌كنند، اما گاهي تنها نمي‌توان با آب روزها را گذراند، چرا كه افت فشار و گرمازدگي در روزهاي گرم‌ بيشتر است. بنابراين‌ خوب است از ميوه‌هاي تازه و خوشمزه اين فصل براي درست كردن نوشيدني‌هاي سالم استفاده كنيم و از آبميوه‌هاي مصنوعي كه پر از رنگ‌هاي شيميايي و اسانس هستند، دوري كنيم. با توجه به اينكه در تابستان بيماري‌هاي گوارشي ناشي از خوردن نوشيدني‌هاي ناسالم "نوشيدني‌هاي باز و غيراستريليزه" سبب ايجاد مشكلات زيادي مي‌شود، بنابراين با خوردن نوشيدني‌هاي طبيعي و سالم مراقب سلامت‌مان باشيم.
شربت خاكشير در روزهاي گرم تابستان براي مقابله با گرمازدگي
گياه دارويي خاكشير تب بر و مسكن بوده و مصرف آن براي تسكين التهاب پوست و درمان كهير توصيه مي‌شود. گل و برگ خاكشير براي رفع عوارض ناشي از كمبود ويتامين
C موثر است، همچنين خاكشير در درمان بيماري‌هاي برونشيت، تب، عوارض سرخچه، سرخك و مخملك نيز بسيار مفيد است. درخصوص تاثير دارويي خاكشير در تقويت معده و افزايش اشتها، نيز بايد گفت: روغن چرب دانه‌هاي خاكشير داراي لينولئيك اسيد، لينولينيك اولئيك اسيد، اروسيك اسيد و استئاريك اسيد است و در اسانس آن نيز بنزيل، برونپيل و آليل دي سولفيد وجود دارد. خاكشير به طور تقريبي در تمام مناطق زراعي و زمين‌هاي باير اطراف مزارع و نيز زمين‌هاي آيش مشاهده مي‌شود.
شربت زرشك تازه، تصفيه‌كننده خون
با استفاده از زرشك تازه به صورت شربت به عنوان تصفيه‌كننده خون، به يك نوشيدني بسيار گوارا در تابستان دست يابيد. البته مصرف مقدار زياد زرشك و يا ريشه و ساقه و برگ آن براي زنان حامله مناسب نيست، زيرا رحم را تحريك مي‌كند و ممكن است باعث سقط جنين شود. مصرف زياد اين گياه به مدت طولاني مي‌تواند سبب ناراحتي معده و روده‌ها شود و جذب ويتامين‌هاي گروه
B را در بدن مختل كند. بيماري‌هاي قلبي- عروقي امروزه به مشكل جدي جوامع بشري تبديل شده و مطالعات نشان مي‌دهد كه در دنيا در حال افزايش است. داروهاي زيادي براي درمان اين بيماري ساخته شده، اما برخي از اين داروها عوارض جانبي دارد كه مصرف آن‌ها را محدود مي‌كند.
با مطالعاتي كه روي گياه زرشك انجام شده اين دانه خوش رنگ نه تنها مشكل ساز نيست، بلكه آثار مفيدي براي بيماري‌هاي قلبي- عروقي دارد كه كاهش فشار خون و مقاومت عروق از آن جمله است. در پوست ريشه زرشك ماده‌اي وجود دارد كه از خاصيت آنتي اكسيدان قوي برخوردار است، ريشه و اندام هوايي زرشك نيز در درمان سالك موثر است. از عصاره پوست ساقه و ريشه اين گياه يك نوع ژل دنداني تهيه مي‌شود كه تسكين دهنده دردهاي شديد دندان و برطرف‌كننده آماس لثه است. عرق طبي زرشك كه از تقطير آب ميوه زرشك به دست مي‌آيد، نيز خواص زيادي دارد از جمله كاهش كلسترول خون، كاهش قند خون، تقويت معده، رفع سوء هاضمه، درمان زخم معده و رماتيسم. پوست ريشه زرشك از نظر طبيعت گرم و خشك است و در عين حال در آن نيروي سردي و قابضه وجود دارد، همچنين مدر بوده و شربت آن تلخ است.
سكنجبين، شربت مناسبي براي فصل گرم
سكنجبين شربت مناسبي براي فصل گرم است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با روش تهيه اين نوع شربت آشنايي كامل دارند، چراكه از قديم و نديم سكنجبين رفيق كاهو بوده و هر وقت كه سفره‌اي از كاهو مي‌گسترانند، سكنجبين نيز در كنارش بوده و هنوز هم ما ايراني‌ها دوست داريم اين دو را با هم مصرف كنيم. سكنجبين در واقع سركه و انگبين و مخلوطي است از سركه و عسل كه به ميزان و مقدار معين در هم مي‌آميختند و از مخلوط آن شربتي خوش گوار و معطر وفرح بخش به وجود مي‌آوردند. در برخي نقاط كه عسل يافت نمي‌شد يا مي‌خواستند شربتي ارزان قيمت فراهم كنند، سكنجبين را از مخلوط سركه و شكر تهيه مي‌كردند، ولي همچنان آن را سكنجبين مي‌ناميدند.
و امروز كه عسل گران يا كمياب‌تر از گذشته شده به طور كلي اين شربت را با شكر تهيه مي‌كنند.
چند قاچ هندوانه براي تابستان گرم
هدوانه نوعي بوته و ميوه از دسته صيفي جات است كه در جاليز رشد مي‌كند. اين ميوه پرفايده التهاباتي را كه در بيماري‌هايي مثل آسم، تصلب شرائين، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بين مي‌برد. همچنين منبع خيلي خوبي از آنتي اكسيدان كاروتنوئيدي بنام ليكوپن است. هم‌چنين يك رنگدانه شيميايي است كه باعث ايجاد رنگ قرمز در هندوانه مي‌شود و اثرات ضد اكسيداني قوي دارد.
اين آنتي اكسيدان به تمامي نقاط بدن رفته و راديكال‌هاي آزاد را خنثي مي‌كند. راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هايي هستند كه باعث تخريب بسياري از بافت‌هاي بدن مي‌شوند.
فوايد هندوانه براي سلامتي بسيار زياد است. مهم نيست كه هندوانه را چطور برش بزنيد، چرا كه بهترين آنتي ‌اكسيدان‌ها در آن يافت مي‌شود.
هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين
C و A است، همچنين هندوانه قرمز خوشمزه همچنين منبع قوي از آنتي ‌اكسيدان كاروتن است كه ليكوپن ناميده مي‌شود. اين آنتي‌ اكسيدان‌ها در بدن حركت كرده و راديكال‌هاي آزاد را خنثي مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد موادي در بدن هستند كه مي‌توانند آسيب زيادي به ما وارد كنند. اين مواد مي‌توانند كلسترول را اكسيد كرده و باعث شده كه به ديواره رگ‌هاي خوني چسبيده و موجب ضخيم‌تر شدن آن شود و اين عمل مي‌تواند منجر به سكته قلبي شود. ليكوپن كه رنگ قرمز زيبا را به هندوانه مي‌دهد به كاهش خطر سرطان پروستات هم كمك مي‌كند. جالب است بدانيد كه هندوانه تنها ميوه‌اي است كه نسبت به ميوه‌ها و سبزي‌جات ديگر داراي مقدار بيشتري بتاكاروتن است. هندوانه ميوه‌اي است كه حاوي ميزان بالايي الكتروليت سديم و پتاسيم است كه آن را از طريق عرق دفع مي‌كنيم. هندوانه همچنين سرشار از ويتامين‌هاي B است كه براي توليد انرژي، حياتي هستند. متخصصين تغذيه توصيه مي‌كنند كه هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين B6، B1 و منيزيم است. اين ميوه بخاطر ميزان بالاي آبي كه در خود دارد كه تقريباً 90 درصد آن را مي‌گيرد و ارزش كالري آن، جزء باارزش‌ترين ميوه‌ها دسته‌ بندي مي‌شود. هندوانه خاصيت خنك‌كنندگي خاصي دارد و به طرز شگرفي سرشار از سيترولين بوده كه آمينو‌اسيدي است كه بدنمان براي ساخت يك آمينواسيد ديگر و آرژنين‌ي كه در چرخه اوره براي از بين بردن آمونياك استفاده مي‌شود، مصرف مي‌كند. آنتي‌اكسيدان‌ها به كاهش شدت آسم كمك مي‌كنند. همچنين خطر سرطان روده، آسم، بيماري قلبي، آرتروز هماتوئيد و سرطان پروستات را كاهش مي‌دهد.
هندوانه منبع خوبي از تيامين، پتاسيم و منيزيم است كه از بدن در برابر بيماري‌هاي مختلفي محافظت مي‌كنند.
هندوانه فاقد چربي است، اما به توليد انرژي كمك مي‌كند. دربرابر زوال ماكولا هم محافظ خوبي محسوب مي‌شود. وقتي گرماي تابستان ما را به تشنگي مي‌اندازد، خوردن هندوانه يك راه بسيار سالم و مطمئن براي جايگزين شدن نوشابه‌هاي انرژي‌زاست. ازآنجا كه مقدار آب زيادي دارد، آب موردنياز بدن ما را تامين مي‌كند و هيچ چيز در يك روز گرم تابستاني بهتر از خوردن يك تكه هندوانه دلچسب و آب‌دار نيست!
كاهش فشار خون با يك ليوان آب طالبي 
مطالعات نشان داده است، مصرف يك ليوان آب طالبي در روز به ميزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را كاهش مي‌دهد. محققان براي آزمايش، مقداري از پلاكت‌هاي خون را گرفته با مقدار كمي عصاره يا آب طالبي شيرين مخلوط كرده و مشاهده كردند در طالبي عاملي وجود دارد كه به شدت مانع از انباشته شدن غيرطبيعي پلاكت‌ها مي‌شود و در نتيجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها (كه عامل حمله‌هاي قلبي است) جلوگيري مي‌شود. طالبي را بدون شكر يا چيزهايي ديگر به طور ساده بايد پيش از غذا خورد، كساني كه طالبي را با نمك و فلفل مي‌خورند، هضم آن را آسان‌تر مي‌كنند ولي در مقابل، خاصيت ملين آن را كم مي‌كند. گوشت طالبي را اگر روي سوختگي‌هاي سبك و سطحي يا ورم پوست بگذارند، آن را تسكين داده و شفا مي‌بخشد. تخم طالبي يا گرمك با تخم كدو و تخم خيار جزء تخم‌هاي خنك بوده و براي تسكين و نرم كردن سينه و رفع اگزما مصرف مي‌شود. فراموش نكنيد مصرف زياد دستنبو، طالبي و گرمك براي بيماران ديابتي، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده مي‌شود.  همچنين بهتر است گرمك و طالبي را قبل از هر غذاي اصلي بخوريد چرا كه همراه با غذا باعث سوء هضم شديد مي‌شود. دانشمندان با تحقيق بر پوست ميوه‌هايي مثل خربزه و طالبي دريافته‌اند كه پوست اين ميوه‌ها مي‌تواند منبعي براي مسموميت غذايي باشد، از اين رو شستن كامل ميوه‌ها بسيار توصيه مي‌شود.