آشنايي با خواص كاهو

خوراكي‌ها
آشنايي با خواص كاهو
. 20 خرداد - 93
كاهو يكي از پرمصرف‌ترين سبزيجات دنياست كه تاريخ كهني دارد. 
اين سبزي انواع مختلفي دارد ولي رايج‌ترين آنها كاهوي معمولي ايراني و كاهوي پيچ است كه كاهوي ايراني از ارزش غذايي بيشتري برخوردار است. كاهو طبيعتي سرد و مرطوب دارد. برخلاف تصور عام، پرخاصيت‌ترين قسمت كاهو، برگ‌هاي خارجي آن است كه سبز تيره‌تر بوده و به لحاظ كلروفيل غني‌تر است. اگرچه كاربرد كاهو معمولا به‌صورت خام و در انواع سالادهاست ولي براي ته‌ديگ و به‌ندرت در بعضي از خوراك‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته پخته آن مصارف درماني نيز دارد. 
* ارزش غذايي 
كاهو سرشار از بتاكاروتن، اسيدفوليك، ويتامين C، مقدار كمي ويتامين‌هاي 1B، 2B، 3B و 5B، ويتامين E، كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، آهن، مس و روي است. 
* خواص درماني 
- كاهو يك مسكن و آرام‌بخش طبيعي است و به‌خاطر اينكه داراي مقدار كمي از ماده شيميايي لاكتوسين است، ‌مصرف زياد آن سبب رخوت و سستي مي‌شود. - كاهو برخلاف انتظار از جمله سبزيجاتي است كه معده را تقويت مي‌كند؛ در ضمن ادرارآور بوده و يبوست را نيز از بين مي‌برد. - كاهو داراي آهن فراوان است و به عمل خون‌سازي بدن كمك مي‌كند. - به بانوان شيرده توصيه مي‌شود كه كاهو بخورند چون شير را زياد مي‌كند. - كاهو براي درمان سياه‌سرفه، رماتيسم، برونشيت، تشنج، تپش قلب، يرقان، انسداد مجاري طحال و كبد مفيد بوده و همچنين
تصفيه‌كننده خون است. 
- براي رفع سرفه‌ و درد سينه كاهو را بپزيد و بخوريد. - اگر شب‌ها از مشكل بي‌خوابي رنج مي‌بريد، پيش از خواب كاهو بخوريد.