سوسيس و كالباس چه بلايي سرتان مي‌آورد؟

دانستني‌ها
سوسيس و كالباس چه بلايي سرتان مي‌آورد؟
11 خرداد -93
مصرف سوسيس و كالباس به‌دليل افزايش جمعيت جوان و بالارفتن ساعات اشتغال به‌كار افراد در كشور، به طرز فزاينده‌اي رو به افزايش است. اين ميزان افزايش در سال‌هاي اخير بسيار نگران‌كننده شده است به‌طوري كه مسئولان وزارت بهداشت در سال‌هاي اخير بارها نگراني خود را از اين مسئله ابراز كرده بودند. به گفته دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو، مباحث بهداشتي مشكل اصلي فرآورده‌هاي پروتئيني (سوسيس و كالباس) نيست بلكه مشكل اصلي آن است كه تغذيه جامعه به‌ويژه كودكان و نوجوانان را برهم مي‌زند. بر اين اساس مصرف افراطي و روزانه اين فرآورده‌ها به هيچ وجه توصيه نمي‌شود و از نظر تغذيه‌اي كاري خطرناك است. 
* سرانه مصرف 
سرانه مصرف سوسيس و كالباس در اروپا 64 و در ايران 4 كيلوگرم در سال است اما به‌دليل جوان بودن جمعيت كشور و همچنين سرعت و سهولت تهيه اين فرآورده‌ها، مصرف آنها در سفره ايرانيان رو به افزايش است. 
* نيتروزامين، ماده‌اي سرطان‌زا 
نيترات و نيتريت به‌دليل اينكه ماندگاري سوسيس و كالباس را بالا مي‌برد و رنگ آنها را صورتي مي‌كند به فرآورده‌ها اضافه ميشود اما زماني كه اين دوماده حرارت داده ميشوند، به نيتروزامين كه مادهاي سرطان‌زاست تبديل ميشوند. 
* اثر تجمعي 
موادي مانند سوسيس و كالباس كه امكان دارد براي بدن مزاحم باشند يا در مواردي مسموم باشند، اثر تجمعي دارند كه باعث آسيب‌رساني به بدن مي‌شوند. 
* پروتئين‌هاي دست دوم ديرهضم 
سوسيس و كالباس جزو آن دسته از فرآورده‌هاي پروتئيني دست دوم هستند كه ديرهضم مي‌شوند و جذب پروتئين از آنها به بدن كمتر است. همچنين به‌دليل نمك‌سود شدن انواع كالباس و سوسيس مثل كالباس و سوسيس‌هاي دودي جذب كلسيم و پروتئين كاهش مي‌يابد و در نهايت باعث پوكي استخوان مي‌شوند. 
* چربي و ترانس بالا 
سوسيس و كالباس داراي چربي زيادي هستند. محتواي چربي به‌ويژه چربي‌هاي اشباع و ترانس در اين محصول بسيار بالاست. مصرف بيش از حد مواد افزودني در سوسيس و كالباس خطرناك است و راديكال‌هاي آزاد كه بر اثر استفاده از اين مواد به‌وجود مي‌آيد، مي‌تواند يك سلول سالم را به سمت سرطاني شدن سوق دهد. 
* خطر ابتلا به ديابت 
مصرف روزانه 50 گرم سوسيس و كالباس گوشت، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را به ميزان 42درصد و ابتلا به ديابت را تا 19درصد افزايش مي‌دهد. اين در حالي است كه حتي با خوردن دو برابر اين مقدار گوشت قرمز اين خطر سلامت افراد را تهديد نمي‌كند. 
* نتايج يك نمونه‌برداري 
در شهريور سال 1388 اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداري از 26 نمونه سوسيس و كالباس و همبرگر از مراكز عرضه و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كرد و اين نمونه‌ها از نظر منشأ بافت گوشتي مورد آزمون قرارگرفتند. نتايج اين آزمون نشان داد كه از 20 نمونه سوسيس و كالباس 18 مورد با استانداردهاي سلامت مطابقت نداشتند.