گزیده خبرهای 15 بهمن -93 قسمت -3

گزیده خبرهای 15 بهمن -93 قسمت -3
تکیه چهارماهه محمد سرافراز بر صندلی عزت‌الله ضرغامی هرچند تاثیری در تغییر رویه محتوای رسانه ملی نداشت، داخل جام‌جم را با زلزله بزرگی مواجه کرد؛ زلزله‌ای که با نام چابک‌سازی از رادیو آغاز شده است و به تعطیلی و ادغام رادیوها منتهی شد، به طوری که در دو ماه گذشته تعداد شبکه رادیوهای ملی از ٢٠شبکه در ١٣ بهمن به ١٣شبکه تقلیل پیدا کرد. آخرین رادیویی که توسط نسرین ابروانی، مدیر تازه صدای جمهوری اسلامی تعطیل شد؛ رادیو «صدای آشنا» بود که درست در آستانه تولد ١٠سالگی‌اش برای همیشه قطع شد. رادیویی که برای ایرانیان خارج از کشور هم پخش می‌شد.ایسنا که خبر تعطیلی کامل شبکه صدای آشنا را داده بود، این تعطیلی را پیرو سیاست جدید سازمان صداوسیما دانست. «صدای آشنا» در سه کانال «اروپا»، «آمریکا» و «آسیا و اقیانوسیه» برنامه پخش می‌کرد و طی این ١٠سال فعالیت، در حوزه‌های دین و اندیشه، فرهنگ و تمدن، هنر و ادبیات، جامعه و زندگی، ورزش و تفریحات، رویدادها و تحلیل بین‌الملل، برنامه‌هایش را روی آنتن فرستاد. کامران کاظم‌زاده، آخرین مدیر این رادیو بود که ۲۹ بهمن سال ٨٣ به صورت ۲۴ ساعته در اولین سال حضور سید عزت‌الله ضرغامی- رییس سابق سازمان صداوسیما- افتتاح شد.پیش از این با وجود تاکید مدیر رادیو بر عدم تعطیلی رادیو‌ها، شبکه رادیویی «خانواده» هم حذف شده بود. در هفته‌های گذشته رادیو فصلی با رادیو صبا و رادیو کتاب هم با رادیو فرهنگ ادغام شده بودند؛ اتفاقی که در مورد رادیو کتاب با انتقاد بسیاری از اهالی و فعالان فرهنگی روبه‌رو شدبه طوری که محمدصادق رحمانیان که به‌تازگی جایگزین محسن شریف‌زاده در رادیو فرهنگ شده، اعلام کرد که از برنامه‌های شبکه کتاب کم نشده و برنامه‌هایش از سه ساعت به شش ساعت رسیده است. این در حالی است که رادیو فرهنگ که با نام شبکه دوم رادیو، جزو رادیوهای قدیمی و از شبکه‌های بیست‌وچهارساعته بود که بخشی از شبانه‌روز نیز به پخش زنده مجلس اختصاص داشت که این موضوع برنامه‌های عادی شبکه را دچار اختلال خواهد کرد. برخی شنیده‌ها از شبکه فرهنگ حاکی از آن است که در حال حاضر برخی گروه‌های این شبکه با هم در حال ادغام هستند و شایعاتی از حذف و تعطیلی برخی برنامه‌های پرمخاطب این شبکه به گوش می‌رسد.
 
با این همه رحمانیان به ایسنا گفته: «رادیو فرهنگ در حال حاضر با قالب‌ها، ساختارها و موضوعات مختلف به امر کتاب می‌پردازد. شبکه رادیویی کتاب پیش از این با سه ساعت تولید در روز به راه افتاد. این شبکه بسیاری از برنامه‌های خود را که وام‌گرفته از شبکه‌های دیگر بود، بازپخش می‌کرد؛ یعنی در این هشت الی ١٠ساعتی که برنامه پخش می‌کرد، بسیاری از برنامه‌هایش بازپخش و وام‌گرفته از شبکه‌های دیگر بود. اما از زمانی که ادغام شده، مباحثی که به موضوع کتاب می‌پردازد، متنوع‌تر است. به طور کلی رادیو فرهنگ روزانه حداقل شش ساعت به موضوع کتاب از نگاه‌های متفاوت اجتماعی، ادبی‌، هنری‌، اقتصادی و فرهنگی می‌پردازددر این هفته همچنین کانال‌های رادیویی صبا و فصلی که پیش از این به صورت مستقل اداره می‌شدند با یکدیگر ادغام شده و با عنوان «رادیو صبا» فعالیت می‌کنند. قرار است طرح چابک‌سازی صداوسیما بعد از رادیو به تلویزیون هم برسد و به نظر می‌رسد در برنامه کاری علی‌اصغر پورمحمدی، رییس سیمای جمهوری اسلامی هم قرار خواهد داشت. به نظر می‌رسد هر چه در این سال‌ها ضرغامی افتتاح کرده، قرار است سرافراز با چابک‌سازی‌اش تعطیل کند؛ طرحی که هرچند صداوسیما را از رکود اقتصادی حجم برنامه‌های کم‌محتوا می‌تواند نجات دهد اما باعث بیکارشدن تعداد زیادی از کارمندان قراردادی می‌شود که در این ١٠ سال با افتتاح شبکه‌های متعدد با صداوسیما همکاری داشتند. در چند سال گذشته صداوسیما به بهانه کمبود اعتبارات دستمزدها را بالا نبرده و بسیاری از پروژه‌های مهم را تعطیل کرده است. البته این کمبود بودجه در زمان ضرغامی مانع افتتاح شبکه‌های تازه و ساخت‌وسازهایی که در داخل خود مجموعه بود از جمله ساخت یک هتل بزرگ، نبود.
پیش از عزیمت به تانزانیا، چهارمین مقصد سفر دوره ای وزیر خارجه کشورمان به قاره آفریقا، صبح روزچهارشنبه به وقت محلی محمدجواد ظریف با پیرانکورون‌زیزا رییس‌جمهور بروندی دیدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش ایسنا در این دیدار دو طرف درباره گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با افراطگری دیدار و گفت‌وگو کردند.قرار است ظریف ساعاتی بعد بوجونبارا پایتخت بروندی را به مقصد تانزانیا ترک کند
واژه نورچشمی‌ها و تخلف مربوط به آنان از آن دست واژه‌هایی است که شنیدنش دست‌کم در دولتی که خود را «پاک‌ترین دولت»، «ضدآقا‌زاده» و «عدالت‌محور» می‌دانست بیشتر به چشم می‌آیدبا گذشت بیشتر از یک‌سال از پایان کار دولت پیشین، همچنان پرونده تخلفات دولت نهم و دهم روی میز مسوولان، نمایندگان مجلس و مراجع قضایی استیکی از این تخلف‌ها مربوط به پرونده فروش خودروهای مگان است؛ فروش خودروهایی که در جریان اجلاس جنبش عدم‌تعهد با قیمت‌هایی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی به برخی نورچشمی‌ها فروخته شده بود و حالا مسوول پیگیری این پرونده در کمیسیون اصل ٩٠ از تخفیف ١٠میلیونی ٣٠٠دستگاه به برخی افراد خاص خبر داده است. این رقم البته در برابر ارقام نجومی و میلیونی و میلیاردی رقم خاصی نیست، اما موضوع گزارش تخلف است که مدام از این‌سو و آن‌سو به گوش می‌رسدخریداران این خودروها به گفته مصطفی افضلی‌فرد، عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس «نورچشمی‌‌ها» بوده‌اند.
 
سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس طی اخطاری در مجلس بیان می‌کند که این مگان‏‌ها در جریان اجلاس، ٨٠میلیون‌تومان خریده شده و پس از آن به قیمت‌های ارزان‌تر و حتی تا مرز ١٥میلیون‌تومان فروخته شده اما یافته‌های جدید کمیسیون نشان از آن دارد که در فروش هرکدام از ٣٠٠ خودرو دست‌کم ١٠میلیون تخفیف غیرلازم داده شده است. البته محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس تاکید دارد که «برای چنین اظهارنظر و اعتراضی باید اسناد موجود باشد»؛ مستنداتی که حالا منابع آن در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس موجود و در اختیار افضلی‌فرد قرار گرفته استاز جنس همان اسنادی است که اکبر ترکان برای تخلف ١٦میلیاردتومانی ارایه داد. این ١٦میلیارد همان مبلغی است که در روز تحلیف ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان آقای احمدی‌نژاد ریخته شد و طی اعتراض‌ها و جنجالی که برانگیخت، این پول به خزانه دولت بازگشت. اما حالا مصطفی افضلی‌فرد می‌گوید: «گزارش‌ها، واقعیت داشته و حدود ٣٠٠ خودرو با دست‌کم ١٠میلیون‌تومان تخفیف به برخی افراد خاص فروخته شده‌اند.» کمیسیون اصل ٩٠ از وزارت صنعت خواسته تا پایان آبان‌ماه درباره این خودروها گزارشی را ارایه دهد. این تخلف این‌روزها البته یکی از تخلف‏هایی است که درباره دولت احمدی‌نژاد بررسی می‌شود؛ از تخلفات مربوط به پرداخت یارانه‌ها گرفته تا بحث درباره پنج‌هزار پروژه عمرانی که کلنگشان در دوره احمدی‌نژاد زده شده و نیمه‌کاره رها شده‌انددر بین این تخلف‏های وسیع شاید این تخفیف ویژه نورچشمی‌ها چندان به چشم نیاید اما این موضوع خود به‌تنهایی مساله‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده سطوح مختلف تخلف در دولت گذشته باشد و نشان از آن دارد که چنین پرونده‌هایی در دولت‌های نهم و دهم تنوع بسیار زیادی دارد.
غرضی در یادداشت خود می‌نویسد: در طول حدود 18 ماه گذشته اقدامات دولت در زمینه کاهش نرخ تورم و برقراری ثبات در فضای اقتصادی کشور قابل توجه بوده و امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب و تاثیرگذار قدرت خرید مردم در جامعه افزایش یابد.در ادامه این یادداشت که در نامه‌نیوز منتشر شده است می‌خوانید: اقتصاد ایران در سال های اخیر مشکلات فراوانی را تجربه کرده است اما به طور حتم مهم ترین مشکل فضای اقتصادی کشور در سال های پس از انقلاب و به خصوص در سال های اخیر افزایش نرخ تورم و تاثیر مستقیم آن بر رفاه جامعه بوده است.نرخ تورم در شرایطی در اقتصاد کشور در سال های اخیر افزایش یافته است که قانون هدفمندی یارانه ها در کشور با شیوه های اشتباهی اجرایی شده است و این موضوع تاثیز قابل توجهی بر نرخ تورم داشته و در نهایت نیز مشکلات رفاهی مردم بیش از گذشته افزایش یافته است.در کشورهایی که نرخ تورم افزایش پیدا می کند دولت ها برای مقابله با آن مشکلات فراوانی دارند. اما راه حل آن زمان بر است و تا زمانی که بتوانند از طریق راهکار اصولی نرخ تورم را کاهش دهند مردم با مشکلات فراوان رفاهی مواجه هستند و تامین مخارج زندگی برای مردم سخت می شود.
در حالی که تورم در کشور تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری روند صعودی داشت همزمان با تشکیل دولت یازدهم مقابله با این پدیده در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفت و از همان ماه های نخست نیز مسیر حرکتی تورم در اقتصاد تغییر کرد.هم اکنون در حالی که حدود 18 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود نرخ تورم به محدوده 17 درصد رسیده که این نرخ تورم در کشورهای مختلف جهان رقم بالایی به شمار می رود و باید با راهکارهای مناسب نرخ تورم در کشور تک رقمی شود.دولت یازدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که نوسان های قیمتی فراوانی در بازارهای اقتصادی وجود داشت و همین موضوع باعث افزایش بی رویه نرخ تورم شده بود. اما با اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب امروز نوسان ها کاهش یافته و نرخ تورم نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است.در این شرایط این سوال مطرح می شود که چرا علی رغم کاهش نرخ تورم مشکلات رفاهی مردم برای تامین مخارج زندگی همچنان پابرجا است و برخی کارشناسان نسبت به این موضوع انتقاد می کنند. در این رابطه باید اعلام کرد که دولت علاوه بر کاهش نرخ تورم باید اقداماتی را انجام دهد که ارزش پول ملی افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز بالا برود.در صورتی که تنها نرخ تورم کنترل شود اما ارزش پول ملی بالا نرود و قدرت خرید مردم نیز افزایش نیابد نمی توان مشکلات رفاهی مردم را برطرف کرد و دولت باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.البته در طول حدود 18 ماه گذشته اقدامات دولت در زمینه کاهش نرخ تورم و برقراری ثبات در فضای اقتصادی کشور قابل توجه بوده و امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب و تاثیرگذار قدرت خرید مردم در جامعه افزایش یابد.
رئیس‌جمهور دقایقی پیش با هیئت همراه وارد فرودگاه اصفهان شد.به گزارش فارس، دقایقی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به همراه هیئت همراه وارد فرودگاه اصفهان شد.مراسم استقبال از روحانی باشکوه و با استقبال ویژه‌ای از سوی مسئولان استانی از جمله رسول زرگرپور استاندار اصفهان، سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان، سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان، امیر جهادی فرمانده نظامی ارتش منطقه اصفهان، سردار مجتبی فدا جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان اصفهان (عج)، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان، نیره اخوان نماینده مجلس شورای اسلامی در اصفهان، آیت‌الله مهدوی عضو خبرگان رهبری، حمیدرضا طباطبایی‌ نماینده نایین، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین اقشار مختلف مردمی صورت گرفت.در این سفر، عکاسان خبری رئیس‌ جمهور را همراهی می‌کنند و رئیس‌ جمهور در پاویون فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در مقابل دوربین صدا و سیما اهداف سفر خود به اصفهان را تشریح کرد.حسن روحانی پس از مراسم ویژه استقبال در فرودگاه اصفهان به برای حضور در تجمع مردمی به میدان امام(ره) راهی می‌شود.رئیس‌جمهور در ادامه سفر خود به اصفهان، عصر روز چهارشنبه سه دیدار بافاصله زمانی حداقل دو ساعت به ترتیب با ایثارگران و جانبازان، فعالان اقتصادی و صنعتگران استان و علما و روحانیون خواهند داشت.سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان از صبح امروز مورخ 15 بهمن‌ماه ‌آغاز و تا غروب پنج‌شنبه ادامه دارد.
سرقت پراید با 18 شاه کلید
دو متهم که با 18 شاه کلید اقدام به سرقت خودرو پراید در جنوب تهران می‌کردند، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند.ساعت 23، دهم بهمن ماه ماموران گشت کلانتری 151 یافت آباد حین گشت زنی در خیابان خلیج فارس به یک دستگاه خودروی پراید با دو نفر سرنشین مشکوک شدند.ماموران با تحت نظر قرار دادن خودرو و استعلام صورت گرفته از پلاک خودرو در می‌یابند که خودرو مسروقه است و سرنشینان آن نیز از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار جنوب پایتخت می‌باشند.به دنبال این موضوع ماموران به راننده خودرو دستور ایست می‌دهند که وی بدون توجه به فرمان پلیس اقدام به فرار می‌کند. با فرار متهمان عملیات تعقیب و گریز آغاز می‌شود.سرانجام پس از 10 دقیقه ماموران اقدام به شلیک 3 تیر هوایی می‌کنند که متهمان از ترس خودرو را متوقف کرده و تسلیم پلیس می‌شوند.عوامل کلانتری دو متهم به نام «مهرداد» و «شهریار» را دستگیر و در بازرسی از خودرو یک دستگاه دریل برای بازکردن قطعات خودرو و 18 عدد شاه کلید خودرو کشف کردند.سرهنگ «ذکایی خو» رئیس کلانتری 151 یافت آباد با اعلام و تائید این خبر به باشگاه خبرنگاران، گفت: در بازجویی از متهمان مشخص شد آنان هم اکنون عضو باند سرقت‌های خودرو در مناطق جنوبی تهران هستند که برای تحقیقات بیشتر و شناسایی سایر همدستانشان در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.