گزیده خبرهای 8 اسفند-93 قسمت-5

 گزیده خبرهای 8 اسفند-93 قسمت-5
اشک چشم یک برنامه غلظتی از موارد الکترونیک در داخل آن دارد و زمانی که چشم خشک می‌شود منجر به تخریب شدن آن می‌شود.  مهران نیکخو متخصص چشم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،‌ گفت: در واقع اشک چشم یک برنامه‌ غلظتی از موارد الکترونیک در داخل آن دارد، زمانی که چشم خشک می‌شود و به طور رفلکسی منجر به تخریب شدن آن می‌شود که باعث پیدایش ریزش اشک می‌شود که آن خشکی را جبران کندوی افزود: رفلکس روی غدد اثر می‌گذارد که ترشح آبی اشک را انجام دهد. اگر بر اثر باد و سرما جسم خارجی در چشم پیدا شود سیستم عصبی کار می‌کند که منجر به ریزش اشک می‌شود و باعث می‌شود آن جسم خارجی از چشم بیرون نیاید، غلظت آن اشکی که به طور رفلکسی ایجاد می‌شود کافی نیست و در نتیجه ماندگاری نداردوی در ادامه افزود: اشک در یک مکان از چشم تولید می‌شود و از دو مجرایی کوچک از داخل چشم و در داخل بینی قرار می‌گیرد و اشک تولید شده خارج می‌شود و باعث ریزش اشک می‌شود
رئیس جریان صدر عراق در مجلس ترحیم مرحوم صادق طباطبایی حاضر شدبه گزارش فارس، «مقتدا صدر» رئیس جریان صدر عراق دقایقی پیش در مجلس ترحیم مرحوم صادق طباطبایی حضور یافتمراسم ختم سید صادق طباطبایی عصر امروز با حضور مقامات لشکری و کشوری و تعدادی از مقامات احزاب و تشکل‌ها در حسینیه شماره 2 جماران برگزار شد
پلنگ شیراز، چند ساعت پس از انتقال به تهران، در دانشکده دامپزشکی، زیر تیغ جراحان تلف شدبه گزارش مهر، چند روز پس از مرگ "امید" پلنگ خراسان شمالی که به دنبال حملات به دام های اهالی روستای تازه قلعه زنده گیری و به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده بود، امروز پلنگ دیگری در تهران تلف شد. این پلنگ ماده که هفته گذشته در منطقه بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشکده دامپزشکی شیراز مورد عمل جراحی فک قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه با هواپیما به تهران منتقل شد.
 
انتقال غیرقانونی پلنگ
امیرحسین داداشی رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در این باره گفت: برای انتقال این پلنگ از شیراز به تهران، با توجه به امکانات پزشکی مناسب موجود در شیراز، و همچنین برای انتقال حیوان از پردیسان به دانشکده دامپزشکی از سوی دفتر شکار و صید سازمان، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. بنابراین، این انتقال قانونی نیست.
 
اما دکتر حمزه ولوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صید و شکار گفت: در تصمیم گیری برای انتقال حیوانات جهت درمان، نیازمند مجوز نیستیم. ما خود سازمان هستیم و برای درمان حیوانات را هر جا صلاح بدانیم می فرستیم. ما نیازی به مجوز نداریم. شکستگی فک این پلنگ که در دانشکده دامپزشکی شیراز فیکس کرده بوند، مجددا باز شده بود. در سی تی اسکنی که امروز در دانشکده دامپزشکی تهران روی پلنگ انجام گرفت مشخص شد کتف و لگن سمت راست حیوان، شکسته  و تمام بدنش عفونت داشته است.

وی افزود: به گفته متخصصان راهی برای نجات این حیوان وجود نداشته. عفونت شدید فک و دندان نیش باعث عدم تغذیه حیوان شده بود به طوریکه حتی جگر تازه و خون آلود بز  را هم نمی خورد. برنامه محیط زیست شیراز این بود که مدتی از این پلنگ نگهداری شود تا در صورت بهبودی رهاسازی و در غیر این صورت به تهران منتقل شود. اما پیشنهاد دکتر والدز این بود که فورا برای سی تی اسکن سه بعدی به تهران منتقل شود. در شیراز امکانات پزشکی کافی وجود نداشت.
 
تمام امکانات تهران در شیراز هم موجود بود
دکتر ابوتراب طباطبایی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز نیز در این باره اظهار داشت: تمام امکانات موجود در تهران برای درمان پلنگ از قبیل سی تی اسکن ۳ بعدی در شیراز هم موجود است.
 
بیهوشی های مکرر علت اصلی مرگ پلنگ شیراز
دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز علت اصلی مرگ این حیوان را عدم بازگشت از بیهوشی به دلیل ضعف شدید دانست و گفت این پلنگ به علت عدم درمان صحیح در شیراز و تحمل درد شدید در قسمت فک، مدتها تغذیه نکرده و دچار ضعف شدید بود.
جراحی فک ناشیانه در شیراز
دکتر فربد هومن دامپزشک محیط زیست استان فارس گفت: پلنگ درد شدید داشت و غذا نمی خورد و حرکت نمی کرد برای همین خواستیم سی تی اسن سه بعدی کنیم که در شیراز وجود نداشت.
 
وی با اشاره به شکستگی از قسمت کتف پلنگ افزود: پینی که در شیراز کار گذاشته شده بود در ریشه استخوان دندان نیش فرو رفته بود. حیوان به علت درد شدید در ناحیه فک ۱۰ روز غذا نخورده بود. حیوان را به وسیله سرم زنده نگه داشته بودیم.
 
به گفته هومن، به همین دلیل در تهران فورا بیهوش شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت چون شکستگی که در فک پایین ایجاد شده و در شیراز مورد جراحی قرار گرفته بود، مجددا باز شده بود و باید بسته می شد.
 
وی افزود: گزارش کالبدگشایی شنبه به محیط زیست اعلام می شود.
 
نگهداری پلنگ زحمی در موزه
حسینعلی قهرمانی مدیر باغ وحش شیراز نیز اظهار داشت: متاسفانه امکانات سازمان محیط زیست در شیراز به حدی است که پلنگ زخمی را در موزه نگهداری کردند. پس از فرار حیوان از قفس  و سرگردانی در محیط موزه، به کمک برادرم حیوان را با استفاده از تور گرفتیم و تحویل مسئولین موزه دادیم که پس از بیهوشی به دانشکده دامپزشکی شیراز منتقل شد. متاسفانه این پلنگ بارها تحت بیهوشی قرار گرفت. با توجه به تجربه ای که پس از سالها نگهداری از گربه سانان دارم، بیهوشی های مکرر، علت اصلی مرگ این پلنگ بود. این پلنگ به راحتی حرکت می کرد و طی مدتی که در محیط موزه سرگردان بود، سه نفر از کسانی که در صدد گرفتنش برآمده بودند را به شدت زخمی کرده بود
 
وی افزود: عملکرد دامپزشک محیط زیست آنقدر ناشیانه بود که برای مثال برای زنده گیری پلنگ، از توله سگی به عنوان طعمه استفاده کرده بودند.این پلنگ پس از دوره کوتاهی مراقبت آماده رهاسازی به زیستگاهش بود. اما مسئولین سازمان، با پیشنهاد ما برای نگهداری از این حیوان و تامین مخارج خوراک و درمانش برای مدتی کوتاه و تا زمان رهاسازی موافقت نکردند. حیوان را از زیست بومش در استان فارس روانه تهران کردند و این سرنوشت تلخ را برایش رقم زدند
مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان گفت: پرواز تبریز-بندرعباس متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر به دلیل بدی آب و هوا و دید کم مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شدرضا بدیعی فر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به دلیل کاهش میدان دید افقی در فروگاه بندرعباس که حدود دو هزار متر است پرواز تبریز- بندرعباس قادر به فرود در فرودگاه بندرعباس نشد و در فرودگاه شیراز نشستوی با بیان اینکه پروازهای بندرعباس به دیگر مقصدها در شرایط جوی فعلی بر قرار است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که کاهش دید افقی را داریم برای پرواز هواپیماها از فرودگاه بندرعباس مشکلی وجود ندارد و تنها در هنگام فرود امکان دارد مجبور به استفاده از فرودگاه جایگزین شویمبدیعی‌فر استفاده از فرودگاه‌های جایگزین در زمستان را یک امر اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: به دلیل وجود شرایط نامساعد جوی در زمستان و کاهش دید افقی در این فصل استفاده از فرودگاه‌های جایگزین به جای فرودگاهی که شرایط مساعدی ندارند یک امر اجتناب‌ناپذیر است
 زورگیری از پسر نوجوان در خانه جهنمی
مرد خلافکاری که با ربودن دانش آموزی اقدام به زورگیری کرده بود، توسط ماموران کلانتری طی یک عملیات ضربتی دستگیر و در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ چندی پیش پدری سراسیمه خودش را به کلانتری جنت آباد رساند و اعلام داشت، پسرم که از ظهر که مدرسه تعطیل شده است به خانه بازنگشته و تلفن همراهش نیز خاموش است و تاکنون سابقه نداشته است که دقایقی دیرتر از زمان مقررش به خانه بیاید.ماموران که نگرانی را در چشمان این پدر می‌دیدند، سریعا موضوع را به اداره 16 پلیس آگاهی تهران اعلام کردند و تیمی را برای پیدا کردن این نوجوان که "پدرام" نام داشت، تشکیل دادند.چند ساعتی از جستجوهای پلیس سپری نشده بود که پسر نوجوان به همراه پدرش به کلانتری جنت آباد مراجعه کردند و "پدرام" به ماموران تجسس گفت: در راه بازگشت به خانه بودم که مردی بلند قد و سیاه چهره سد راهم شد و مرا به زور و تهدید به یک خانه منتقل کرد."پدرام" ادامه داد: مرد خشن پس از ساعتها اسیر کردن من در یک اتاق، اموال با ارزشم را گرفت و با تهدید به اینکه نباید از این موضوع چیزی به کسی بگویم در خیابان رهایم کرد.
فردای آن روز ماموران کلانتری جنت آباد ضمن اخذ مشخصات متهم از پسر نوجوان متوجه شدند که این زورگیری توسط یکی از اراذل و اوباش معروف جنت آباد ملقب به "رحمت یخی" صورت گرفته است.این خلافکار سابقه‌دار که از مدتها پیش از سوی بازپرس دادسرای ناحیه 27 تحت تعقیب بود، هدف اصلی ماموران کلانتری قرار گرفت.تعقیب و مراقبت‌های پلیس ادامه داشت تا اینکه 2 روز پیش "رحمت یخی" در محدوده جنت آباد شناسایی و طی یک عملیات ضربتی بدون هیچگونه درگیری دستگیر و به کلانتری منتقل شد.سرهنگ حسن رضا جوانمرد سرکلانتر دوم پلیس تهران گفت: "پدرام" پس از حضور در کلانتری این مرد خلافکار را شناسایی و از رفتار خشونت آمیز او پرده برداشت.سرکلانتر دوم پلیس تهران ادامه داد: همچنین یکی از هنرمندان موسیقی غرب تهران نیز که به جهت انجام امور قضایی در کلانتری حضور داشت با دیدن "رحمت یخی" اعلام کرد: این مرد و همدستانش با تهدید قمه در چند روز گذشته گیتار و تلفن همراهم را به سرقت برده و توسط یک دستگاه موتورسیکلت از محل گریختند.گفتنی است، پرونده متهم جهت سیر مراحل قانونی و کشف سایر جرایمش و نیز شناسایی همدستانش در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
کشف بیش از یک هزار و 600 قلم داروی مخدر و غیرمجاز در شاهرود

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان از کشف بیش از یک هزار و 665 قلم انواع داروهای مخدر و غیرمجاز از خودروی قاچاقچی و توزیع‌کننده داروهای غیرمجاز در شهرستان شاهرود خبر داد.به گزارش مرکز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان، سرهنگ حسین پیوندی اظهارداشت: ماموران ایستگاه بازرسی شهیدنوری شاهرود در حال کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه پژو 206 مظنون شدند و پس از توقف پژو و اظهارات ضد و نقیض راننده 37 ساله آن از این خودرو بازدید کردند.وی گفت: در این بازدید یک هزار و 665 قلم انواع داروهای غیرمجاز و مخدر کشف شد و متهم در تحقیقات تخصصی به توزیع و فروش این داروهای غیرمجاز به معتادان خیابانی اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده قضایی به دادسرا معرفی شد.وی با بیان اینکه خودروی متهم نیز در پارکینگ توقیف شد، از شهروندان تقاضا کرد: مبارزه ریشه‌ای با معضل موادمخدر عزم همگانی و مشارکت مردم را می‌طلبد و لذا به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوک در این زمینه مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهید.