مذاکرات هسته‌ای محرمانه است جزئیات را به اسرائیل گزارش می‌دهیم!

اوین نامه ی کیهان 6 اسفند-93
وزارت خارجه آمریکا:
اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری برای اینکه مخالفتش با روند مذاکرات توافق هسته ای رامدان برجسته کرده باشد . بنابراین نیاز دارد تا از هر ترفند ودستآویز تبلیغاتی و حتی اتهام زنی استفاده کند. برای همین  همیشه منتظرهرگونه بهانه ای است تا بتواند چاشنی  موضع ضدآمریکایی کند و سناریوی جدیدی علیه ی هیأت مذاکره  کننده ی دولت روحانی بسازد . بنابراین برای اینکه اعضای تیم مذاکره ی کننده ی هسته ای روحانی را بطور غیر مستقیم جاسوس اسراییل کرده است . چون اینان با جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا دیدار ونشست ومذاکرات توافق هسته ای دارند که گزارش شده  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال که از محرمانه بودن جزئیات مذاکرات سخن می‌گوید ، ولی ، تاکید هم کرده که کاخ سفید دائما کنگره و اسرائیل را در جریان جزئیات قرار می‌دهد!یعنی محتوایا  اطلاعات مذاکرات هسته ای با تیم مذاکره کنندگان هسته ای  ژیم ولایت مطلقه فقیه به اسراییل منتقل می شود.

محرمانه بودن جزئیات مذاکرات هسته‌ای، موضوعی است که دو طرف بارها بر آن تاکید کرده‌اند اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود تنها محروم شدن رسانه‌ها و نهادهای مختلف ایرانی از این جزئیات است. کمتر روزی است رسانه‌های غربی و صهیونیستی گزارشی از جزئیات مذاکرات منتشر نکنند. گزارش‌هایی که عمدتاً با هدف عملیات روانی منتشر شده و کاملاً روشن است که درز آنها با هماهنگی کامل مذاکره‌کنندگان غربی صورت می‌پذیرد. در این میان آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی را هم از محرمانه بودن مذاکرات هسته‌ای، مستثنی کرده‌اند. چند روز پیش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی گفته بود مانند ایران از جزئیات پیشنهادات مطرح در مذاکرات هسته‌ای مطلع است!
در همین زمینه روز گذشته «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 «محرمانه» است از پاسخ به اکثر سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای ایران طفره رفت اما در بخش دیگری از اظهاراتش گفت آمریکا «دائماً» اسرائیل را در جریان این مذاکرات قرار می‌دهدوی با اشاره به گزارش‌های پیشتر منتشر شده در رسانه‌ها گفت پیشرفت‌هایی در رایزنی‌های چهار روزه ژنو حاصل شده است. ساکی این گفت‌وگوها را «سازنده» خواند اما افزود هنوز باید کارهای بیشتری انجام شوند.خانم ساکی در ادامه خاطرنشان کرد قصد ندارد ارزیابی‌های بیشتری از روند مذاکرات ارائه دهد و در پاسخ به سوالی درباره دلیل این تصمیم گفت: چون همان‌طور که می‌دانید می‌خواهیم این رایزنی‌ها را محرمانه نگه داریم تا به پیشرفت‌ها ادامه دهیم.
خبرنگار آسوشیتدپرس در این نشست خبری در اظهاراتی که به ادعاهای رسانه‌ای روزهای گذشته مبنی بر کاهش سطح اطلاع‌رسانی واشنگتن به تل آویو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره داشت از ساکی پرسید: «می‌خواهید مذاکرات را از مردم آمریکا، کنگره و اسرائیل مخفی نگه دارید؟»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این سوال این‌طور پاسخ داد: «همان‌طور که می‌دانید ما هم کنگره و هم اسرائیل را در جریان (این مذاکرات) قرار داده‌ایموی در پاسخ به این سوال که «ظاهراً این‌طور نیست» گفت: «دائماً این کار را انجام می‌دهیم
جن ساکی در ادامه به سوالات دیگری که درباره چارچوب زمانی دو رقمی برای توافق هسته‌ای با ایران، زمان گریز هسته‌ای در توافق احتمالی و حجم غنی‌سازی ایران مطرح شدند هم پاسخ نداد و گفت: واضح است که حجم غنی‌سازی یکی از چیزهایی است که درباره آن بحث می‌شود. من در این باره جزئیات بیشتری ارائه نخواهم داد.
 
ظریف: به تمدید فکر نمی‌کنیم
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در پایان مذاکرات ژنو درباره اظهارات «جان کری» در لندن گفت: ما در مذاکرات نشانه‌ای از این اظهارات ندیدیم و البته واضح است که هر طرفی که احساس کند منافع، دیدگاه و اهدافش مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این امکان وجود دارد که از مذاکرات خارج شود.وی با تاکید بر اینکه ایران برای رسیدن به راه حل نهایی آمادگی دارد، افزود: ما به دنبال راه حلی هستیم که حقوق مردم ایران به طور کامل به رسمیت شناخته شود و طرف‌های مذاکره حتما می‌دانند که اگر به حقوق مردم احترام گذاشته نشود و دستاوردهای فنی نادیده گرفته شود توافقی در کار نخواهد بودظریف با تاکید بر اینکه ما قصد ترک مذاکرات را نداریم، گفت: ما در چارچوب‌های بین‌المللی و با اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه وارد مذاکره شده و گرفتار بازی‌های رسانه‌ای نشده‌ایم و نخواهیم شد.
وی افزود: ما برای اهداف سیاسی خودمان وارد مذاکرات شده‌ایم نه برای اهداف دیگران.
ظریف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره اینکه آیا قضاوت درباره نتایج گفت‌وگوها همچنان زود است، گفت: تا زمانی که به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم قضاوت همچنان زود است زیرا این گونه مذاکرات با یک جمله ممکن است به بن‌بست کشیده شود و یا از بن بست خارج شود باید صبر کرد و توافق در جزئیات هم حاصل شودوی درباره تمدید احتمالی مذاکرات گفت: به تمدید فکر نمی‌کنیم زیرا معتقدیم تمدید مذاکرات به نفع هیچ‌کس و به نفع حل موضوعات هم نیست.
وزیر خارجه کشورمان گفت: باید در همه جزئیات به توافق برسیم زیرا درباره کلیات توافق وجود دارد.
ظریف با بیان اینکه این جزئیات است که وقت مذاکره‌کنندگان را گرفته است افزود: اگر نتوانیم در جزئیات به توافق برسیم بسیار سخت است که بتوانیم درباره یک توافق صحبت کنیموی درباره انتشار خبری در برخی رسانه‌های غربی درباره توافق در کلیات در این دوره نشست ژنو گفت: توافق جزئی و کلی نخواهیم داشت بلکه معتقدیم باید توافق همزمان پیش برود البته ما در یک لحظه نمی‌توانیم درباره همه موضوعات توافق کنیم بنابراین لازم است که موضوعات را تک تک جلو ببریم و الان هم داریم همین کار را انجام می‌دهیم.
وزیر خارجه کشورمان افزود: درباره برخی موضوعات گام‌هایی رو به جلو برداشته شده است ولی در نهایت توافق به صورت یک مجموعه جزئیات و نکات ریز خواهد بود.
رایزنی عراقچی و آمانو
به گزارش فارس به نقل از رویترز، معاون وزیر خارجه ایران بعد از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهران به همکاری با آژانس سرعت می‌بخشد.عراقچی که با یوکیا آمانو در وین دیدار کرده بود افزود: ما قادر هستیم همکاری ایران و آژانس را بررسی کنیم و با ملاحظه اهمیت نقش آژانس در هرگونه توافق احتمالی بین ایران و گروه 1+5 تصمیم گرفتیم به همکاری‌ها شتاب ببخشیم.
وی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر در ژنو پیشرفت‌هایی حاصل شده است تاکید کرد که با این وجود هنوز راه طولانی برای دستیابی به توافق وجود دارد.
 
ادعای نیویورک تایمز
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که مذاکرات 4 روزه ژنو با پیشنهاد طرحی 10 ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید.براساس این طرح، ایران در سال آخر توافق به تدریج می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و محدودیت‌ها بر آن کاهش می‌یابد.یک مقام آمریکایی که به همراه وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور به ژنو سفر کرده بود می‌گوید که واشنگتن اصرار دارد برنامه هسته‌ای ایران در یک دوره زمانی دو رقمی محدود باشد به گونه‌ای که قادر نباشد مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را تولید کند.
مقامات ایرانی هم تاکید دارند که آنها توافقی می‌خواهند که براساس آن ایران تعداد سانتریفیوژهایش را در اسرع وقت و به صورت تدریجی افزایش دهد.نیویورک تایمز نوشت: یکی از راه‌های برطرف کردن این اختلافات حصول یک توافق مرحله‌ای است. به عنوان مثال در خصوص بازه 15 ساله به توافق برسند، برای مدت 10 سال بر برنامه هسته‌ای ایران کنترل شدید خواهد بود و بعد از آن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران به صورت تدریجی برداشته می‌شود.همچنین روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مدعی شد: به گفته منابع دیپلماتیک هر دو طرف در اصل در این باره با هم توافق کرده‌اند که ایران در یک گام اول برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و اگر به این توافقنامه احترام گذاشته شد بعد از گذشت چند سال این امکان به ایران داده می‌شود که برنامه‌های اتمی خود را مجددا به آرامی در پیش گیرد.
این توافق به این مفهوم است که ایران در اولین گام تنها می‌تواند 6500 سانتریفیوژ را در چرخه غنی‌سازی خود نگه دارد.
علاوه بر این، تحریم‌های اقتصادی تصویب شده علیه ایران نیز به صورت گام به گام لغو می‌شود.در همین حال، روزنامه الحیات در گزارشی نوشت: در جریان گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای چندین موضوع بررسی شد که از آن جمله می‌توان به میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران که طرف آمریکایی نمی‌خواهد از 500 کیلوگرم بیشتر شود و باقی آن به خارج انتقال یابد، درخواست واشنگتن برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به 7800 سانتریفیوژ و افزایش نظارت بر فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی منطبق بر مفاد پروتکل الحاقی معاهده منع اشاعه هسته‌ای اشاره کرد.این منابع با اشاره به اینکه طرف آمریکایی خواستار انجام این موارد در یک بازه زمانی 15 ساله است، تاکید کردند:  در مذاکرات اخیر و پس از مشارکت وزیر انرژی آمریکا و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مذاکرات پیشرفت‌هایی بر سر برخی مفاد حاصل شده است که فضا را برای دستیابی به توافق‌های فنی فراهم می‌کند.این منابع افزودند: انتظار می‌رود که مذاکرات طرفین اوایل هفته آتی در شهر لوزان سوئیس که قرار است در سطح تخصصی باشد، تکمیل شود.همچنین «مارک فیتزپاتریک» عضو ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در یادداشتی که در نشریه«پراسپکت» منتشر شد نوشت: تصویب تحریم‌های جدید، مذاکرات را به شکست می‌کشاند.
 
انتشار اسناد موساد
واحد پژوهش شبکه خبری الجزیره به تازگی اسنادی منتشر کرده است که نشان می‌دهد سازمان موساد به متحدان رژیم صهیونیستی گفته است که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.شبکه خبری الجزیره و روزنامه انگلیسی گاردین روز دوشنبه اولین بخش از اسناد محرمانه درباره ارزیابی‌های موساد از برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کردند.این اسناد نشان می‌دهند سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی اندکی پس از سخنرانی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 به ارزیابی‌هایی کاملاً خلاف اظهارات وی درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران رسیده است. روزنامه انگلیسی گاردین هم در گزارشی نوشت این اسناد از کمپین جهانی آمریکا برای مانع‌تراشی در برنامه هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور پرده برمی‌دارند.موساد در این اسناد اذعان می‌کند که ایران فعالیت‌های لازم برای ساخت هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای را آغاز نکرده و تصریح می‌کند دانشمندان جمهوری اسلامی ایران «در حال فعالیت برای پر کردن شکاف‌ها در حوزه‌هایی مانند رآکتورهای غنی‌سازی هستند که قانونی به نظر می‌رسد