گزیده خبرهای 21 شهریور – 95 قسمت -4

 گزیده خبرهای 21 شهریور – 95 قسمت -4

محمد احسانی فیلمساز ایرانی پیام رضاکیانیان را درباره‌ی خشکسالی و بی‌آبی دریاچه هامون در سازمان ملل خواند.به گزارش ایسنا، محمد احسانی فیلمساز که برای نمایش فیلم مستند «هامون تنها» درباره خشکسالی و بی‌آبی دریاچه هامون و جلب توجه جهانیان به این موضوع  به نیویورک و سازمان ملل رفته بود ، قبل از پخش فیلمش در این سازمان ،  متنی کوتاه از رضا کیانیان درباره وضعیت دریاچه ارومیه را نیز قرائت نمود.متنی که قرائت شد بدین شرح استکشور من ایران در معرض بی‌آبی کامل است .رودخانه‌های ایران ، تالابهای ایران و دریاچه‌های ایران یکی پس از دیگری می‌میرند.طبیعت با خشکسالی ، دولتمردان منطقه با سیاست‌های غلط و مردم با نا آگاهی باعث این فاجعه شده‌اند. ما کوشش می‌کنیم با ارتقاء سطح آگاهی عمومی و کسب مشارکت مردمی بر این مشکل پیروز شویم. از جامعه جهانی هم انتظار داریم ما را در بالا بردن سطح اگاهی عمومی و دیگر موضوعات یاور باشند.رضا کیانیان از یاوران کمپین (من دریاچه ارومیه هستم ) .»
تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران مقابل آمریکا شکست خورد.به گزارش ایسنا از ریو، تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در سومین دیدار خود در بازی‌های پارالمپیک ریو 2016، از ساعت 15:45 دقیقه به وقت محلی به مصاف تیم ملی آمریکا رفت و در پایان با نتیجه 93 بر 44 تن به شکست داد.در این دیدار که در ورزشگاه کاریوکا وان برگزار شد تیم ملی ایران بازی را خوب شروع نکرد و از همان ابتدا برتری با تیم ملی آمریکا بود.در نیمه نخست آمریکا 44 بر 22 به پیروزی رسیده بود.این بازی در حضور نزدیک به شش هزار تماشاگر برزیلی برگزار شد که از ابتدا تا انتهای بازی هر دو تیم را تشویق کردند.تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران فردا در چهارمین بازی خود از ساعت 15:15 دقیقه به وقت محلی به مصاف برزیل می‌رود. ملی‌پوشان در دو دیدار قبلی خود آلمان را شکست داده و مغلوب بریتانیا شده بودند.
رئیس شورای شهر تهران با اعلام بررسی مدارک واگذاری املاک شهرداری به افراد خاص توسط نمایندگان دادستانی، گزارش منتشره سازمان بازرسی درباره واگذاری ملک به اعضای شورا را دروغ خواند.به گزارش ایسنا، مهدی چمران درباره اقدامات شورای شهر تهران در خصوص واگذاری املاک توسط شهرداری به افراد خاص گفت: ما بیشتر و زودتر از همه به این ماجرا ورود می‌کنیم؛ زیرا کارمان همین است، اگرچه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای نیاورد، اما من یک طرح دو فوریتی را با عنوان بازرسی و نظارت پبشنهاد دادم که در زمره وظایف شورای شهر است.وی ادامه داد: ما نگران آن بودیم که بگویند؛ تحقیق و تفحص توسط شورا در قانون نیست و از طرف فرمانداری این طرح رد شده و وقت ما گرفته شود.چمران با اشاره به اینکه دوستان ارائه کننده طرح تحقیق و تفحص از شهرداری با طرح بررسی و نظارت موافق نبودند، اظهار کرد: البته در نهایت یک فوریت نظارت و بررسی رای آورد و ما این کار را دنبال می‌کنیم. ما پیش از سازمان بازرسی به مساله ورود کرده و براساس درخواست ما دادستانی نیز به موضوع ورود و کار خود را به سرعت شروع کرده است.چمران با بیان اینکه نام برخی اعضای شورای شهر در گزارش سازمان بازرسی درباره واگذاری املاک شهرداری آمده است، خاطرنشان کرد: هرچند که این موضوع دروغ بوده، اما دلیل رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری نیز این مساله بود که افرادی که نامشان در این گزارش آمده نمی‌توانند، درباره خود به تحقیق و تفحص بپردازند.رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه روز چهارشنبه نمایندگانی از دادستانی در شورای شهر حضور داشته و مسائل و مدارک را بررسی کردند، بیان کرد: شنیده‌ام می‌خواهند در مدت کوتاهی به نتیجه برسند که امیدوارم این مهم انجام پذیرد.وی با تاکید براینکه طرح بررسی و نظارت شورای شهر به کمیسیون‌ها رفته است، اظهار کرد: درصدد هستم؛ تیمی را متشکل از کمسیون نظارت و افرادی از طرفین تشکیل دهم که بالطبع افرادی که نام آنها در گزارش منتشر شده بود؛ نمی‌توانند در آن شرکت داشته باشند. این تیم درکنار یا با هماهنگی سازمان بازرسی اقدام خواهد کرد.
انجمن سینماداران پیشنهاد داد قیمت بلیت سینماها در تهران برای سینماهای مدرن تا سقف ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند.به گزارش ایلنا، محمد قاصد اشرفی باتوجه به مصوبه شورای صنفی نمایش در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۵ مبنی بر ارائه پیشنهاد انجمن سینماداران برای ارائه قیمت جدید بلیت‌های سینمایی، امروز هیات مدیره انجمن سینماداران در آستانه روز ملی سینما تشکیل جلسه داد و مقرر شد بهای بلیت در تهران افزایش پیدا کند.وی ادامه داد: قیمت بلیت در سینماهای مدرن روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ هزار تومان و سایر روزها ۱۲ هزار تومان و روزهای نیم بها ۸ هزار تومان، سینماهای ممتاز روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ هزار تومان، سایر روزها ۱۰ هزار تومان و روزهای نیم بها ۶ هزار تومان، سینماهای درجه یک روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ هزار تومان، سایر روزها ۵ هزار تومان و روزهای نیم بها ۳ هزار تومان تعیین شده است.وی ادامه داد: این قیمت‌ها بعد از تصویب در شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی، در شهرستانها در اختیار اداره ارشاد هر استان است زیرا هر استان با استان دیگر تفاوت دارد و سینماداران می‌توانند با هماهنگی اراده ارشاد استان تصمیم بگیرند.رئیس انجمن سینماداران افزود: باتوجه به اینکه سیستم‌های جدید و پیشرفته در حال جایگزینی است و هزینه‌های زیادی دارد و با وجود آنکه موسسه سینما شهر هم فقط بخشی از این هزینه را پرداخت می‌کند اما بازهم سینماداران نمی‌توانند هزینه‌های خود  را با فروش فیلم‌ها هم‌پوشانی کنند.اشرفی ادامه داد: نظر برخی صنوف این بود که قیمت بلیت سینماها بیشتر از آنچه در جلسه مصوب شده؛ افزایش پیدا کند اما انجمن سینماداران مخالف بود.
خبرگزاری سوریه از توافق نظام سوریه با آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه خبر داد.به گزارش تسنیم، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که نظام سوریه با توافق آتش‌بس پیشنهادی آمریکا و  روسیه موافقت کرده استجان کری» وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در پایان مذاکرات با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در ژنو، از توافق بر سر نقشه راهی برای آتش‌بس سوریه و همچنین آغاز فرآیند عملیات سیاسی در این کشور جنگ‌زده خبر داد.کری که در کنفرانس خبری در کنار سرگئی لاوروف با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: باور دارم این طرح به مذاکرات برای «توقف درگیری‌ها» منجر می‌شود.جان کری تصریح کرد: امروز آمریکا و روسیه طرحی را ارائه کردند که امیدواریم به کاهش خشونت، و کاهش آلام (مردم) منتهی شود و به از سرگیری مذاکرات صلح و انتقال سیاسی قدرت در سوریه بینجامد.وی افزود: آمریکا در اینجا در حال برداشتن گام‌های بیشتری است؛ زیرا روسیه از این قابلیت برخوردار است تا «بشار اسد» (رئیس‌جمهوری سوریه) را وادار کند تا به درگیری پایان دهد و به پای میز مذاکره بیاید و صلح برقرار شود.کری خاطرنشان کرد: براساس این طرح تازه، آتش‌بس از عصر روز دوشنبه 12 سپتامبر، که با عید قربان مصادف است، آغاز خواهد شد و چنانچه این آتش‌بس توسط همه طرف‌های درگیر به‌مدت یک هفته رعایت شود، آمریکا همکاری مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن «جبهه النصره» و «داعش» را آغاز خواهد کرد.مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و روسیه، روز گذشته در ژنو 12 ساعت به‌طول انجامید.در همین راستا، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که همراه کری در ژنو حضور دارد، گفت: کری به رایزنی‌های خود با مسئولان در واشنگتن (از طریق تلفن) درباره متن توافق پیشنهادی بین آمریکا و روسیه ادامه می‌دهد.کارشناسان آمریکایی و روسی از ماه ژوئن در حال مذاکره بر سر این طرح برای برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه هستند.
یادگار امام با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش به اهمیت روز عرفه و بیان توصیه‌ای از امام (ره) درباره اعمال این روز پرداخت.
به گزارش ایسنا،  متن اين یادداشت به شرح زیر است:"فردا روز عرفه است. روزى كه مى‌توانيم با دعا و استغاثه جان و روح خود را صفا دهيم. امشب و فردا را قدر بدانيم.روزه گرفتن در روز عرفه مستحب است ولى جالب است بدانيد كه ظاهراً تنها در مورد روزه‌ى روز عرفه است كه گفته‌اند "اين روزه مكروه است اگر باعث بى حالى روزه دار در دعا خواندن بشود". از همين نكته مى‌توان فهميد كه روز عرفه از يک خصوصيت مهم برخوردار است و آن اينكه آنچه در روز عرفه اهميت دارد دعا خواندن است. دعا سخن گفتن مستقيم با خداست. سخن بگوييم و دل خود را صيقل دهيم.هر گاه از امام مى‌پرسيديم كه چه ذكر و دعايى بخوانيم، مى‌فرمودند "گناه نكنيد و واجبات خود را انجام دهيد و اگر خواستيد به آنچه در مفاتيح الجنان نوشته عمل كنيد." در كنار اهميت مستحبات، يادمان باشد كه مهمتر از هر چيز توجه به واجبات و محرمّات است. شرط قبولى هر چيز رفاقت با خداست. پيمان شكن لايق رفاقت نيست.مهم ترين و بهترين كار دنيا آن است كه گناه نكنيم. امشب و فردا عزم كنيم كه از گناه دورى كنيم. چه گناه‌هاى كوچک و چه گناه‌هاى بزرگ. مرحوم آيت الله ميرزا جواد تبريزى در كتاب اسرار الصلوة در تعريف گناه كوچك و بزرگ مى‌نويسد:" اگر مرتکب گناه صغیره، آن را کوچک بشمارد و ارتکاب آن را امری ساده تصور کند هر اندازه که آن گناه را کوچک شمرد، همانقدر آن گناه بزرگ خواهد بود.هم چنین گناه کبیره، هر اندازه که ارتکابش در نظر عارف بزرگ آید، نزد خدا کوچک خواهد بود."