گزیده ها 4 مهر - 95
در حاشيه نشست مجمع عمومي صورت گرفت: ديدار ظريف با همتايان انگليسي عماني و مصري در نيويورك
وزير امور خارجه کشورمان در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک در ديدار با وزراي خارجه انگلستان، کرواسي، مجارستان، اردن، مصر و عمان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي و بين المللي را بررسي کرد.
به گزارش فارس محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در هفتاد و يکمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک به سر مي برد ، در حاشيه اين نشست با برخي از همتايان خود از کشورهاي مختلف ديدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي و بين المللي را بررسي و مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
ظريف در اين راستا با بوريس جانسون وزير خارجه انگليس ديدار و گفت وگو کرد.
وزير خارجه کشورمان همچنين با وزراي خارجه کرواسي، مجارستان و اردن هم به صورت جداگانه ديدار و گفت وگو کرد.
ديدار با دبيرکل صليب سرخ جهاني از ديگر برنامه هاي ظريف بود که طي آن دو طرف بر لزوم کمک رساني فوري به مردم جنگ زده در يمن و سوريه تاکيد کردند.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان ضمن شرکت در اجلاس وزراي خارجه سازمان همکاري اکو که به رياست وي برگزار شد، در شوراي روابط خارجي آمريکا نيز شرکت و به ايراد سخنراني پرداخت.
رايزني با وزير خارجه مصر پيرامون تحولات منطقه
رايزني با سامح شکري وزير خارجه مصر و يوسف بن علوي وزير خارجه عمان نيز از ديگر ديدارهاي ظريف در حاشيه نشست مجمع عمومي در نيويورک بود.
وزارت خارجه مصر اعلام کرد که وزيران خارجه دو کشور در اين ديدار به بررسي چندين پرونده منطقه اي و بحران هاي موجود در خاورميانه از جمله اوضاع سوريه در چارچوب عضويت هر دو کشور در گروه دوستان سوريه پرداختند و هر دو طرف بر توقف فوري درگيري ها در سوريه و پايبندي طرفين درگير به توافق آتش بس تاکيد کردند.
به گزارش فارس محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در هفتاد و يکمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک به سر مي برد ، در حاشيه اين نشست با برخي از همتايان خود از کشورهاي مختلف ديدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي و بين المللي را بررسي و مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
ظريف در اين راستا با بوريس جانسون وزير خارجه انگليس ديدار و گفت وگو کرد.
وزير خارجه کشورمان همچنين با وزراي خارجه کرواسي، مجارستان و اردن هم به صورت جداگانه ديدار و گفت وگو کرد.
ديدار با دبيرکل صليب سرخ جهاني از ديگر برنامه هاي ظريف بود که طي آن دو طرف بر لزوم کمک رساني فوري به مردم جنگ زده در يمن و سوريه تاکيد کردند.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان ضمن شرکت در اجلاس وزراي خارجه سازمان همکاري اکو که به رياست وي برگزار شد، در شوراي روابط خارجي آمريکا نيز شرکت و به ايراد سخنراني پرداخت.
رايزني با وزير خارجه مصر پيرامون تحولات منطقه
رايزني با سامح شکري وزير خارجه مصر و يوسف بن علوي وزير خارجه عمان نيز از ديگر ديدارهاي ظريف در حاشيه نشست مجمع عمومي در نيويورک بود.
وزارت خارجه مصر اعلام کرد که وزيران خارجه دو کشور در اين ديدار به بررسي چندين پرونده منطقه اي و بحران هاي موجود در خاورميانه از جمله اوضاع سوريه در چارچوب عضويت هر دو کشور در گروه دوستان سوريه پرداختند و هر دو طرف بر توقف فوري درگيري ها در سوريه و پايبندي طرفين درگير به توافق آتش بس تاکيد کردند.
خبر ويژه
عايدي «تقريبا هيچ» سفر نيويورك به روايت نشريات حامي دولت
عايدي «تقريبا هيچ» سفر نيويورك به روايت نشريات حامي دولت
روزنامه هاي حامي دولت و اصلاح طلب رويکرد متفاوتي را نسبت به سفر و سخنراني مصاحبه رئيس جمهور در نيويورک اتخاذ کردند. برخي از اين نشريات با رويکردي اغراق آميز تيتر زدند و برخي ديگر با سنجش ميزان اهميت، ترجيح دادند در تيترهاي حاشيه اي خود به اين موضوع بپردازند.
روزنامه اجار ه اي آرمان در تيتر اول اغراق آميز خود نوشت: «نواي اميد در نيويورک - روحاني: آمريکا قول داد روند را اصلاح کند.»
- روزنامه آفتاب يزد نيز در تيتر يک خود نوشت «پايان سفر کوتاه اما پرسفر رئيس جمهور به آمريکا - هشدار روحاني؛ قول آمريکا».
- همچنين روزنامه دولتي شهروند تيتر زد «تذکر به آمريکا.»
تيتر اول روزنامه ايران هم که فاقد ما به ازا مي باشد چنين است «رئيس جمهور تشريح کرد: دستاوردهاي ايران از نشست نيويورک.»
اما روزنامه هاي اعتماد و شرق ترجيح دادند تيترهاي اصلي خود را به اين موضوع اختصاص ندهند چنان که اعتماد در يکي از تيترهاي کوچک و حاشيه مي نويسد «روحاني در خاک آمريکا به واشنگتن هشدار داد» و شرق در اقدامي مشابه و در يک تيتر کاملاکوچک و حاشيه اي نوشت «آمريکا قول داد روند را اصلاح کند.» با اين اوصاف اگر از هيجان زدگي و غلو روزنامه هاي آرمان و آفتاب يزد و تيتر فاقد مابه ازاي روزنامه ايران که بگذريم، ديگر نشريات حامي دولت با زبان بي زباني اذعان کرده اند که سفر مذکور هيچ دستاوردي نداشته جز اينکه روحاني از آمريکا «گله» کرده؛ بي آن که معلوم شود اين گله 8 ماه پس از بدعهدي مکرر آمريکا در عالم واقع چه تاثيري در لغو تحريم ها خواهد داشت.
روزنامه اجار ه اي آرمان در تيتر اول اغراق آميز خود نوشت: «نواي اميد در نيويورک - روحاني: آمريکا قول داد روند را اصلاح کند.»
- روزنامه آفتاب يزد نيز در تيتر يک خود نوشت «پايان سفر کوتاه اما پرسفر رئيس جمهور به آمريکا - هشدار روحاني؛ قول آمريکا».
- همچنين روزنامه دولتي شهروند تيتر زد «تذکر به آمريکا.»
تيتر اول روزنامه ايران هم که فاقد ما به ازا مي باشد چنين است «رئيس جمهور تشريح کرد: دستاوردهاي ايران از نشست نيويورک.»
اما روزنامه هاي اعتماد و شرق ترجيح دادند تيترهاي اصلي خود را به اين موضوع اختصاص ندهند چنان که اعتماد در يکي از تيترهاي کوچک و حاشيه مي نويسد «روحاني در خاک آمريکا به واشنگتن هشدار داد» و شرق در اقدامي مشابه و در يک تيتر کاملاکوچک و حاشيه اي نوشت «آمريکا قول داد روند را اصلاح کند.» با اين اوصاف اگر از هيجان زدگي و غلو روزنامه هاي آرمان و آفتاب يزد و تيتر فاقد مابه ازاي روزنامه ايران که بگذريم، ديگر نشريات حامي دولت با زبان بي زباني اذعان کرده اند که سفر مذکور هيچ دستاوردي نداشته جز اينکه روحاني از آمريکا «گله» کرده؛ بي آن که معلوم شود اين گله 8 ماه پس از بدعهدي مکرر آمريکا در عالم واقع چه تاثيري در لغو تحريم ها خواهد داشت.
خبر ويژه
آقاي ظريف! هم گلايه مي كنيد و هم به آمريكا براي تحريم ها حق مي دهيد؟!
آقاي ظريف! هم گلايه مي كنيد و هم به آمريكا براي تحريم ها حق مي دهيد؟!
آخرين سخنان وزير امور خارجه در شوراي روابط خارجي آمريکا اذعان به عدم توازن و ناشي گري در تنظيم توافق برجام است.
ظريف هر چند در نشست اين شورا با لحني انتقادي گفت «8ماه پس از اجراي برجام، به خاطر مجازات هاي آمريکا، هيچ يک از بانک هاي بزرگ اروپايي کار با ايران را شروع نکرده است» اما در عين حال اذعان کرد که برخلاف ضمانت اجرا داشتن تعهدات ايران، تعهدات آمريکا فاقد ضمانت اجراست. صاحب نظران بسياري سال گذشته نسبت به عدم توازن و عدم همزماني و عدم بازگشت پذيري تعهدات ايران در برجام هشدار داده بودند که به خاطر هيجان زدگي و شتاب زدگي دولت و وزارت خارجه ناشنيده ماند. ظريف گفت: آنچه که از ايران به عنوان يک طرف اين توافقنامه انتظار مي رود «پايبندي» به تعهدات هسته اي خود در چهارچوب اين توافقنامه و «راستي آزمايي» اين پايبندي از سوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي است که اين راستي آزمايي ها صورت گرفته و آژانس به طور مکرر بر پايبندي ايران صحه گذاشته است. اما در مورد آمريکا به عنوان يکي از طرف هاي ديگر برجام اين تلاش تاکنون تقريبا از امضاي پاي اسناد اين توافقنامه از سوي رئيس جمهوري و وزير امور خارجه اين کشور فراتر نرفته و ما شاهد هيچگونه تلاش واقعي از سوي مقام هاي کاخ سفيد در اين رابطه نبوده ايم.
وي در ادامه به عنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاري ايران با کشورهاي جهان اشاره کرد و افزود که آمريکا از طرفي با صدور بخشنامه هايي به موسسه هاي مالي اين کشور مي گويد که هيچ منعي براي مبادلات تجاري با ايران وجود ندارد و آنها مي توانند با ايران وارد داد و ستدهاي مالي و تجاري شوند اما در انتهاي آن يک اما اضافه مي کند که تعداد موارد اين «اما» ها چنان زياد است که شرکت هاي آمريکايي را به وحشت مي اندازد و مانع مشارکت آنها در اين داد و ستدها مي شود.
سخنان ظريف بدين معناست که تعهدات آمريکا برخلاف تعهدات ايران فاقد ضمانت اجرايي و حقوقي است!! و سخت گيري لازم در متن توافق يا مطالبه اجراي آن انجام نگرفته است. درست به همين دليل سخنراني و مصاحبه آقاي روحاني و تاکيد بر گلايه از آمريکا يا بيان اينکه کميسيون مشترک به آمريکا تذکر داد و آمريکا هم قول داد که روند را اصلاح کند، فاقد اعتبار حقوقي و اجرايي است.
جالب اينکه در بخش ديگري از برنامه ظريف در شوراي روابط خارجي آمريکا، فريد زکريا از ظريف مي پرسد: بر اساس آنچه من شنيده ام و افرادي که با آنها صحبت کرده ام اين توافق در ايران چندان محبوب نيست و روحاني و خود شما هم به اندازه زمان بعد از توافق محبوب نيستيد، چون اين احساس وجود داشت که اين توافق قرار است اوضاع را تغيير بدهد و در زندگي مردم، بهبود ايجاد کند. آيا مشکلي که در اينجا هست، اين است که- آن طور که بعضي از منتقدان مي گويند- شما به مردم وعده سرخرمن داديد و آنها اتفاق نيفتند يا اينکه شما فکر مي کنيد اين موانعي که آمريکا باقي گذاشته باعث مي شود که برخورداري اقتصاد ايران از مزاياي تخفيف تحريم ها دشوار باشد؟»
ظريف در پاسخ ادعا کرد «هنوز هم اکثريت مردم ايران از اين توافق حمايت مي کنند و اين موضوع، در نظرسنجي هاي مختلف به اثبات رسيده است. همزمان بخش زيادتري از مردم ايران اکنون به آمريکا بي اعتمادترند. ظريف گفت مردم ايران، مشکل را در عدم پايبندي آمريکا به تعهداتش مي بينند نه در اينکه دولت کشورشان به آنها «وعده سر خرمن» داده است.
وي گفت: «ما به آنها (مردم ايران) گفتيم که اين (توافق هسته اي) موانع تجارت ايران با بقيه کشورهاي دنيا را برمي دارد. ما هرگز به آنها نگفتيم که برجام، تحريم هاي اوليه اي که آمريکا عليه معامله آمريکايي ها با ما دارد را برمي دارد.»
آقاي ظريف توضيح نمي دهد که چگونه مردم ايران مي توانند به آمريکا بي اعتماد شده باشند اما به برجام که طرف اصلي اجرا يا عدم اجراي آن آمريکاست و اجرا نمي کند، اميدوار باشند؟!
همچنين آخرين پاراگراف اظهارات آقاي ظريف که براي رفع مسئوليت انتظار آفرين از سوي دولت و وزارت خارجه است، در واقع برخلاف ژست توپ و تشر، عملابه آمريکا اين حق را مي دهد(!) که تحريم ها را در پوشش تحريم هاي اوليه ادامه دهد! با اين وصف ديگر چه جاي گلايه از آمريکاست که چرا تحريم ها را برنمي دارد يا طبق تحريم هاي اوليه به شرکت ها و بانک هاي اروپايي فشار مي آورد؟! و اين در حالي است که رئيس جمهور صراحتا اعلام کرد در روز اجراي توافق همه تحريم ها بالمره و يکجا لغو خواهند شد»!
ظريف هر چند در نشست اين شورا با لحني انتقادي گفت «8ماه پس از اجراي برجام، به خاطر مجازات هاي آمريکا، هيچ يک از بانک هاي بزرگ اروپايي کار با ايران را شروع نکرده است» اما در عين حال اذعان کرد که برخلاف ضمانت اجرا داشتن تعهدات ايران، تعهدات آمريکا فاقد ضمانت اجراست. صاحب نظران بسياري سال گذشته نسبت به عدم توازن و عدم همزماني و عدم بازگشت پذيري تعهدات ايران در برجام هشدار داده بودند که به خاطر هيجان زدگي و شتاب زدگي دولت و وزارت خارجه ناشنيده ماند. ظريف گفت: آنچه که از ايران به عنوان يک طرف اين توافقنامه انتظار مي رود «پايبندي» به تعهدات هسته اي خود در چهارچوب اين توافقنامه و «راستي آزمايي» اين پايبندي از سوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي است که اين راستي آزمايي ها صورت گرفته و آژانس به طور مکرر بر پايبندي ايران صحه گذاشته است. اما در مورد آمريکا به عنوان يکي از طرف هاي ديگر برجام اين تلاش تاکنون تقريبا از امضاي پاي اسناد اين توافقنامه از سوي رئيس جمهوري و وزير امور خارجه اين کشور فراتر نرفته و ما شاهد هيچگونه تلاش واقعي از سوي مقام هاي کاخ سفيد در اين رابطه نبوده ايم.
وي در ادامه به عنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاري ايران با کشورهاي جهان اشاره کرد و افزود که آمريکا از طرفي با صدور بخشنامه هايي به موسسه هاي مالي اين کشور مي گويد که هيچ منعي براي مبادلات تجاري با ايران وجود ندارد و آنها مي توانند با ايران وارد داد و ستدهاي مالي و تجاري شوند اما در انتهاي آن يک اما اضافه مي کند که تعداد موارد اين «اما» ها چنان زياد است که شرکت هاي آمريکايي را به وحشت مي اندازد و مانع مشارکت آنها در اين داد و ستدها مي شود.
سخنان ظريف بدين معناست که تعهدات آمريکا برخلاف تعهدات ايران فاقد ضمانت اجرايي و حقوقي است!! و سخت گيري لازم در متن توافق يا مطالبه اجراي آن انجام نگرفته است. درست به همين دليل سخنراني و مصاحبه آقاي روحاني و تاکيد بر گلايه از آمريکا يا بيان اينکه کميسيون مشترک به آمريکا تذکر داد و آمريکا هم قول داد که روند را اصلاح کند، فاقد اعتبار حقوقي و اجرايي است.
جالب اينکه در بخش ديگري از برنامه ظريف در شوراي روابط خارجي آمريکا، فريد زکريا از ظريف مي پرسد: بر اساس آنچه من شنيده ام و افرادي که با آنها صحبت کرده ام اين توافق در ايران چندان محبوب نيست و روحاني و خود شما هم به اندازه زمان بعد از توافق محبوب نيستيد، چون اين احساس وجود داشت که اين توافق قرار است اوضاع را تغيير بدهد و در زندگي مردم، بهبود ايجاد کند. آيا مشکلي که در اينجا هست، اين است که- آن طور که بعضي از منتقدان مي گويند- شما به مردم وعده سرخرمن داديد و آنها اتفاق نيفتند يا اينکه شما فکر مي کنيد اين موانعي که آمريکا باقي گذاشته باعث مي شود که برخورداري اقتصاد ايران از مزاياي تخفيف تحريم ها دشوار باشد؟»
ظريف در پاسخ ادعا کرد «هنوز هم اکثريت مردم ايران از اين توافق حمايت مي کنند و اين موضوع، در نظرسنجي هاي مختلف به اثبات رسيده است. همزمان بخش زيادتري از مردم ايران اکنون به آمريکا بي اعتمادترند. ظريف گفت مردم ايران، مشکل را در عدم پايبندي آمريکا به تعهداتش مي بينند نه در اينکه دولت کشورشان به آنها «وعده سر خرمن» داده است.
وي گفت: «ما به آنها (مردم ايران) گفتيم که اين (توافق هسته اي) موانع تجارت ايران با بقيه کشورهاي دنيا را برمي دارد. ما هرگز به آنها نگفتيم که برجام، تحريم هاي اوليه اي که آمريکا عليه معامله آمريکايي ها با ما دارد را برمي دارد.»
آقاي ظريف توضيح نمي دهد که چگونه مردم ايران مي توانند به آمريکا بي اعتماد شده باشند اما به برجام که طرف اصلي اجرا يا عدم اجراي آن آمريکاست و اجرا نمي کند، اميدوار باشند؟!
همچنين آخرين پاراگراف اظهارات آقاي ظريف که براي رفع مسئوليت انتظار آفرين از سوي دولت و وزارت خارجه است، در واقع برخلاف ژست توپ و تشر، عملابه آمريکا اين حق را مي دهد(!) که تحريم ها را در پوشش تحريم هاي اوليه ادامه دهد! با اين وصف ديگر چه جاي گلايه از آمريکاست که چرا تحريم ها را برنمي دارد يا طبق تحريم هاي اوليه به شرکت ها و بانک هاي اروپايي فشار مي آورد؟! و اين در حالي است که رئيس جمهور صراحتا اعلام کرد در روز اجراي توافق همه تحريم ها بالمره و يکجا لغو خواهند شد»!
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس : FATF برخلاف نظر دولتي ها تعهدي الزام آور است
پور ابراهيمي با اشاره به اظهارات مقامات دولتي مبني بر اينکه FATF توافقي غيرالزام آور است، گفت: مرکز پژوهش هاي مجلس اعلام کرده است که FATF يک تعهد الزام آور بين المللي است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص روند بررسي الحاق ايران به کارگروه اقدام مالي FATF در کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه موضوع FATF به دليل اهميت بالايي که دارد در دستور کار است، گفت: اين قرارداد با حضور مسئولان بانک مرکزي، وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش ها پيگيري شد. بررسي اين معاهده به کارگروهي در مرکز پژوهش ها ارجاع شد تا جمع بندي نهايي گزارش به کميسيون ارائه شود.
محمدرضا پورابراهيمي، هدف بررسيFATF را کار کارشناسي با کمک ساير دستگاه ها و ارائه گزارشي براي صحن علني دانست و افزود: تاکنون بيش از ۸ جلسه کارشناسي در مرکز پژوهش ها با حضور اعضاي کميسيون اقتصادي، دستگاه هاي تخصصي، وزارت اقتصاد و وزرات اطلاعات براي بررسي FATF برگزار شده است.
وي با ذکر اين نکته که يکي از سوالات مهم ما اين بود آيا سندي که به امضا رسيده، يک تفاهم نامه عادي است يا تعهدنامه مهم کشوري که نظام جمهوري اسلامي به اجراي آن تعهد داده و بايد طبق قوانين و مقررات نسبت به اجراي آن اقدام کنيم، ادامه داد: بخش حقوقي مرکز پژوهش ها اعلام کرد که FATF يک تعهد تعريف شده بين المللي است، اگر اجراي اقداماتمان را به تاخير بياندازيم جريمه خواهيم شد و بايد عواقبي را بپذيريم.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به توجيهات دولت مبني بر اينکه FATF يک توافق معمولي و غير الزام آور بوده و با شرط اجراي قانون اساسي امضا شده است، گفت: طبق قانون اساسي تعهدات مهم نظام جمهوري اسلامي بايد به تصويب مجلس برسد؛ بنابراين امضاي تعهدي مبني بر اجراي برنامه اقدام قبل از تصويب آن در مجلس مغاير قانون اساسي است که بايد مورد بررسي قرار گيرد.
پورابراهيمي با بيان اينکه پيش نويس طرح دو فوريتي الزام دولت به ايفاي تعهدات جمهوري اسلامي به FATF پس از مصوبه مجلس، اين هفته به صحن علني مجلس ارائه مي شود، افزود: تصويب اين طرح موجب افزايش قدرت چانه زني دولت مي شود زيرا برخي تعهدات FATF مغاير با مباني انقلاب و قانون اساسي است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اضافه کرد: طبق تبصره اي از «برنامه اقدام»، جمهوري اسلامي بايد قانوني را که قبلادر مجلس در خصوص تامين مالي تروريسم تصويب شد اصلاح کند که اين موضوع به معناي اجبار به اصلاح قانون کشور و دخالت صريح در امور اجرايي جمهوري اسلامي است. وي ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي در قانون تامين مالي تروريسم تاکيد کرده که گروه هاي آزاديبخش را گروه تروريستي نمي داند؛ اما در صورت اصلاح، تشخيص گروه هاي تروريستي طبق نظر شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواهد شد.
به گزارش مهر، پورابراهيمي با ذکر اين نکته که اگر قرار باشد ما اين قطعنامه ها را رعايت کنيم بايد وزارت دفاع خودمان را تحريم کنيم، گفت: طبق «برنامه اقدام» بايد کليه اطلاعات مالي جمهوري اسلامي بدون هيچ محدوديتي در اختيارFATF قرار گيرد؛ کدام عقل سليم حاضر است کليه اطلاعات کشورش را در اختيار بگذارد؟ آن هم در گروهي که عربستان حضور دارد آيا مي توان کل اطلاعات مالي نظام را منتشر کرد؟
وي تاکيد کرد: سوال اين است که اگر يکي از بندهاي «برنامه اقدام» اجرايي نشد، چه تضميني وجود دارد که طرف غربي با ما همکاري کند؟! تضمين اجرايي تعهدات غرب کجاست؟ نمونه اش برجام است؛ مگر ما به تمام تعهداتمان عمل نکرديم؟ طرف مقابل چه کرد؟ مطمئنم که کسي در جمهوري اسلامي حاضر نيست منافع ملي را فدا کند.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص روند بررسي الحاق ايران به کارگروه اقدام مالي FATF در کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه موضوع FATF به دليل اهميت بالايي که دارد در دستور کار است، گفت: اين قرارداد با حضور مسئولان بانک مرکزي، وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش ها پيگيري شد. بررسي اين معاهده به کارگروهي در مرکز پژوهش ها ارجاع شد تا جمع بندي نهايي گزارش به کميسيون ارائه شود.
محمدرضا پورابراهيمي، هدف بررسيFATF را کار کارشناسي با کمک ساير دستگاه ها و ارائه گزارشي براي صحن علني دانست و افزود: تاکنون بيش از ۸ جلسه کارشناسي در مرکز پژوهش ها با حضور اعضاي کميسيون اقتصادي، دستگاه هاي تخصصي، وزارت اقتصاد و وزرات اطلاعات براي بررسي FATF برگزار شده است.
وي با ذکر اين نکته که يکي از سوالات مهم ما اين بود آيا سندي که به امضا رسيده، يک تفاهم نامه عادي است يا تعهدنامه مهم کشوري که نظام جمهوري اسلامي به اجراي آن تعهد داده و بايد طبق قوانين و مقررات نسبت به اجراي آن اقدام کنيم، ادامه داد: بخش حقوقي مرکز پژوهش ها اعلام کرد که FATF يک تعهد تعريف شده بين المللي است، اگر اجراي اقداماتمان را به تاخير بياندازيم جريمه خواهيم شد و بايد عواقبي را بپذيريم.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به توجيهات دولت مبني بر اينکه FATF يک توافق معمولي و غير الزام آور بوده و با شرط اجراي قانون اساسي امضا شده است، گفت: طبق قانون اساسي تعهدات مهم نظام جمهوري اسلامي بايد به تصويب مجلس برسد؛ بنابراين امضاي تعهدي مبني بر اجراي برنامه اقدام قبل از تصويب آن در مجلس مغاير قانون اساسي است که بايد مورد بررسي قرار گيرد.
پورابراهيمي با بيان اينکه پيش نويس طرح دو فوريتي الزام دولت به ايفاي تعهدات جمهوري اسلامي به FATF پس از مصوبه مجلس، اين هفته به صحن علني مجلس ارائه مي شود، افزود: تصويب اين طرح موجب افزايش قدرت چانه زني دولت مي شود زيرا برخي تعهدات FATF مغاير با مباني انقلاب و قانون اساسي است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اضافه کرد: طبق تبصره اي از «برنامه اقدام»، جمهوري اسلامي بايد قانوني را که قبلادر مجلس در خصوص تامين مالي تروريسم تصويب شد اصلاح کند که اين موضوع به معناي اجبار به اصلاح قانون کشور و دخالت صريح در امور اجرايي جمهوري اسلامي است. وي ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي در قانون تامين مالي تروريسم تاکيد کرده که گروه هاي آزاديبخش را گروه تروريستي نمي داند؛ اما در صورت اصلاح، تشخيص گروه هاي تروريستي طبق نظر شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواهد شد.
به گزارش مهر، پورابراهيمي با ذکر اين نکته که اگر قرار باشد ما اين قطعنامه ها را رعايت کنيم بايد وزارت دفاع خودمان را تحريم کنيم، گفت: طبق «برنامه اقدام» بايد کليه اطلاعات مالي جمهوري اسلامي بدون هيچ محدوديتي در اختيارFATF قرار گيرد؛ کدام عقل سليم حاضر است کليه اطلاعات کشورش را در اختيار بگذارد؟ آن هم در گروهي که عربستان حضور دارد آيا مي توان کل اطلاعات مالي نظام را منتشر کرد؟
وي تاکيد کرد: سوال اين است که اگر يکي از بندهاي «برنامه اقدام» اجرايي نشد، چه تضميني وجود دارد که طرف غربي با ما همکاري کند؟! تضمين اجرايي تعهدات غرب کجاست؟ نمونه اش برجام است؛ مگر ما به تمام تعهداتمان عمل نکرديم؟ طرف مقابل چه کرد؟ مطمئنم که کسي در جمهوري اسلامي حاضر نيست منافع ملي را فدا کند.