گزیده ها8 اردیبهشت - 97


گزیده ها8 اردیبهشت - 97
قیمت نفت برنت در معاملات هفته جاری تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضای مطلوب، به بالاترین رکورد از اواخر سال ۲۰۱۴ به این طرف صعود کرد.
به گزارش ایسنا، تحلیلگران و مقامات بار دیگر تلاش می‌کنند پیش‌بینی کنند چه قیمتی برای نفت مناسب است. در این پیش‌بینی باید فصل رانندگی تابستان در آمریکا، احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران، انتخابات در ونزوئلا و عراق، ادامه بحث درباره ماموریت کامل شده یا نیمه تمام اوپک و گزارش‌ها درباره هدف گیری قیمت ۸۰ یا ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت از سوی عربستان سعودی باید به حساب آورده شود.
برخی از تحلیلگران و مقامات معتقدند قیمت‌های نفت ممکن است امسال به ۸۰ دلار صعود کند با این‌همه صعود نفت به چنین قیمتی احتمالا به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی خواهد بود نه عوامل عرضه و تقاضای بازار.
حتی اگر قیمت‌های نفت به ۸۰ دلار صعود کند، چنین افزایشی کوتاه مدت خواهد بود و احتمالا ناشی از نگرانی‌ها نسبت به اختلال در عرضه به خصوص در خاورمیانه است. پس از آن مسئله کاهش تولید نفت ونزوئلا و انتخابات عمومی این کشور در ماه مه است که ممکن است به تصویب تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ونزوئلا منتهی شود و بر قیمت‌های نفت تاثیر بگذارد.
با این‌همه برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری و مقامات نفتی می‌گویند قیمت نفت در حدود ۷۵ دلار در هر بشکه مناسب است.
محمد بن حمد الرومهی، وزیر نفت عمان که در توافق نفتی میان کشورهای اوپک و غیراوپک مشارکت دارد، به شبکه "سی ان بی سی" گفت: تصور می‌کنم قیمت ۶۵ تا ۷۵ دلار برای ادامه سال واقع گرایانه است اما عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است این وضعیت را تغییر دهند. به نظر من جایی که ما هستیم چندان بد نیست و ما می‌توانیم با آن سر کنیم. قیمت نفت برای مدتی بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اوایل ماه جاری اظهار کرده بود قیمت نفت ممکن است به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد با این‌همه چنین قیمتی تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضای بازار نبوده بلکه به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی خواهد بود.
به عنوان نمونه، بانک "امریکا مریل لینچ" و گلدمن ساکس انتظار دارند قیمت نفت امسال به ۸۰ دلار صعود کند. "امریکا مریل لینچ" به دلیل محدودیت ظرفیت در منطقه شیل پرمیان که روند رشد تولید را آهسته کرده است، انتظار دارد این اتفاق در سه ماهه جاری روی دهد.
گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. این بانک برآورد کرده که رشد تقاضا در سه ماهه نخست امسال احتمالا قویترین رشد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ بوده است.
بانک بارکلیز نیز انتظار دارد قیمت‌های نفت در سه ماهه جاری به دلیل نگرانی‌های بیش از حد نسبت به تجدید تحریم‌ها علیه ایران و کاهش تولید ونزوئلا، روند صعودی داشته باشند اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با افزایش تولید آمریکا تصحیح شود.
اما از سوی دیگری فشاری که از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در بازار ایجاد شده ممکن است دوباره به اشباع عرضه منجر شود زیرا قیمت بالاتر مناطق شیل آمریکا را به تولید بیشتر با انگیزه سودآوری تشویق کرده و به رشد تقاضا لطمه می‌زند.
از سویی آن طور که شرکت خدمات میدان نفتی شلومبرگر اخیرا اعلام کرده است، شیل آمریکا با چالش‌های تولید مواجه است و این چالش‌ها ممکن است روند رشد عرضه آمریکا را آهسته کنند.
از سوی دیگر، بالا رفتن قیمت نفت، قیمت بنزین را بالا برده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تابستان امسال رانندگان در آمریکا باید به طور متوسط ۲.۷۴ دلار به ازای هر گالن بنزین پرداخت کنند که ۱۱ درصد گران‌تر از تابستان سال گذشته خواهد بود. این قیمت‌ها بالاترین میانگین قیمت بنزین در چهار سال اخیر خواهد بود و تا حد زیادی تغییرات در قیمت‌های نفت را منعکس می‌کند.
در قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت برنت که گویا عربستان به شدت خواهان آن است – رشد تقاضا شدیدا لطمه خواهد دید.
پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال هفته گذشته هشدار داده بود افزایش قیمت نفت ممکن است افت اندک تقاضا را بدنبال داشته باشد.
وزیر علوم خبر داد
وزیر علوم از پیشنهاد روشی مستقیم و کوتاه برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور به بانک مرکزی خبرداد و گفت: نتیجه نهایی بررسی این پیشنهاد اوایل این هفته اعلام می‌شود.
وزیر علوم از پیشنهاد روشی مستقیم و کوتاه برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور به بانک مرکزی خبرداد و گفت: نتیجه نهایی بررسی این پیشنهاد اوایل این هفته اعلام می‌شود.
دکتر منصور غلامی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به آخرین پیگیری‌های وزارت علوم برای حل مشکل تامین ارز مورد نیاز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: قرار بود برای رفع مشکل دانشجویانی که از طریق صرافی ها و بدون مراجعه به سازمان امور دانشجویان ارز مورد نیاز را دریافت می‌کردند جلسه ای را با بانک مرکزی داشته باشیم تا بطور کلی یک روش مستقیم و کوتاه برای حل این مشکل تعریف کنیم تا در صورت تایید به دانشجویان ابلاغ شود.
وی در ادامه در خصوص پیشنهاد وزارت علوم برای رفع مشکل تامین ارز بخشی از دانشجویان مستقل در تهیه ارز خود نیز تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود دانشجویانی که خارج از سیستم سازمان امور دانشجویان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و ارز مورد نیاز آنها از طریق خانواده‌های این دانشجویان تامین می‌شود، بتوانند گواهی اشتغال به تحصیل را به تایید سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل خود برسانند و از این طریق ارز مورد نیاز را از طریق بانک مرکز دریافت کنند.
وزیر علوم تاکید کرد: در صورتی که این پیشنهاد وزارت علوم برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویان با بانک مرکزی نهایی شود به اطلاع دانشجویان خواهد رسید. امیدواریم اوایل این هفته تصمیمات نهایی برای رفع مشکل دانشجویان گرفته شود.
دکتر غلامی در پایان در خصوص تامین ارز سایر دانشجویان نیز گفت: با همکاری بانک مرکزی سعی شده تا نام دانشجویانی که از قبل پرونده‌ای در سازمان امور دانشجویی به صورت بورسیه یا به صورت ارز بگیر و هزینه شخصی داشتند، به بانک مرکزی ارایه شود تا مانند روال قبل توسط سازمان امور دانشجویان معرفی و در سامانه ثبت نام و به بانک معرفی شوند. هیچ تغییری در این روند اتفاق نیفتاده است غیر از اینکه توقف چند روزه جبران می‌شود.

معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو مطرح كرد:
معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو از ارتقا و بهبود كيفيت تمامي محصولات اين خودروساز در سال گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از محصولات ايران خودرو در سطح كيفي 3 و 4 ستاره قرار دارند.
به گزارش ايكوپرس، ‌مجتبي استاد رحيمي با بيان اين مطلب گفت: براي ارتقاي كيفيت در زنجيره ارزش توليد شامل حوزه هاي كيفيت، تامين، مهندسي، فرآيند، فروش و خدمات پس از فروش، برنامه هاي جامعي براي سال 97 تدوين شده است.
وي افزايش ستاره هاي كيفي محصولات براساس ارزيابي هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران را حاصل اجراي برنامه هاي بهبود متعدد در زنجيره ارزش در سال هاي گذشته دانست و گفت: هيچ يك از محصولات سواري ايران خودرو در سطح كيفي تك ستاره نيستند. اين شركت با دارا بودن 5 محصول چهار ستاره، 6 محصول سه ستاره و 6 محصول دو ستاره در ميان خودروسازان داخلي از نظر كيفيت محصول سرآمد است.
معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين كه در سال گذشته نمرات منفي محصولات براساس ارزيابي شركت بازرسي كاهش چشمگيري داشته است، گفت: پژو2008، سوزوكي گراندويتارا، تندر 90 اتوماتيك، پژو 207 اتوماتيك و تندر 90 پلاس اتوماتيك موفق به كسب چهار ستاره كيفي شده اند كه بالاترين سطح كيفي موجود در محصولات ساخت داخل است.
وي افزود: محصولات هايما اس 7 اتوماتيك، دنا پلاس، 3 ستاره كيفي وH30، سورن، سمند، پژو پارس و پژو 405 نيز 2 ستاره كيفي را در سال گذشته كسب كرده اند. محصولات پژو 206، پژو 206 صندوق دار و رانا نيز در حال حاضر داراي 3 ستاره كيفي هستند.
استادرحيمي درباره آخرين وضعيت ميزان رضايت مشتريان از محصولات ايران خودرو اظهار كرد: رضايت بيش از 84 درصد محصولات بالاتر از متوسط صنعت است متناظر با آن وضعيت امتياز IQS نيز در سال 96 بهبود 23 درصدي را نسبت به ابتداي سال 94 تجربه كرده است.
وي كاهش 15 درصدي در شاخص مراجعات به شبكه خدمات پس از فروش و بهبود 31 درصدي در شاخص قطعات متناظر در بازه 10 هزار كيلومتر كاركرد در سال 96 نسبت به سال 95 را از ديگر موفقيت هاي كسب شده در حوزه كيفيت برشمرد.
معاون كيفيت ايران خودرو ضمن تشريح پروژه ها و برنامه هاي بهبود اجرا شده در سال 96 گفت: در مجموع 692 پروژه هاي محصولي و مجموعه اي و برنامه هاي كلان سرمايه اي و زيرساختي به اجرا گذاشته شده است.
وي از جمله پروژهاي زير ساختي و كلان سال گذشته را در حوزه تامين، دستيابي به نظام جامع ارزيابي تامين كنندگان، ارتقاء كيفيت قطعات، در حوزه طراحي و مهندسي، ارتقاء طرح بدنه محصول آريسان، بهبود و ارتقاء سيستم انتقال قدرت (كلاچ)، ارتقاء كيفيت گيربكس و در حوزه فرآيند، رباتيك كردن خطوط پرس با هدف افزايش كيفيت محصول، رفع مشكلات ارگونومي و كاهش ضايعات و رباتيك کردن خطوط سيلر و PVC و پاشش رنگ در سالن رنگ با هدف افزايش و ارتقاء كيفيت و يكنواختي رنگ مطابق با استاندارهاي جهاني، توسعه و ارتقاء تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري تست هاي الكتريكال در راستاي ارتقاء و بهبود فرآيندها دانست.
استادرحيمي افزود: در حوزه خدمات پس از فروش نيز ارائه خدمات نوين الكترونيك، يكپارچگي سيستم كنترل و تامين قطعات شبكه و ارتقاء سطح دانش و مهارت نمايندگي ها از جمله پروژه هاي زيرساختي اجرا شده در سال گذشته بوده است.
وي از كسب نشان درخشان سبز درآخرين ارزشيابي شركت رنو، موسوم به «آديت پاركينگ 00611 (ASP)» در حوزه همسان سازي در بين سايت هاي توليدي محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا را از ديگر موفقيت هاي كسب شده در سال گذشته نام برد
درپی اجرای فاز اول استاندارد اجباری؛
تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف شد.
به گزارش صداوسیما، تولید و واردات خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری از جمله از دستور کار خودروسازان خارج شد.
علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شده‌اند.
براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران درسال ۹۶ تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافت. براین اساس وطبق زمان‌بندی صورت گرفته خودرو سازان مکلف بودند از ابتدای دی ماه سال گذشته ، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی را اجراکنند و اگرخودرویی نتوانست استانداردهای تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود. همچنین قراراست ازابتدای تیرماه امسال دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورداضافه شود که در این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در این مقطع زمانی روبرو می‌شوند.
درادامه و براساس زمان بندی توافق شده، با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.
بنابراین با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود تا تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شود که خودروهای سواری MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از این جمله اند.