گل های زندگی در خطر توهمی با عطر «گل»

 گل های زندگی در خطر توهمی با عطر «گل»10اردیبهشت-97
مقصر اصلی عامل جنایت بها  عتیاد کشانیدن جوانان واز هم پاشانیدن بنیان خانواده ها حاکمان ضد ملی وضدمردمی اند که آنچنان فضای خفقان ومحرومیتی ایجاد کرده اند که جوانان برای حمل شرایط طاقت فرسای تحمیلی از روی ناچاری به عنوان مسکن مقطعی روی به مصرف مواد مخدر می آورند و به اعتیاد کشانیده می شوند.
ارومیه- ایرنا- « گل » از جمله مواد مخدر توهم زایی است که در سال های اخیر وارد چرخه اعتیاد شده و با توجه به افزایش هشت برابری قدرت توهم زایی این ماده با دخالت های آزمایشگاهی سوداگران مرگ، آثار سوء آن روز به روز در حال گسترش است.
به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین شیوع شناسی که در حدود 2 سال گذشته انجام شد، تعداد معتادان کشور به 2 میلیون و 808 هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده و در این آمار گل به عنوان یک از مشتقات ' ماری جوانا ' با سهم 11.9 درصدی پس از تریاک دومین ماده مخدر مصرفی بوده است.
هرچند که در باور عمومی اعتقاد بر این است که ماده ' گل ' مخدر نبوده و تنها مایه ایجاد نشاط و شادابی می شود و تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای نیز بر این امر پایه ریزی شده است اما این ماده مخدر توهم زا از جمله خطرناکترین انواع مواد مخدر به شمار می رود که با یک بار مصرف انسان را درگیر می کند و عوارض جبران ناپذیر مغزی را موجب می شود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی و پزشک درمانگر معتادان در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: مصرف این ماده مخدر بر روان و جسم مصرف کننده عوارض جبران ناپذیری دارد ولی با وجود این عوارض بسیار زیاد به علت تبلیغات شبکه ای گسترده مبنی بر بی ضرر بودن آن، دومین ماده مخدر پرمصرف در کشور به شمار می رود.
سعید فریور افزود: گل یکی از انواع مواد اعتیادآور که به همان ماری جوانای تغییر یافته است که از قسمت های مختلف گیاه 'شاهدانه cannabis' به دست می آید.
وی اضافه کرد: این ماده مخدر بسیار خطرناک بوده و فرد با یک بار مصرف معتاد خواهد شد تا جایی که با مصرف نکردن دوباره، فرد دچار اضطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی و تپش قلب می شود.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر مصرف خوراکی این ماده مخدر رواج یافته و برخی از افراد سودجو نیز این ماده را در کیک و شیرینی به کار می برند و در جشن ها استفاده می کنند که در این صورت عوارض بیشتری را به جا می گذارد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته، پرخاشگری و خشم، افسردگی و انزوا، فراموش کردن وسایل ضروری یا شماره تلفن و نشانی، توهم شنیداری و هذیان، خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم به ویژه در نوجوانان از جمله نشانه های استفاده از ماده مخدر گل به شمار می رود.
فریور تاکید کرد: مراقبت درست والدین از فرزندان و نیز همراهی دستگاه های آموزشی و رسانه ها می تواند سهم بسزایی در کاهش مصرف این ماده مخدر داشته باشد و اثرات جبران ناپذیر آن را به حداقل برساند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه روند درمانی معتادان به ماده مخدر توهم زای گل بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن است و نشانه های آن تا پایان عمر در فرد مصرف کننده باقی می ماند، پیشگیری بهترین راه برای مقابله با مصرف این مواد و تبعات ناشی از آن است که این امر باید توسط نهادهای مختلف اجتماعی از جمله خانواده ها لحاظ شود.
این پزشک درمانگر معتادان در ارومیه با اشاره به اثربخشی قابل توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد، گفت: رسانه رکن اصلی آگاه سازی و حساس سازی در خصوص سوء مصرف مواد مخدر است و در حالی که با هجمه های نادرست ماهواره ای و فضای مجازی در خصوص اعتیاد آور نبودن مواد مخدر مواجه هستیم، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می توانند مانع از تحقق اهداف شوم تجار مرگ شوند.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش سهم اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی، گفت: در حال حاضر بیش از 26 درصد مواد مخدر مورد استفاده معتادان در استان را مواد صنعتی تشکیل می دهد.
علیرضا فیضی زاده افزود: طبق بررسی های میدانی مصرف مواد مخدر بین سال های 1390 تا 1395 در آذربایجان غربی میزان شیوع اعتیاد استان از 3.39 درصد و رتبه چهارمی کشور به 2.5 درصد و رتبه 22 کشوری رسیده که نشانه موفقیت در طرح های آگاه سازی مردمی است.
وی اضافه کرد: طبق آخرین بررسی ها 32 هزار نفر در آذربایجان غربی به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این تعداد نیز 23 هزار نفر در چرخه درمان قرار گرفته اند.
فیضی زاده با اشاره به اینکه رسانه ها نقش بسیار مهمی در این روند امیدوارکننده داشته اند، ابراز امیدواری کرد که در سال جاری و سال های آتی نیز این روند ادامه یابد.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان غربی گفت: با وجود کاهش معتادان و وضعیت بهبود یافته اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، مصرف گل در استان نیز افزایش یافته است.
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی نیز گفت: گل دومین ماده پرمصرف اعتیادآور در جامعه به شمار می رود ولی برخی از مردم در خصوص عوارض گل اطلاعات کافی ندارند که برای بهبود اطلاعات مردمی، کارزار رسانه ای در کشور راه اندازی شده است.
پروین محمدپوری افزود: این کارزار در 13 استان کشور راه اندازی شده است که آذربایجان غربی نیز به علت اهمیت منطقه ای در بین این 13 استان قرار دارد.
وی اضافه کرد: ایجاد حساسیت در بین مردم و مسئولان از جمله مهمترین اهداف راه اندازی این کارزار به شمار می رود تا از عواقب سوء مصرف این ماده جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: این کارزار که تا امروز /دوشنبه/ در کشور اجرایی می شود، نخستین گام برای مقابله با اعتیاد به گل در کشور و آذربایجان غربی است و باید گام های بعدی نیز در این خصوص با قدرت بیشتر و با همراهی رسانه ها برداشته شود.
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه سن مصرف گل به نوجوانی رسیده است، افزود: این کارزار در شهرهای ارومیه، خوی و مهاباد با دایر کردن 25 پایگاه اجتماعی و بسیج کردن رسانه های مکتوب، مجازی و خبرگزاری ها و رسانه ملی کار خود را انجام می دهد.
محمد پوری با ابراز تاسف از کشت گلدانی گیاه شاهدانه به عنوان منشا ماده مخدر گل که به تازگی رواج یافته است، اضافه کرد: این امر بسیار خطرناک به نظر می رسد و باید با آگاه سازی مردمی از آن به طور جدی اجتناب شود.
به گزارش ایرنا خانواده ها و رسانه ها در آگاه سازی جوانان نسبت به آثار خانمان سوز مواد مخدر نقش موثری ایفا می کنند ولی ضعف اطلاع رسانی در زمینه آگاهی بخشی و هشداردهی نسبت به تبعات غیرقابل جبران این مواد مخرب در جامعه امروز ایران مشهود است.
ناآگاهی جوانان نسبت به انواع مواد اعتیادآور در این قشر آسیب پذیر تصور اشتباهی به وجود آورده است که ماده مخدر گل اعتیادآور نیست؛ مفهوم گمراه کننده ای که در صورت نبود اقدام های هشداردهنده به پرپرشدن گل های زندگی این سرزمین منجر می شود