معیشت، دغدغه ‌کارگران

 معیشت، دغدغه ‌کارگران 10اردیبهشت-97
 این دغدغه پیوسته برای کارگران محروم و زحمتکش مقوله اصلی بوده است چون پیوسته این دغدغه تشدید شده است.
تهران- ایرنا- مهم‌ترین مساله در خصوص مشکلات کارگران مساله معیشت است.در سال گذشته سطح معیشت تخمینی سه برابر حداقل درآمد کارگران بود.
علیرضا محجوب در یادداشتی در روزنامه آرمان، آورده است: در آستانه روز جهانی کارگر و در سال حمایت از تولید داخلی، ضمن ارج نهادن به زحمات و ایثار این قشر جامعه و تاکید بر پیگیری مطالبات آنان باید به این نکته اشاره شود که خانه کارگر در سال گذشته بنا بر رسالتی که بر دوش دارد مشکلات فراوان کارگران را در موضوعات معیشتی، شغلی، بازنشستگان و معوقات پیگیری کرده است و همچنان رسیدگی به این امور را در اولویت قرار داده است.

در بحث مشکلات امنیت شغلی باید گفت این موضوع از طریق وزارت کار و امور اجتماعی و مجلس شورا از طریق مصوبات در حال پیگیری است. برخی از این مصوبات در کمیسیون‌های مربوطه تصویب شده‌اند و برخی نیز در حال بررسی هستند. همچنین برای تبصره ماده 1 قانون کار، وزارت کار در حال تدوین آیین‌نامه است که توسط هیات دولت به تصویب برسد. البته اینها به‌عنوان اقدامات اولیه محسوب می‌شوند تا امنیت شغلی کارگران را تامین کنند. در بحث بازنشستگان و همسان‌سازی باید به این نکته اشاره شود که این موضوع در برنامه ششم نوشته شده است و امیدواریم سازمان تامین اجتماعی در سال جدید به این قانون توجه داشته باشد. مهم‌ترین مساله در خصوص مشکلات کارگران مساله معیشت است. در سال گذشته سطح معیشت تخمینی سه برابر حداقل درآمد کارگران بود.

سال گذشته شورای عالی کار برای برطرف نمودن این فاصله بعد از منازعات فراوان قرار شد 20‌درصد به حداقل حقوق کارگران بیفزاید یعنی 10‌درصد بیشتر از حد تورم. اگر این روند افزایش ادامه یابد، امیدی بر بهبود وضعیت معیشت کارگران می‌باشد ولی اگر این روند متوقف شود به‌طور قطع وضعیت معیشتی کارگران روزبه‌روز بدتر خواهد شد. در حال حاضر می‌بینیم که در گوشه‌و‌کنار کشور، کارگران با مشکلات زیادی از جمله حقوق معوقه خود دست‌ به گریبان هستند.

خانه کارگر به‌عنوان یک نهاد رسمی در پیگیری مطالبات کارگری، از طرق مختلف این مشکلات را پیگیری و به مسئولان منعکس می‌کند. انتظار خانه کارگر از دولت این است که با ارائه یک لایحه به مجلس متعهد به پرداخت معوقات کارگری شود. انجمن‌های صنفی کارگری در بخش‌های مختلف همچون خدمات و ساختمان به رشد و توسعه مطلوبی رسیده‌اند اما در بخش‌های صنعت و معدن نیاز به تقویت این انجمن‌های صنفی است. این توسعه به جهت حضور موثر در کانون کارگری و پیگیری مطالبات صنفی خود یک ضرورت محسوب می‌شود. در حال حاضر در بخش‌های صنعت و معدن تنها نماینده کارگری دارند در حالی که نماینده کارگری یک امر موقتی است بنابراین وزارت کار باید تمام تلاش کند تا انجمن‌های صنفی در بخش صنعت و معدن فعال و مثمر ثمر شوند.

خانه کارگر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های مدنی در حوزه کارگری، ضمن ارج نهادن به همه تشکل‌های کارگری از تمام فعالان این حوزه بار دیگر دعوت می‌کند تا در جهت بهبود وضعیت کارگران کشور و برطرف کردن مشکلات پیش رو با وحدت و همدلی پیش برویم. به‌طور قطع روند اصلاح امور و رفع مشکلات کارگری به‌تنهایی میسر نخواهد شد و در این راه همه باید با هم و در کنار هم تلاش کنند. 20 سال پیش ما متعهد شدیم نسبت به رفع مشکلات کارگری تمام تلاش خود را به‌کار گیریم و امیدواریم در این راه انجمن‌های صنفی با خانه کارگر همراه شوند تا بتوانیم به تعهدات خود نسبت به این قشر خدوم و زحمتکش عمل کنیم.

*
منبع:روزنامه آرمان،1397،2،10
**
گروه اطلاع رسانی**1893**9131