وال‌ستریت‌ژورنال: برجام را همین الان بکشید

همزمان با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای "اصلاح" توافق هسته‌ای، تلاش رسانه‌ها و تحلیلگران جریان مخالف برجام در آمریکا برای لغو این توافق، شدت گرفته است.
وال‌ستریت‌ژورنال: برجام را همین الان بکشید

فرارو- مخالفان برجام تلاش‌هایشان برای لغو این توافق را بیشتر کردند.

به گزارش فرارو، همزمان با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای "اصلاح" توافق هسته‌ای، تلاش رسانه‌ها و تحلیلگران جریان مخالف برجام در آمریکا برای لغو این توافق، شدت گرفته است.

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی وال‌ستریت‌ژورنال، طی یادداشتی به قلم جمیل جفر، مشاورسابق بوش و کمیته روابط خارجی سنا، خواستار لغو توافق هسته‌ای شد.

برخی از کارشناسان امنیت ملی در آمریکا نگران هستند که ترامپ برجام را لغو خواهد کرد. برخی دیگر نگران هستند که بازگشت یکجانبه تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، آمریکا را در سطح بین الملل، منزوی خواهد کرد. زیرا هنوز رهبران اروپایی به طور گسترده از توافق حمایت می‌کنند. گروهی می‌گویند برجام کارآمد است و ایران به توافق پایبند است و سرانجام برخی استدلال می‌کنند که اگر اروپا مایل است تغییراتی در توافق ایجاد کند، آمریکا باید تعلیق تحریم‌ها را ادامه دهد.

جفر، اما، همه این دیدگاه‌ها را "عمیقا گمراه" دانست و نوشت: "اگر آقای ترامپ سیاست دوران اوباما مبنی بر استمرار تعلیق تحریم‌ها را ادامه ندهد و تحریم‌ها را به طور یکجانبه برگرداند، اروپا هیچ گزینه‌ای جز کنار آمدن (با آمریکا) نخواهد داشت. تحریم‌های کلیدی که کنگره در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اعمال کرد، تحریم‌های ثانویه هستند. این تحریم‌ها به کشور‌هایی که تجارت با ایران را ادامه دهند، هزینه‌هایی تحمیل می‌کنند. تحت این رژیم، همه ملت‌ها باید بین تجارت با ایران یا حفظ دسترسی به سیستم بانکی آمریکا، یکی را انتخاب کنند. این یک گزینه واقعی نیست زیرا، هیچ کشوری نمی‌تواند با قطع ارتباطش با آمریکا، به لحاظ اقتصادی عملکرد موفق داشته باشد".

بنا به ادعای جفر، اروپایی‌ها شدیدا علیه این تحریم‌ها لابی کرده‌اند و دولت اوباما را به انجام چنین کاری متقاعد کردند. زیرا می‌دانند که آن‌ها "هرگز" ایران را بر آمریکا ترجیح نخواهند کرد.

جفر ادامه داد: "حق با آن‌ها بود، هنگامی که معلوم شد که حمایت کنگره از تحریم‌ها کافی بود تا وتوی تهدیدی اوباما را بی‌اثر کند، اروپا، البته با ناراحتی، کنار آمد".

این کارشناس، با ادعای اینکه تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره آورد، مدعی شد که اوباما با امضای یک "توافق ضعیف با نقص‌های عمیق و پایدار"، اهرم مذاکره را هدر داد.

علاوه بر این، نویسنده یادداشت ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کرد.


جفر در پایان نوشت: " رئیس‌جمهور (ترامپ) نباید منتظر جدیت اروپایی‌ها یا کنگره درباره مذاکره مجدد بر سر برجام بماند. در مقابل، او باید همه را مجبور کند و با بازگرداندن فوری تحریم‌ها، اهرم آمریکا را برگرداند".