گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت  سوم 10 اردیبهشت - 97

خبر ويژه 
نسخه پيچي افراطيون مدعي اصلاحات براي عبور از دولت
دبير سابق حزب همبستگي تلويحا نسخه عبور اصلاح طلبان از دولت را پيچيد.
    
ابراهيم اصغرزاده در گفت وگو با شرق، ضمن منفعل و ضعيف خواندن دولت - ازجمله در حوزه اقتصادي - گفت: اصلاح طلبان در درون دچار شکاف شده اند. گروهي که «اصلاح طلبان بوروکرات» هستند - يعني اصلاح طلباني که در هر شرايطي مي خواهند وضع موجود را توجيه کنند - اينها معتقد هستند ما بايد با همان فرماني که جامعه را به دو دسته تندرو و کندرو يا افراطي و اعتدالي تقسيم مي کند، جلو برويم. اين گروه در دولت هستند و روزه سکوت هم گرفته اند
    
وي مي افزايد: برخي فکر مي کنند اصلاح طلبي يعني به نوعي وضع موجود را توجيه کردن. اينها بيشتر اصلاح طلبان پفکي و نمايشي هستند
    
عضو شوراي شهر اول (منحله) تهران مي گويد: اين گروه درباره مسائل مختلف فکر مي کنند. شايد حتي کشور به مديريت مثلا آهنين نياز دارد. وقتي با اين گروه صحبت مي کنيد، مي گويند دموکراسي و آزادي در طبقه چهارم يک ساختمان قرار دارد و فونداسيون و طبقه اول اين ساختمان توسعه اقتصادي و امنيت است. اينها معتقدند در ابتدا بايد امنيت و اقتدار و ثروت ايجاد کنيم و بعد سراغ طبقات بالا برويم؛ اما بخش ديگر اصلاح طلبان معتقدند لزومي ندارد که تمام هويت اصلاح طلبي را پاي دولت و وضع موجود بريزيم. ما بايد بدانيم که بخش هايي از جامعه از ما عبور خواهند کرد؛ بنابراين بايد گفتمان اصلاح طلبي را ارائه دهيم که قادر باشد به مسائل جديد جواب بدهد. براي اين هدف، لازم است تعريفي از اين نوع اصلاح طلبي دربرابر اصلاح طلبي پفکي ارائه کنيم.
    
وي با اشاره به سرخوردگي مردم از روحاني گفت: اصلاح طلبان در مواجهه با دي ماه 96 اعلام کردند که غافلگير شدند. وقتي مي گويند که غافلگير شديم، يعني نمي دانستند زير پوست شهر و جامعه چه مي گذرد. يعني مثلا از وضعيت حقوق معوق کارگران خبر نداشتند. يک نفر آنها نمي گفت که ما آزادي مي خواهيم يا سهم در قدرت را طلب نکردند. مي گفتند حقوق معوق ما را بدهيد؛ بازنشستگان، گروه هاي ضعيف شهري و تهيدستان هم همين طور. اصلاح طلبان از اين وضع خبر نداشتند. خود دولت هم خبر نداشت. يکي از گزارش هاي رسمي مستند شده که حوادث دي ماه 96، بدون ريشه نبوده است. در شهرهايي که تظاهرات رخ داد، ماه هاي قبل و حتي سال قبل هم اعتراض هايي صورت گرفته بوده است. اين نشان مي دهد که ما به لحاظ سيستماتيک کور شده و نمي توانستيم اعتراضات را پيش بيني کنيم. به همين دليل اعلام کردند غافلگير شدند.
    
اصغرزاده ادامه مي دهد: اصلاح طلبان قافيه را باختند و دو شقه شدند. يک شق، آنهايي که در دولت بوده و رفتار بوروکراتيک دارند و يک گروه همان منتقداني که معتقدند چرا نبايد به مطالبات عمومي جامعه توجه کرد. يک تخم مرغ مي تواند جامعه را ملتهب کند. يا حتي همين نابساماني ارزي نشان داد که اين دولت، دولت ضعيفي است.
    
سخنان اخير اصغرزاده مبني بر ضعيف و ناکارآمد ارزيابي کردن دولت و لزوم فاصله گذاري با آن در حالي است که اصغرزاده و عبداله ناصري چند سال پيش، دولت روحاني را رحم اجاره اي اصلاح طلبان خوانده بودند.
خبر ويژه 
روحاني در برجام اشتباه سال 82 را تكرار كرد
واکنش دونالد ترامپ به تهديد ايران براي از سرگيري برنامه هسته اي را بايد نوعي تکرار تاريخ دانست. ترامپ اعلام کرده که اگر ايران برنامه هسته اي خود را از سر بگيرد با مشکلاتي بزرگ تر از آنچه پيش تر داشته مواجه خواهد شد.
    
به گزارش رجانيوز، اين روزها اصلي ترين مدافعان برجام چون روحاني، ظريف و حتي عراقچي هم به اين نتيجه رسيده اند که آمريکا تعهدات برجامي خود را اجرا نکرده و ايران ثمري از توافق هسته اي نبرده است؛ اما اگر اين مسئولان دولتي بخواهند در برابر نقض عهدهاي پياپي آمريکا واکنشي نشان داده و براي نمونه غني سازي 20 درصد را دوباره از سر بگيرند واکنش ترامپ و متحدان اروپايي اش چه چيزي خواهد بود؟
    
در سال هاي 82 تا 84 و طي مذاکرات هسته اي دولت اصلاحات با کشورهاي اروپايي، تيم ايراني در برابر خواسته هاي سه کشور اروپايي سر تسليم فرو آورد و به تعليق داوطلبانه تمامي فعاليت هاي هسته اي و اجراي پروتکل الحاقي پرداخت. اما کشورهاي اروپايي در عمل به هيچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند و به همين خاطر ايران تصميم گرفت تا پلمب تاسيسات هسته اي را بشکند و از اين طريق مهر پاياني بر تعليق داوطلبانه بزند.
    
اما اين اقدام ايران که به لحاظ حقوقي کاملا صحيح بود با واکنش همين کشورهاي بدعهد اروپايي مواجه شد و آلمان، انگليس و فرانسه دست به دست آمريکا دادند و پرونده هسته اي ايران را وارد شوراي امنيت سازمان ملل کردند. نکته جالب توجه اين جا است که اصلي ترين خواسته شوراي امنيت از ايران در شش قطعنامه صادره بازگشت به تعليق داوطلبانه تاسيسات هسته اي بوده است!
    
از سرگيري فعاليت هاي هسته اي و بازگشت ايران به دوران قبل از برجام در زمان فعلي نيز در واقع تکرار مجدد تاريخ است و با اين شرايط قطعا بايد منتظر فشارهاي صدچندان آمريکا و اروپا بود.
    
اين تکرار تاريخ را بايد نتيجه رويکردهاي غلط تيم مذاکره کننده دانست؛ چه در دوران اصلاحات و چه در عصر اعتدال! خوش بيني به غرب و دل بستن به دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي نتيجه اي جز افزايش فشارها و تحريم ها بر کشور نداشته است تاسف بارتر اين که در هر دو دوره اين صنعت هسته اي و پيشرفت علمي کشور بوده که قرباني اين رويکردهاي غلط شده است.
خبر ويژه 
نديدن خدمات بزرگ سپاه با وجود بودجه اندك، بي انصافي است
اگر کل بودجه 30 هزار ميليارد توماني سپاه پاسداران و انبوه خدمات آن را با يک قلم فساد 15هزار ميليارد توماني در صندوق زيرمجموعه آموزش و پرورش مقايسه کنيد، عمق بي انصافي برخي مديران درباره سپاه پاسداران آشکارتر مي شود.
    
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» ، کمتر از 3 دهه از اين گفته امام راحل در توصيف اين بازوي قدرتمند نظام جمهوري اسلامي نمي گذرد که گويي برخي از دوستان داخلي آن را فراموش کرده اند و همصدا با دشمنان خارجي هر از چندگاهي بغض فروخفته خود را بيرون مي ريزند و حسادت خود را در مورد پيشرفت هاي کمي و کيفي آن نمي توانند پنهان کنند.
     
پيروزي هاي سپاه در عرصه هاي مختلف، به ويژه نظامي اقتصادي و امنيتي و نقش آن در سازندگي و آباداني دورافتاده ترين نقاط کشور که هيچ پيمانکاري به لحاظ امنيت جرات حضور و اجراي طرح هاي عمراني در آنجا را ندارد، سپاه را به موقعيتي رسانده که برخي از مسئولين البته از روي بي مهري با اذعان به توانمندي هاي آن، سپاه را دولت با تفنگ تشبيه و توصيف مي کنند.
    
از جمله اين موقعيت يگان موشکي سپاه که بازوي قدرتمند جمهوري اسلامي را از داخل به بيرون مرزهاي منطقه گسترش داده و نقطه زني مثال زدني اش خواب را از چشمان دشمنان قسم خورده ايران اسلامي ربوده اما برخي از سياسيون داخلي را به خواب خرگوشي موشک مي خواهيم چه کار يا دنياي امروز دنياي گفتگو و گفتمان است نه موشک پراني، فرو برده است
    
از سوي ديگر دشمنان داخلي و خارجي خناسانه چنين تداعي و اذهان را شستشو مي دهند که بودجه مملکت همه اش مي رود به سمت سپاه- دولت از نان شب مردم مي زند و مي دهد به سپاه يا مي گويند سپاه هم همه بودجه و امکانات مملکت را به فلسطين و عراق و سوريه و لبنان مي برد، که شعار نه غزه و نه لبنان، محصول همين فريب کاري سياسي است. اما به راستي بودجه اين دستگاه اجرايي که کارآمدي آن ضامن تداوم حضور و حيات ديگر دستگاه هاي اجرايي که کارآمدي شان در قدوقواره بودجه اي که مي گيرند نيست، چقدر است؟
    
بودجه سپاه پاسداران در ذيل رديف 111300 در جدول شماره 7 قانون بودجه سنواتي به تصويب مجلس رسيده و همانند ديگر دستگاه هاي اجرايي پس از تاييد شوراي نگهبان به عنوان يک دستگاه اجرايي قابليت تخصيص دارد.
    
طبق لايحه بودجه سال 97، سپاه در قالب 15 زيررديف واحدهاي تابعه به مبلغ 267/366/971 ميليون ريال يعني اندکي بيش از 26 هزار ميليارد تومان است.
    
اگر 11 واحد تابعه و مرتبط با سپاه يعني دانشگاه جامع امام حسين (ع) قرارگاه سازندگي- دانشگاه علوم پزشکي بقيهًْ الله- بسيج ارتش 20 ميليوني- بسيج سازندگي- ستاد مرکزي راهيان نور- دانشگاه عالي دفاع ملي- بنياد حفظ ارزش هاي دفاع مقدس- قرارگاه خاتم الانبياء که در قالب 11 رديف بودجه اي در جدول شماره 7 قانون بودجه به تصويب مجلس رسيده و کلا صفر تا صد فعاليت هاي سپاه را در حوزه هاي نظامي- امنيتي- دانشگاهي- بهداشتي- حمايتي در حوزه بيمه و بازنشستگي را شامل مي شود و سخت ترين طرح هاي عمراني را که هيچ پيمانکاري در دورافتاده ترين نقاط کشور جرات انجام آن را با توجه به تهديدات تروريستي ندارد با فدا کردن جان پاسداران خود انجام مي دهد...
     
اکنون با مقايسه بودجه سپاه نسبت به بودجه عمومي دولت مي توان به نصاب درصدي که نسبت بودجه سپاه را به بودجه عمومي کل کشور به نصاب 7 درصد نشان مي دهد، رسيد.
     
بودجه کل کشور در لايحه تقديمي دولت در سال 97 به مبلغ گرد شده 1/194/935 ميليارد تومان است به اين ترتيب نصاب درصد بودجه سپاه به واحد ميليارد تومان به بودجه کل کشور مي شود 2/51 درصد ، خداوکيلي ايجاد امنيت و آرامش داخلي و سرکوب دشمنان خارجي در آن سوي مرزها آن هم با هزينه اي معادل 7 درصد بودجه عمومي يا 2/51 درصد بودجه کل کشور نامي جز کارآمدي و کارايي 100 درصدي در يک دستگاه اجرايي دارد؟
    
مقايسه بودجه سپاه به ماهو يک دستگاه اجرايي با ساير دستگاه هاي اجرايي و بررسي کارايي و کارآمدي هر يک از دستگاه هاي اجرايي با اثربخشي عملکرد سپاه مي تواند به حقايق تکان دهنده اي از عملکرد حسب موردي آنها بينجامد و فقط در يک مورد يعني مقايسه بودجه 30 هزار ميليارد توماني سپاه با سوء جريان مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان و مفسده مالي 15 هزار ميليارد توماني اين صندوق زيرمجموعه وزارت آموزش و پرورش مي تواند مخاطب فهيم و آگاه را به داوري منصفانه و قضاوت عادلانه اي برساند.
بیانیه امروز کشورهای اروپایی، هم‌راستا با پیشنهادهای امانوئل مکرون است که در سفرش به آمریکا مطرح کرد. رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده یک توافق "جامع‌تر" با چهار محور تهیه شود: اجرای مفاد توافق فعلی برجام؛ گسترش مفاد آن به پس از سال ۲۰۲۵؛ نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه.
سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای فعلی با ایران بهترین راه متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود.
به گزارش بی بی سی؛ سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، ضمن پیشتیبانی از برجام تأکید کرده‌اند مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا امروز، یکشنبه ۲۹ آوریل، تلفنی و جداگانه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده است.
هم‌زمان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ هنوز درباره برجام "هیچ تصمیمی نگرفته" و در حال بررسی طرح ارائه شده توسط همتای فرانسوی خود است.
بیانیه امروز کشورهای اروپایی، هم‌راستا با پیشنهادهای امانوئل مکرون است که در سفرش به آمریکا مطرح کرد. رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده یک توافق "جامع‌تر" با چهار محور تهیه شود: اجرای مفاد توافق فعلی برجام؛ گسترش مفاد آن به پس از سال ۲۰۲۵؛ نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه.
مقام‌های ایران پیشتر هرنوع پیشنهاد تازه برای اضافه شدن بر برجام را رد کرده‌اند و حسن روحانی هم در واکنش به موارد مطرح شده توسط آقای مکرون گفته است: "یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد.
ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت؟
با نزدیک شدن به روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) که مهلت مقرر اعلام نظر آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران است، تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای طرف قرارداد برجام شدت گرفته است.
سران فرانسه، بریتانیا و آلمان که بر خلاف دونالد ترامپ موافق حفظ برجام هستند، تلاش دارند تا با حفظ این توافق برای نگرانی‌های مورد نظر آمریکا هم چاره‌ای بیندیشند. کشوری که نظرش در بقای برجام یا از بین رفتن آن نقش تعیین کننده دارد.
ترامپ اعلام کرده که اگر برای برنامه موشکی ایران و حضور نظامی این کشور در خاورمیانه راه حلی پیدا نشود، از برجام خارج خواهد شد.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته که ترامپ هنوز تصمیمی نگرفته است.
او در پاسخ به این سوال که آیا برجام قابل اصلاح است گفت: مسلما دونالد ترامپ درباره توافق حرف‌های خیلی منفی زده که حکایت از آن دارد که گام‌های اروپا نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند؛ ولی احتمال دارد بتوانیم در گفتگو با متحدان اروپایی احتمالات دیگری پیدا کنیم.
پورابراهیمی خبر داد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس مذاکراتش با غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ قرار است اصلاحیه‌ای از سوی مجلس برای میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ ارائه شود.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه مجلس در بودجه متفاوت است، اظهار کرد: اگر دولت بخواهد به این روش عمل کند ما در بخش الف تبصره ۱۲ اصلاحیه‌ای را ارائه خواهیم کرد. نگاه ما بر اساس روش پلکانی نزولی این بوده که حقوق‌های پایین در سال ۹۷ افزایش ۲۰ درصدی داشته باشند و بر همین اساس مذاکره‌ای با آقای تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ و رییس کمیسیون برنامه و بودجه داشتم.
وی افزود: نظر ما این است که اصلاحیه‌ای در این زمینه ارائه کنیم تا دولت بر اساس همان چیزی که منظور نظر قانونگذار بوده عمل کند و شاه بیت آن هم این است که پایین‌ترین حقوق‌های دولتی با نرخ ۲۰ درصد افزایش یابد و این افزایش حقوق به صورت پلکانی و به تدریج کاهش پیدا می‌کند تا به مقامات برسد که میزان افزایش حقوق آنها صفر در نظر گرفته شده است.
پورابراهیمی با اشاره به مصوبه هیات وزیران که افزایش حقوق را بین شش تا ۱۲ درصد پیش‌بینی کرده و همچنین اظهارات انصاری که سقف افزایش را ۱۶ درصد عنوان کرده، گفت: مجلس حتما در این زمینه ورود خواهد کرد. به هر حال مشروح مذاکرات ما در کمیسیون تلفیق و نگاه مجلس در کمک به حقوق‌های پایین در جریان بررسی بودجه روشن است و چیزی که از سوی دولت اعلام شده منظور نظر قانونگذار نبوده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در بودجه ۹۷ که در آن مقامات شامل مدیران عامل، اعضای هیات مدیره، روسا، استانداران، نمایندگان، وزرا، شهرداران مراکز استان‌ها، اعضای شورای شهر، روسای دستگاه‌های اجرایی و هم‌طرازان آنها افزایش حقوق نخواهند داشت، گفت: نگاه ما این بوده که حقوق‌های پایین دولتی افزایش ۲۰ درصدی داشته باشند و به تدریج این افزایش کمتر شود تا به مقامات برسد که افزایش حقوق ندارند.
پورابراهیمی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷، ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق‌ها در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: نحوه توزیع افزایش حقوق موضوعی است که دولت باید خودش آن را مدیریت کند اما عددی که در بودجه پیش‌بینی شده در واقع میزانی است که به دولت اجازه داده شده افزایش حقوق را از این محل تامین کند و شامل پرداخت‌های فصل یک، حقوق و سایر مزایا می‌شود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: متاسفانه دولت تفسیر دیگری از متن قانون کرده و گفته چون در قانون «تا ۲۰ درصد» ذکر شده پس می‌توان افزایش حقوق ۱۶ درصد را اعمال کرد، این امر از نظر منطق محاسباتی درست است ولی از محتوای مذاکرات چنین چیزی بر نمی‌آید. شاید برداشت دولت مغایرت قانونی با مصوبه مجلس نداشته باشد اما به شکل محتوایی منطبق بر آن نیست.
وی اضافه کرد: منظور قانونگذار این بوده که حقوق‌های کم تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابند مثلا معلمین آموزش و پرورش نسبت به خیلی از دستگاه‌ها دریافتی پایینی دارند و انتظار ما این بود که سقف ۲۰ درصد برای افزایش حقوق آنها لحاظ شود البته بین معلمین هم قدری تفاوت حقوق وجود دارد.