گزیده ها قسمت هشتم


گزیده ها قسمت   هشتم   9 اردیبهشت - 97
برنامه ريزي اصلاح طلبان و نمايندگان ليست اميد براي جدايي از دولت
حاجي دليگاني در دانشگاه علامه مطرح كرد
يک نماينده مجلس گفت: نمايندگان ليست اميد و جريان اصلاح طلب در سياست هاي خود برنامه ريزي کرده اند که خود را از دولت جدا کنند و بگويند اگر دولت کارآمدي ندارد، دولت ما نيست.
    
حسينعلي حاجي دليگاني عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در همايش «اقتصاد مقاومتي، از حرف تا عمل!» که به همت انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، در مورد نحوه استيضاح سه وزير راه وشهرسازي، تعاون ورفاه و کشاورزي اذعان داشت: اين استيضاح واقعي نبوده و با دخالت جريان هاي سياسي به نتيجه نرسيد. در مجلس طيفي از نمايندگان حضور دارند که مردم آنها را وارد مجلس نموده اند و اين انتخاب خود آن هاست که تاکنون عملکرد مناسبي از آنها نديده اند!
    
اين نماينده مجلس تصريح کرد: فراکسيون اميد کاملاً در راستاي حمايت از دولت وارد مجلس شده است. طيف انقلابي، ارزشي يا اصولگرا که هر کدام از اين عناوين مي تواند درست يا غلط باشد نيز در مجلس حضور دارند. ساير نمايندگان نيز فراکسيون مستقلين بوده که در هر زماني با توجه به موضوع و شرايط به يک سمتي هدايت مي شوند.
    
حاجي دليگاني تصريح کرد: حدود سه ماهي است که ليست اميد و جريان اصلاح طلب در سياست هاي خود برنامه ريزي کرده اند که خود را از دولت جدا کنند و بگويند اگر دولت کارآمدي ندارد، دولت ما نيست. بنابراين انتقاداتي که نمايندگان اصلاح طلب در مجلس مي کنند بسيار تند است و به دنبال اين هستند که بگويند ما تازه به دنبال ايجاد دولت اصلاح طلب هستيم!
    
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد : علت اينکه آثار اجرايي اقتصاد مقاومتي در جامعه وجود ندارد، يکي آن است که دست اندرکاران در حالت ستادي هستند؛ يعني هنوز وارد امور اجرايي به معناي اينکه در جامعه آثار آن را ببينيم، نشده اند. ما از نظر دستورالعمل و ابلاغ مشکل زيادي نداريم؛ اما آنجايي که بايد کار انجام بشود، ضعف داريم.
    
نماينده مردم اصفهان ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به جاي آنکه برنامه جامعي براي اقتصاد کشور داشته باشد به تقسيم کننده پول تبديل شده است. حدود هفتاد درصد اعتبارات کشور در پايان سال بسته مي شود! متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به اقتصاد مقاومتي به عنوان يک تعدادي پروژه نگاه مي کند.
    وزير نيرو: مردم اگر صرفه جويي نكنند تابستان خاموشي داريم
وزير نيرو گفت: اگر مردم در مصرف برق صرفه جويي نکنند در تابستان پيش رو خاموشي خواهيم داشت.
    
رضا اردکانيان در گفت و گو با ايسنا، از کاهش قابل توجه بارندگي ها در برخي از نقاط کشور ياد کرد و افزود: اگرچه در استاني مانند کرمانشاه کاهش بارندگي نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخي از استان ها مانند سيستان و بلوچستان و هرمزگان ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگي نسبت به سال گذشته داريم.وي افزود: از سوي ديگر با تغييرات اقليمي هم مواجه هستيم، بگونه اي که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزايش دما داريم و حتي اگر بارندگي هم مناسب باشد اين گرم شدن هوا ميزان تبخير را نيز بالا مي برد.
    
وزير نيرو با بيان اينکه دولت توجه ويژه اي به موضوع آب دارد، عنوان کرد: همه راهکارهاي ممکن را براي پرداختن به موضوع آب و تامين آب شرب شهرهاي کشور بررسي کرده ايم.
    
اردکانيان همکاري مردم را نيز براي پشت سر گذاشتن کم آبي ضروري خواند و تاکيد کرد: اميدواريم با مديريت مصرف آب توسط مردم، بتوانيم در فصل باقي مانده تا تابستان ذخيره خوبي در سدهاي کشور داشته باشيم و با کمک هم تابستان امسال را نيز پشت سر بگذاريم.
    
وي بر لزوم تجديد نظر در شيوه هاي مصرف آب تاکيد کرد و گفت: خصوصا در بخش کشاورزي بايد تلاش کنيم با آب کمتر محصول خشک بيشتري به دست بياوريم.وزير نيرو به وضعيت تنش آبي در شهرهاي کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در شرايطي که آب مورد نياز در يک منطقه با آب موجود برابر نباشد تنش آبي رخ مي دهد و به هر ميزاني هم که کسري آب داشته باشيم ميزان تنش بيشتر خواهد بود. اکنون حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعيت حدود ۱۷ ميليون نفر در تنش آبي هستند.
    
اردکانيان سپس به وضعيت تامين برق براي تابستان پيش رو هم اشاره کرد و گفت: اگرچه تلاش هاي لازم براي تامين برق پايدار فصل تابستان انجام شده، اما اگر دست به ترکيب مصرف برق نزنيم در تابستان پيش رو خاموشي خواهيم داشت. بنابراين همکاري مردم در مصرف برق ضروري است.
يك مقام مسئول: بيش از 430 تعاوني مرزنشين تعطيل شده است
رئيس کميسيون تخصصي تعاوني هاي مرزنشينان اعلام کرد پيش از صدور کارت هاي هوشمند، ۵۳۰ تعاوني مرزنشين وجود داشت اما در حال حاضر تعداد تعاوني هاي فعال مرزنشين به کمتر از ۱۰۰ تعاوني رسيده است.
    «
مهيب ناحيه» با تشريح وضعيت تعاوني هاي مرزنشين اظهار کرد: از زماني که قرار شد با صدور کارت هاي هوشمند، تعاوني هاي مرزنشين ساماندهي شوند متاسفانه فعاليت اين تعاوني را مختل کردند به طوريکه فعاليت رو به رشد و خدمات اين تعاوني ها به اعضا تا حدود زيادي متوقف شد.
    
وي با اشاره به دلايل توقف فعاليت تعاوني هاي مرزنشين افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت براي توزيع کارت هاي هوشمند به تعاوني هاي مرزنشين واسطه هايي را به عنوان توزيع کننده معرفي کرد و در اين ميان تعاوني هاي مرزنشينان را به عنوان متولي اصلي ناديده گرفت در صورتي که وزارت صنعت براي ساماندهي و توزيع عادلانه کارت هاي هوشمند بايد با مشارکت «اتحاديه نظارت بر عملکرد مرزنشينان» عمل مي کرد.رئيس کميسيون تخصصي تعاوني هاي مرزنشينان با بيان اينکه متاسفانه در بعضي مواقع واسطه ها و توزيع کنندگان کارت هاي هوشمند در جلسات استانداري ها خود را به عنوان نمايندگان تعاوني هاي مرزنشين معرفي مي کردند گفت: در حال حاضر در روند فعاليت هاي صادراتي و وارداتي تعاوني هاي مرزنشين اخلال به وجود آمده است.
    
ناحيه ادامه داد: اين کارت هاي هوشمند با هدف شفاف سازي و شناسايي مرزنشينان طراحي شد اما هزينه هايي را به اعضا تحميل کرده است چراکه دفاتر پيشخوان براي صدور اين کارتها در مناطق مرزي وجود ندارد و متقاضيان براي صدور اين کارتها بايد به مناطق شهري عزيمت کنند
    
وي به مشکلات حقوقي کارت هاي هوشمند مرزنشين اشاره کرد و گفت: با صدور اين کارت ها اين امکان براي اعضا وجود دارد تا سهميه خود را در اختيار ساير تعاوني ها قرار دهند در حالي که عضو يک تعاوني نمي تواند سهميه خود را به تعاوني ديگري واگذار کند و اين يک بار حقوقي براي تعاوني هاي مرزنشين ايجاد کرده است.
    
رئيس کميسيون تخصصي تعاوني هاي مرزنشينان گفت: سامانه مرزنشينان که توسط صادرکننده کارت هاي هوشمند مرزنشين طراحي شده از طرف گمرک براي اتصال به سامانه گمرک پذيرفته نشده است و اين باعث مي شود فرصت استفاده از صادرات و واردات توسط اعضا تلف شود
    
به گفته ناحيه، پيش از صدور کارت هاي هوشمند ۵۳۰ تعاوني مرزنشين در ۱۷ استان مرزي کشور وجود داشت که جمعيت ۱۰ ميليوني مناطق مرزي تحت پوشش اين تعاوني ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم فعاليت مي کردند اما در حال حاضر تعداد تعاوني هاي فعال مرزنشين به کمتر از ۱۰۰ تعاوني رسيده است
    
وي اضافه کرد: همچنين حدود پنج ميليون نفر از جمعيت مرزنشين موفق به دريافت کارت هاي هوشمند نشدند. علاوه بر اين نيمي از افرادي که اين کارتهاي هوشمند را دريافت کردند به هيچ وجه مرزنشين نيستند.
اسيد پاشي در زاهدان منجر به فوت يك نفر شد
معاون دادستان مرکز سيستان و بلوچستان گفت: اسيد پاشي به يک مرد جوان در خواب موجب مرگ وي شد.    علي اکبر صفرزاده در گفت وگو با تسنيم در باره جزئيات اين حادثه اظهار داشت: دو شب گذشته گزارشي مبني بر اسيد پاشي به يک زن و شوهر جوان در يکي از محلات زاهدان به نيروي انتظامي اعلام شد.    معاون دادستان مرکز سيستان و بلوچستان افزود: در اين حادثه که حوالي ساعت سه بامداد رخ داده است فردي وارد منزل اين زوج تازه ازدواج کرده شده و اقدام به اسيدپاشي کرد.
    
وي ادامه داد: در اين حادثه مرد جوان هدف اصلي اسيدپاشي قرار گرفت و تنها چند لکه اسيد روي پاهاي زن ريخته شد.صفرزاده با بيان اينکه مرد جوان بر اثر شدت سوختگي صورت و بدن شب شنبه در بيمارستان فوت شد، تصريح کرد: پس از بررسي هاي تخصصي مشخص شد فرد اسيدپاش قبلاً خواستگار زن مقتول بوده است و قبل از ازدواج نيز زن جوان را تهديد به انجام چنين کاري کرده بود.
    
معاون دادستان مرکز سيستان و بلوچستان با اشاره به اينکه زن جوان پس از ازدواج نيز با فرد اسيدپاش در ارتباط بوده است، گفت: طبق تحقيقات انجام شده مشخص شد زن جوان در اين حادثه با فرد اسيدپاش همکاري داشته و ورود اين فرد در نيمه شب به خانه اين زوج جوان با هماهنگي زن مقتول انجام شده است.
    
وي اظهار داشت: با اقدامات و هدايت هاي قضايي انجام شده فرد اسيدپاش شناسايي و دستگير شد. همچنين با توجه به اينکه همکاري همسر مقتول در اين حادثه براي دستگاه قضايي محرز شد، دستور دستگيري اين زن جوان نيز صادر شد و هم اکنون هر دو متهم براي انجام تحقيقات تکميلي در بازداشت به سر مي برند.