بر اثر عارضه قلبي محمدنبي حبيبي پس از يك عمر دفاع از اسلام و انقلاب دعوت حق را لبيك گفت

بر اثر عارضه قلبي محمدنبي حبيبي پس از يك عمر دفاع از اسلام و انقلاب دعوت حق را لبيك گفت  10 بهمن-97

«محمدنبي حبيبي» دبيركل حزب موتلفه اسلامي بامداد ديروز پس از عمري حضور در ميدان دفاع از اسلام و انقلاب بر اثر عارضه قلبي دار فاني را وداع گفت.
محمدنبي حبيبي متولد سال 1324 در روستاي باغخواص ورامين بود. وي در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در تظاهرات ها فعال بود و عليه رژيم ستمشاهي فعاليت هاي سياسي داشت.
حبيبي كه از اعضاي حزب موتلفه اسلامي بود، از سال 1383 دبيركل اين حزب شد. شهرداري تهران به مدت 44 ماه از سال 1362 تا 1366 را مي توان از سوابق شاخص اين سياستمدار فقيد برشمرد.
حبيبي استانداري تهران، فارس، خراسان بزرگ را نيز در كارنامه سوابق خود دارد. دبيركل فقيد حزب موتلفه اسلامي كه داراي فوق ليسانس جامعه شناسي از دانشگاه تهران بود، سوابق ديگري نيز داشت.
 قائم مقام بنياد بين المللي غدير، مديرعامل شركت پست جمهوري اسلامي، معاون وزير راه و ترابري، رئيس سازمان هواپيمايي كشور، معاون وزير بازرگاني، قائم مقام رئيس بنياد مستضعفان و جانبازان، رئيس ستاد اقامه نماز تهران و معاون سياسي استاندار كرمان از مسئوليت هايي است كه اين مبارز فقيد در طول فعاليت سياسي و اجرايي خود در آن ايفاي خدمت كرده بود.
حبيبي و شهرداري تهران
به لحاظ متوسط عمر مديريت شهري، محمدنبي حبيبي ششمين شهردار تهران بعد از پيروزي انقلاب بود. با حضور وي بر مسند شهرداري تهران در سال 1362، دوباره ثبات به مديريت شهري بازگشت. او بسياري از معضلات شهري را ساماندهي كرد؛ و انجام فعاليت ‏ها به صورت منظم ازجمله اقدامات حبيبي بود
اگرچه در زمان او به دليل بروز جنگ تحميلي فرصت چنداني براي اقدامات زيربنايي نبود و تهران در زير موشك باران قرار داشت و 44 ماه مديريت او در تهران بيشتر دست خوش عوارض ناشي از جنگ بود محمدنبي حبيبي بيشترين تلاش خود را بر حفظ سيماي ظاهري تهران گذاشت و تلاش كرد تا دفاع مقدس چهره پايتخت را دچار تغيير چشمگيري نكند. در زمان وي همچنين فعاليت‏ هاي گسترده اي براي تصويب برخي قوانين اصلاحي در حوزه شهرداري ها صورت گرفت. ازجمله اين قوانين، مصوبه درآمد پايدار شهرداري ها بود كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.
اقدامات حبيبي در زمان شهرداري تهران، شامل مواردي چون اهميت دادن به فضاي سبز و افزايش سرانه‏ آن در سطح شهر، طرح جمع آوري زباله به صورت مكانيزه، طرح جمع آوري آب هاي سطحي شهر، اجرايي كردن طرح احداث مترو تهران، بررسي ميزان تعلل مردم در مراجعه به شهرداري با اصلاح بخش نامه ها مي شود.
صريح در برابر فتنه گران
زماني كه سران فتنه سال 89 را سال بحران هاي اجتماعي خواندند محمدنبي حبيبي با اشاره به مطرح شدن برخي مطالب توسط عده اي كه مطابق بيگانگان و دشمنان سخن مي گويند، خاطرنشان كرد: «به نظر من اين افراد در آن مقاطعي كه احساس مي كنند حرف آنها با حرف دشمن يك نوع انطباق پيدا كرده، بايد در اين نوع اظهارنظرها بيشتر تامل كنند. اين حرف ها را وقتي كه در كنار هم نگاه مي كنيم احساس يك نوع توطئه به وجود مي آيد و من اين توطئه ها را معمولا موج دوم فتنه تلقي مي كنم. مخالفان بر وجود تخلف در انتخابات اصرار كردند و بازشماري صندوق هاي راي را نپذيرفتند و اصرار كردند كه كميته صيانت از آراء تشكيل شود. بعد هم تمام راديوها و تلويزيون هاي ضد انقلاب از آن استقبال كردند و بعد از انتخابات هم مجددا بر اين طبل كوبيدند
ديدگاه درخصوص مذاكره با آمريكا
محمدنبي حبيبي در حاشيه جلسه هيئت اجرايي حزب موتلفه اسلامي در شهريور ماه 90 طي گفت و گويي پيرامون اظهارات برخي افراد در رابطه «مذاكره با آمريكا» گفت: «از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي عده اي به اصطلاح تحليلگر ولي مزدبگير غرب با بزرگ كردن هيمنه آمريكا، نتيجه تقابل ملت ما با آنها را در نهايت يك شكست جبران ناپذير و به ضرر كشور و ملت ما تلقي مي كردند. عده اي هم بدون دريافت جيره و مواجب همين خبط استراتژيك را مرتكب مي شدند و مي شوند. اين گونه تحليل ها و اين قبيل تحليلگران در حال حاضر هم چه در داخل و چه در خارج از كشور وجود دارند. برخي از آنها ممكن است در كسوت مقدس مسئوليت در جمهوري اسلامي نيز باشند
حبيبي كه فعال ترين دبيركل حزب در ارائه ديدگاه ها درخصوص مسائل روز بود، در آخرين اظهاراتش يك روز پيش از درگذشت گفت: امسال به ياري خداوند، ملت ايران ضد استكباري ترين راهپيمايي را در 22 بهمن خواهد داشت. آمريكايي ها نمي توانند با برگزاري نمايش لهستان و تحريم هاي مضاعف تاثيري روي اراده ملت ايران در پاسداشت اسلام و انقلاب داشته باشند.
دبيركل فقيد حزب موتلفه اسلامي از انقلاب اسلامي به عنوان نقطه محوري تحولات عظيم تاريخي در 4 دهه اخير ياد كرد و گفت: نام امام خميني(ره) در تاريخ ايران و جهان به عنوان احياگر انديشه هاي پاك انبياء به ويژه پيامبر اعظم(ص) جاودانه خواهد ماند. ملت ايران به رهبري مقام معظم رهبري راه امام را پس از30 سال مومنانه ادامه دادند و اين مسير تا ظهور حضرت مهدي(عج) تداوم خواهد داشت.
بر اساس بيانيه حزب موتلفه اسلامي مراسم تشييع آن فقيد سعيد پنجشنبه(11 بهمن) ساعت 8:30 صبح از مسجد امام صادق(ع) در ميدان فلسطين برگزار مي گردد.
به دنبال درگذشت دبيركل حزب موتلفه اسلامي افراد، شخصيت ها، گروه ها و احزاب مختلف در پيام هايي اين ضايعه را تسليت گفتند.

لازم به ذكر است مرحوم حبيبي آخرين مصاحبه خود را با ويژه نامه چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي روزنامه كيهان انجام داد و در اين گفت وگوي صميمانه به روند چهل ساله انقلاب اسلامي و سير تحولات مختلف در عرصه هاي سياسي و نقش حضرت امام در سكانداري انقلاب اسلامي و پس از آن نقش مقام معظم رهبري در عبور از پيچ هاي مهم تاريخي صحبت هاي مفصلي را مطرح كرد. اين ويژه نامه در ايام دهه فجر منتشر خواهد شد.