گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم 30 مرداد - 98

نمایشی‌کردن گام سوم کاهش تعهدات به ضرر منافع ملی است
طراحی اقدام نمادین برای گام سوم کاهش تعهدات برجامی  ایران، خطرناک و تهدیدآفرین است.
روزنامه فرهیختگان نوشت: تنها دو هفته تا موعد گام سوم ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی باقی ‌مانده و در جلسات فشرده‌ای که این روزها در سطوح مختلف کشور در حال برگزاری است، تصمیم‌ها برای چگونگی و کم و کیف این قدم در حال نهایی‌شدن است. 15 روز از دومین گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون گذشته است و همچنان که قبلاً گفته بودیم، پیشنهاد فرانسوی‌ها برای فریزکردن گام‌های 60 روزه که آخرین نسخه آن شامل تخصیص اعتبار 15 میلیارد یورویی برای واردات از اتحادیه اروپا بود، هنوز با کف مطالبات ایران فاصله دارد و بعید است که تا نیمه شهریور هم اتفاق ویژه‌ای رخ دهد. با توجه به همین مسئله، اخبار متفاوتی از گزینه‌های پیش‌روی ایران که می‌توانند به‌عنوان بخشی از گام سوم عملیاتی شوند، به گوش می‌رسد.
اخیرا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌در جمع اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس حاضر شد و توضیحاتی را درخصوص کاهش تعهدات ایران در گام سوم مطرح کرد. صالحی در این جلسه تأکید کرده است: «سالن مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و مدرن را ساخته‌ایم که حدود 20 سانتریفیوژ IR6 در این سالن مونتاژ شده است. همچنین قابلیت برگشت‌پذیری به شرایط قبل از برجام را داریم و ظرف چند ماه آینده خبرهای خوبی از اراک خواهید شنید.»رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در بخش دیگری هم گفته است: «میزان غنی‌سازی ما از 300 کیلو به 370 کیلو رسیده و روی نسل‌های IR6 و IR7 کار کرده‌ایم و همچنین IR8 را نیز در دستورکار داریم
حالا اما سؤال مهم اینجاست که آیا این موارد ذکرشده برای گام سوم، اساساً متناسب با کارشکنی‌های آمریکا و عدم همراهی اروپاست؟
نه اقدامات و نه حتی اظهارات مقامات دولت در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند بازدارندگی مناسبی برای کشور ایجاد کند، وحدت رویه و اتفاق‌نظر میان همه مسئولان کشور را به نمایش بگذارد و نهایتا باعث شود شدت فشارها بر ایران به‌سرعت کاهش یابد. پیش از این اگر در توضیح این نکته که «هزینه‌های سازش بیشتر از هزینه‌های مقاومت است» لازم بود استدلال‌های علمی، سیاسی و اقتصادی آورده شود اما حالا با سرنگون کردن پهپاد آمریکا و توقیف نفتکش انگلیس شرایطی پدید آمده که نه با مراجعه به مبانی علمی و نه حتی آمارهای اقتصادی که در همین تهران و با نگاه به تحولات بازارها ازجمله بازار ارز می‌توان فهمید که وضعیت اقتصادی از اردیبهشت 97 تا اردیبهشت 98 چگونه بود و بعد از آن چگونه است. در یک‌ماه گذشته و با گشایش‌هایی که در بازارهایی چون بازار دبی و ابوظبی شده و صرافی‌هایی که دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، وضعیت بازار تهران هم باثبات‌تر شده و هم نرخ ارز نزولی. در مقابل هم نه رسانه‌ها و صداوسیمای ایران که رسانه‌های غربی و عربی از سفرهای مداوم مقامات کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس به تهران و پیشنهادات‌شان برای آغاز دوباره همکاری‌های اقتصادی و امنیتی سخن می‌گویند و تحولات منطقه را به‌نفع ایران ارزیابی می‌کنند، تحولات مثبتی که دقیقاً بعد از آغاز گام‌های 60 روزه ایران و به‌ویژه بعد از همان دو اتفاق مهم یعنی ساقط کردن پهپاد و توقیف نفتکش حادث شده است.
 
همچنان‌که دیپلمات‌ها به‌خوبی می‌دانند بخشی از پیش‌برندگی دیپلماسی، مربوط به تصور و ذهنیتی است که طرف مقابل از نمایندگان ایران در ذهن دارد، یعنی اگر طرف‌های مذاکره بدانند که ایران عزم جدی برای اقدام دارد به‌گونه‌ای دیگر برخورد می‌کنند.
 
اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی ‌و سخنگوی این سازمان در شرایطی که نباید از گزینه‌های پیش‌روی کشور چیزی بکاهند، در اوج درگیری با اروپا می‌گویند ایران نیازی به غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم ندارد، تنها این پیام را برای اروپایی‌ها دارد که شما خیال‌تان راحت باشد ما بنای حرکت به این سمت را نداریم! از این‌رو باید گفت همین اظهارهای ناشیانه است که باعث می‌شود منافع ملی کشور تحت‌تأثیر قرار بگیرد و تأمین آنها برای کشور میسر نشود.

شهردار سابق کرمانشاه مدافع حرم در شهرداری کرمانشاه را خانه‌نشین کرد و علی‌رغم منصوب شدن شهردار جدید وی کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برد!
پوریا جلالی کارشناس ارشد و معاون فرهنگی سابق شهرداری کرمانشاه مدت 14 سال در این نهاد خدمات‌رسان سابقه فعالیت دارد و در زمان حضورش در معاونت فرهنگی شهرداری به موفقیت‌های چشم‌گیری در سطح ملی دست یافت، به جرم پیوستن به مدافعین حرم در سوریه و عراق از سمت خود برکنار و در حال حاضر در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد!
جلالی دو سال پیش به واسطه اعتقاد و تعهدی که به آرمان‌های نظام و انقلاب داشته و دارد، برای مقابله با معاندین نظام و دفاع از حرم اهل بیت (ع)، مدت سه ماه محل خدمت را ترک و با ادای دین، به مدافعان حرم در سوریه پیوست و پس از پایان ماموریتش و برگشت به کرمانشاه در کمال تعجب توسط شهردار سابق از سمت خود (معاون فرهنگی شهرداری کرمانشاه) عزل و مدت دو سال است در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و در این مدت نهایت بی‌اخلاقی و نامهربانی‌ها با وی صورت گرفته است! با استعفاء آرش رضایی از مسند شهرداری کرمانشاه سرپرست وقت (لعل‌بخش) درخواست مجدد این مدافع حرم را جهت تصدی معاونت فرهنگی به حراست شهرداری ارائه کرد و استعلام جلالی برای بازگشت به پست قبلی از سوی نهادهای نظارتی صادر شد لذا صدور ابلاغ و بازگشت به کار جلالی مصادف شد با معرفی شهردار فعلی کرمانشاه.
گفتنی است با آغاز به کار سعید طلوعی در شهرداری کرمانشاه، برای همگان کاملا مسجل شده بود که پوریا جلالی با توجه به حقوق تضییع شده‌اش توسط شهردار سابق کرمانشاه مجددا دعوت به کار می‌شود، لذا نه تنها این مهم صورت نگرفت، بلکه هنوز هم وضعیت شغلی این مدافع حرم در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد و وی علی‌رغم شایستگی و برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی دارد، مغضوب مسئولاین شهرداری
به‌خصوص شهردار کرمانشاه شده است!
حال سوال نگارنده از جناب شهردار کرمانشاه این است؟ آیا مدافع حرم بودن در شهرداری کرمانشاه جرم به حساب می‌آید که با نیروهای ارزشی این نهاد چنین برخوردهایی دون از آموزه‌های دینی صورت می‌گیرد؟!
ناگفته نماند که عزل‌ پوریا جلالی از معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه توسط شهردار سابق، مسئولیت اخلاقی و سازمانی برای شهردار فعلی کرمانشاه ایجاب نمی‌کند، اما بی‌اعتنایی شهردار کرمانشاه نسبت به نیروهای ارزشی که ذخایر جبهه مقاومت به شمار می‌آیند چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد!
نکته حائز اهمیت این‌که عزل معاون فرهنگی شهرداری کرمانشاه برخلاف منویات مقام‌معظم ‌رهبری صورت گرفته است که در توصیفی از مدافعان حرم بیان فرمودند: که اگر مدافعان حرم نبودند، الان باید در کرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم، آیا عدم توجه شهردار کرمانشاه به فرمایش رهبر فرزانه در توجه به چنین نیروهایی (مدافعان حرم) غفلت ایشان (شهردار کرمانشاه) از منویات معظم‌له نیست؟!
آیا بهتر نبود که شهردار کرمانشاه به دنبال جذب حداکثری نیروهای ارزشی و متعهد برمی‌آمد و خدمت به آبادانی و رفاه شهروندان کرمانشاهی را با به‌کارگیری نیروهای متخصص در اولویت کاری خود قرار می‌داد؟!
سید سیاوش حسینی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه ارز همچنان باید ارزان‌تر شود، گفت: قیمت دلار باید زیر 10هزار تومان باشد.
حسن‌پور درگفت‌وگویی لزوم راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را یادآور شد و افزود: زیرساخت‌ها باید آماده‌باشد تا اگر نوسانی اتفاق افتاد، این بازار راه‌اندازی شود.
این نماینده مجلس اعلام کرد: خوشبختانه این روزها شاهد رونق صادرات در بخش‌های مختلف هستیم و اخیرا نشستی با مدیرعامل صندوق توسعه ملی و استاندار کرمان مبنی بر این داشتیم تا ارز حاصل از صادرات پسته به کمک سایر بخش‌ها بیاید.
حسن‌پور همچنین سال جاری را بهترین زمان برای رونق صادرات پسته خواند و پیش‌بینی کرد بیش از 230هزار تن پسته صادر شود.
به گزارش تسنیم، در این گفت‌وگو یک کارشناس اقتصادی نیز درخصوص دلایل تشکیل بازارمتشکل ارزی اظهار کرد: «بازار متشکل ارزی شکل می‌گیرد تا صراف‌ها به هم مرتبط شوند و نیازهای خرد مردم در این بازار تأمین شود».
وحید شقاقی افزود: «بازار متشکل ارزی همچون بورس از 8 و نیم صبح خرید و فروش ارز را اعلام کرده تا مردم نیاز ارزی خود را تأمین کنند و بجای آنکه قیمت ارز در دبی و سلیمانیه تعیین شود، در همین بازار کشف قیمت صورت می‌گیرد».
شقاقی با اعتقاد به اینکه بازار آزاد ارز به‌دلیل حجم بالایی از اقتصاد غیررسمی قابل حذف شدن نیست، افزود: «بازار پنهان همچنان در کنار بازار متشکل ارزی وجود خواهد داشت؛ اما بازار متشکل ارزی نیازهای خرد ما را پوشش داده و صراف‌ها نیز قادر به برطرف کردن نیازهای خود در این بازار خواهند بود».
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «اگر بنده هم جای رئیس‌کل بانک مرکزی بودم، بازار متشکل را در شرایط کنونی بازگشایی نمی‌کردم؛ چراکه قیمت دلار به 11هزار و 600 تا 700 تومان رسیده و این اعداد مناسب و رو به پایین هستند؛ فرضیات بنده نیز نشان می‌دهد بازار متشکل ارزی باید زمانی افتتاح شود که کشف قیمت آن پایین‌تر از بازار اتفاق می‌افتد».
شقاقی گفت: «ممکن است قیمت فعلی ارز در بازار متشکل ارزی عددی بالاتر را نشان دهد و مجدداً منجر به التهاب‌آفرینی شود».
وی با‌اشاره به آماده نبودن زیرساخت‌ها برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: «زیرساخت بدین معناست که صرافی‌ها نیز به این بازار وصل شوند؛ البته زیرساخت آماده است، ولی اگر می‌خواهیم بازار التهاب‌آفرین نباشد، همچنان باید منتظر باشیم».
شقاقی تصریح کرد: «وضعیت کنونی بازار ارز خوب است و نیازی نیست تکانه‌ای جدید در این بازار ایجاد شود».
شقاقی اضافه کرد: «آقای همتی قطعاً زمان مناسب را برای گشایش این بازار انتخاب خواهد کرد و ما نیز باید به این مسئله اعتماد کنیم».
وی بار دیگر بابیان اینکه شرایط کنونی برای بازگشایی بازار متشکل ارزی مناسب نیست، تصریح کرد: «بنده قصد ندارم قیمت واقعی ارز را اعلام کنم و اصلاً مناسب نیست وارد این مباحث شویم».
شقاقی خاطرنشان کرد: «قیمت آینده ارز بسته به این است که تراز ارز در آینده به چه سرنوشتی دچار می‌شود که به صادرات، واردات و ارز حاصل از صادرات و همچنین روابط ما با کشورهای منطقه بستگی دارد».
رئیس کلانتری 163 ولنجک از دستگیری فردی خبر داد که با استفاده از بنزین و آتش زدن منزل، پدر و مادرش را به قتل تهدید کرده بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ رضا صادقی رئیس کلانتری 163 ولنجک در رابطه با دستگیری یک شرور اظهار کرد: ساعت 00:20 بامداد طی تماس تلفنی فردی با سامانه تلفنی 110 اعلام شد پسر جوانی با استفاده بنزین و آتش زدن منزل پدر و مادرش آنان را تهدید به قتل کرده است.
او بیان داشت: ماموران سریعا به محل اعزام شدند و مشخص شد فرد شرور پسر جوانی است که برای دومین بار با ریختن بنزین بر روی فرش‌های منزل، منزل پدر و مادرش را به آتش کشیده و آن آنان را تهدید می‌کرده است.
رئیس کلانتری 163 ولنجک با اشاره به اینکه عوامل آتش‌نشانی نیز در محل حضور داشتند، افزود: با حضور ماموران در محل بوی شدید بنزین به مشام می‌رسید و بنا به گفته پدر و مادر شرور، او برای دومین بار بود که منزل پدر و مادرش را به آتش کشیده است.
سرهنگ صادقی با بیان اینکه متهم پس از حضور ماموران در محل همچنان به رفتار‌های خشن خود ادامه می‌داد و پدر و مادرش را تهدید می‌کرد، ابراز داشت: ماموران در ابتدا سعی کردند که با استفاده از دفاع شخصی او را کنترل کنند، اما متهم مصر به انجام کار‌های خشن خود داشت که در نهایت متهم در عملیات پلیسی مهار و دستگیر شد.
رئیس کلانتری 163 ولنجک با بیان اینکه از این شرور پدر و مادرش شکایت دارند، گفت: متهم به کلانتری برای سیر مراحل قانونی منتقل شد.