تولید روزانه 4 هزار خودرو در کشور/شرکتهای خودرویی خارجی عهدشکن روی بازار ایران را نخواهند دید 12اردیبهشت-99
ادعای دروغ
گنده تولید روزانه 4 هزار خودرو شعار تبلیغاتی به سبک گنشجک ومناراست که وزیر
صنایع دولت حسنک روحانی کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عهدشکنی شرکتهای خودرویی خارجی، گفت: این شرکتها دیگر روی بازار ایران را نخواهند دید و از طریق مجاری قانونی بهدنبال دریافت خسارت از آنها خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی امروز و در مراسم افتتاح تولید انبوه موتور دیزل ۴۵۷ و ۳۵۵ در شرکت ایدم، اظهار داشت: افتتاح خطوط تولید انبوه انواع موتورهای خودروهای سنگین مصداق عینی اقتصاد مقاومتی و تحقق جهش تولید است.
وی، در جمع مسوولان استانی و مدیران و صاحبان صنایع آذربایجانشرقی ضمن تبریک روز کارگر، از نیروهای انسانی بهعنوان سرمایههای عظیم کشور یاد کرد و گفت: به همت جامعه بزرگ و پرتلاش کارگری کشور، بهراحتی توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم و خود را مدیون زحمات و ایثار این عزیزان میدانیم.
رحمانی در ادامه با اشاره به سهم حائز توجه صنعت خودروسازی و قطعهسازی در اقتصاد ملی، به تشریح برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودروسازی پرداخت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، از افزایش ظرفیت تولید، داخلیسازی قطعات و اصلاح ساختار شرکتهای خودروسازی به عنوان مهمترین اقدامات پیشرو یاد کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید خودرو در کشور 2.2 میلیون دستگاه در سال است که برای پاسخ به تقاضا و تنظیم بازار حداقل باید افزایش تولید و استفاده از محصولات جدید را محقق کنیم.
وی افزود: امسال برنامه تولید یکمیلیون و۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار خودروسازان قرار دارد.
تولید روزانه 4 هزار دستگاه خودرو در کشور
وی خاطرنشان کرد: امروز با توجه به شرایط کرونا، دو خودروساز بزرگ کشور جمعا روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو تولید میکنند که بیش از ۷۰ درصد این تولید ساخت داخل است.
رحمانی یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۶ میلیون تقاضای خرید از ایران خودرو و سایپا وجود داشته و این در حالی است که تولید ما در سال گذشته به یکمیلیون دستگاه نبود.
رحمانی تصریح کرد: امسال برنامه های ویژه ای نیز در این حوزه داریم و بر خلاف تصور عده ای بابت وجود مشکلاتی خاص در مسیر تولید کشور، شخصاً اعتقاد دارم که توان لازم برای افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد و در همین راستا از همه شرکت های خودرو سازی خواسته ایم برنامه سال 99 خود را ارائه کنند.
وی گفت: در دوره جدید تحریم ها یکی از اتفاقات مهم در صنعت خودرو توجه به توان داخلی در تامین قطعات بود و یکی از آثار مهم آن موضوع اشتغال افراد در این صنعت بود، در سال ۹۷ انجمن قطعه سازان در نامهای از بیکاری حدود ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد که بعد از تمهیدات اتخاذ شده و افزایش تیراژ تولید خودرو، همین انجمن در نامهای دیگر اعلام کرد نه تنها ۲۸۰ هزار نفر مربوط به کار خود بازگشته اند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این صنعت بکارگیری شده اند.
وی تاکید کرد: خودروسازان به افزایش کیفیت، تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید و بهخصوص ساخت داخل توجه جدی داشته باشند.
وزیر صمت بیان داشت: با رونق تولید در خودروسازان و قطعهسازان کشور علاوهبر بازگشت کارگران به کار بیش از ۱۴ هزار نفر جذب شرکتهای قطعهسازی شده است.
وی ادامه نهضت ساخت داخل را از دیگر برنامههای محور در صنعت خودرو نام برد و اضافه کرد: در سال 98 با کار جهادی همه ارکان اقتصادی کشور، 3.4 میلیارد دلار داخلیسازی انجام شده که 500 میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عهدشکنی شرکتهای خودرویی خارجی گفت: شرکتهای خارجی همکار در زمینه خودروسازی که عهدشکنی کردند، دیگر روی بازار ایران را نخواهند دید و از طریق مجاری قانونی بهدنبال دریافت خسارت از آنها خواهیم بود.
وی، بهرهمندی از ظرفیت و توان نیروهای داخل کشور و استفاده از دانش فنی دیگر خودروسازان مطرح جهان را جایگزین مناسب شرکتهای عهدشکن دانست.
رحمانی با بیان اینکه ضررده بودن شرکتهای وابسته به صنایع خودروسازی قابل قبول نیست؛ تصریح کرد: اصلاح ساختار این قبیل شرکتها و آزادسازی سرمایههای راکد آنها بهصورت جدی در حال پیگیری است و اعتقاد داریم خودروسازها نباید قطعهساز باشند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به امکانات و ظرفیتهای خودروسازی و قطعهسازی در تبریز گفت: برخی ماشینآلات موجود در صنایع قطعهسازی تبریز حتی در دنیا بینظیر است.
رحمانی از مدیران شرکت ایران خودرو تبریز خواست با توسعه شرکت و ایجاد خطوط رنگ،بدن و تولید محصولات جدید سهم قابل توجه در تولید خودروهای مورد نیاز کشور باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیگیری محورها و برنامههای جهش تولید در وزارت صمت خاطرنشان کرد: هر هفته یک افتتاح صنعتی با اشتغالزایی مناسب دارای فناوری روز و صادرات محور را پیش رو داریم.
رحمانی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور گفت: در قالب این برنامه فعال سازی سرمایه های راکد این دو شرکت که حتی می تواند در قیمت تمام شده خودرو نیز عامل موثری باشد در حال پیگیری جدی است و مقرر شده این دو شرکت اموال و املاک غیر تولیدی و شرکت های تابعه خود را واگذار کنند.
رحمانی ادامه داد: ظرفیت های لازم در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد تا انتظاری که مردم از این صنعت دارند به خوبی برآورده شود و کافی است تصمیمات بجا و درست در این حوزه اتخاذ شود و کما اینکه در این مدت و در خصوص حذف فعالیت برخی از شرکت های چند لایه در این بخش صنعتی کشور اقدام کردیم و خوشبختانه دستگاه های نظارتی و حتی قضایی نیز در این خصوص به کمک ما آمده و گام های موثری نیز برداشته شده است.
وی تصریح کرد در بسیاری از بخش های مختلف صنعتی کشور پیشرفت های خوبی حاصل شده و به عنوان نمونه در همین شرایط شیوع کرونا شاهد جهش تولید در انواع اقلام بهداشتی در سطح کشور بودیم که امروز علاوه بر تامین نیازهای کشور در آستانه صادرات این اقلام نیز قرار گرفته ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید خود از یک واحد مردمی تولید ماسک بهداشتی در تبریز گفت: ما به جز یک قلم کالا که در مقطعی مجبور به واردات بودیم در سایر کالاها و ملزومات بهداشتی خوشبختانه میزان تولید، نیاز کشور را تامین نموده است.
فعال سازی ایدم نمود واقعی جهش تولید
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همین شرکت ایران خودرو دیزل تبریز عملاً در آستانه ورشکستگی بود و با وجود بدهکاری در شرف تعطیلی بود، همین هدف گذاری انجام شده برای افزایش تولیدات مفهوم واقعی جهش تولید است که در شرکت ایران خودرو دیزل تبریز به وقوع پیوسته است.
وی تاکید کرد: آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور است و در روند تامین کالایی مورد نیاز کشور نیز کاملا موثر است.
رحمانی افزود: خوشه خودرو در آذربایجان شرقی مورد مطالعه قرار گرفته و نهایی شده است و در خصوص شرکت ایدم و چرخشگر نیز با توجه به تصمیمات اتخاذ شده و روند موجود کاملاً شرایط امیدوارکننده ای دارند و حتما به شکوفایی لازم خواهند رسید.
وزیر صمت اضافه کرد: باید روی تنوع محصولات صنعت خودروی کشور بیش از این کار کنیم و این نیاز بازار مصرف است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.