کرونا و افزایش دما منطقه‌ای که بیش از یکسال آب ندارد

 کرونا و افزایش دما دو عامل مهم در قطعی‌های آب/ منطقه‌ای که بیش از یکسال آب ندارد9-اردیبهشت-1400

اهالی خیابان ربابه کمالی از قطعی مدام آب کلافه شده‌اند این در حالی است که این منطقه جزو محدوده شهری بوده و مسوولین برای رفع این مشکل تا کنون اقدامی انجام نداده‌اند.کرونا و افزایش دما دو عامل مهم در قطعی‌های آب/ منطقه‌ای که بیش از یکسال آب ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ایلام سرزمینی است که از نعمت مایه حیات دچار مسائل و مشکلات فراوانی شده و متاسفانه با ضعف مدیریت دستگاه‌های مربوطه هنوز نتوانسته این مشکل استان کوچک را برطرف دارند و با قطعی مداوم آب، مردم را به زحمت انداخته‌اند.

خیابان ربابه کمالی علی‌رغم اینکه در محدوده شهری ایلام واقع است اما با کمبود و قطعی شدید آب مواجه بوده به طوری که بیش از یک سال است که آب ندارند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

قطعی آب و کمبود آن در خیابان ربابه کمالی در حالی است که مسوولین برای رفع آن تا کنون اقدامی انجام نداده‌اند و این موضوع داد اهالی این منطقه را درآورده است.

ایران کشوری است از لحاظ منابع آبی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد که با استفاده بی‌رویه از این مایه حیات در آینده نزدیک دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

 قطعی‌های پی در پی آب در فصل تابستان، موضوع تکراری در این فصل از سال است که مردم بیشتر مناطق کشور درگیر این موضوع بوده و برای آنها آزار دهنده است.

قطعی مدام آب در ربابه‌کمالی

 قاسمی یکی از ساکنان خیابان ربابه کمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: نزدیک به چند روز است که از لحاظ وضعیت آب با مشکلاتی روبرو هستیم و در این چند روز تنها چند ساعت آب داشتیم.

 وی افزود: امروز چند ساعت آب وصل شد و در نهایت دوباره آب به طور کامل قطع شد که در تماس با اداره آب و فاضلاب علت قطعی آب را جویا شدیم ولی هیچ‌کس پاسخ قانعی به ما نداد.

قطعی آب کلافه کننده است

 اکبری یکی از ساکنان کوچه‌های بصیرت خیابان ربابه کمالی گفت: با توجه به رسیدن فصل گرما و استفاده از کولرهای آبی که تنها راه مقابله با گرمای هوا است، آب شهر ایلام با افت فشار روبرو شده است ولی این موضوع در کوچه‌های بصیرت و خیابان ربابه کمالی نمایان‌تر بوده و مردم را دچار سردرگمی کرده است.

وی افزود: قطعاً این منطقه جزو محدوده شهری است و باید اداره آب و فاضلاب استان نسبت به این موضوع مانند سایر مناطق حوزه شهری دیگر اقدام موثری داشته باشد اما هیچ گونه پاسخ قانع کننده‌ای به درخواست مردم نمی‌دهند و حتی در هنگام قطع و وصل مجدد آب هم اطلاع رسانی و زمانبندی درستی صورت نمی‌گیرد.

این شهروند ایلامی ادامه داد: مسوولین به این موضوع رسیدگی و مشکلمان را برطرف کنند چرا که در این وضعیت کرونایی به آب نیاز داریم.

لزوم مدیریت آب توسط شهروندان

 نورالله تیموری مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام گفت: در پی افزایش دما و احتمال ادامه گرمایش هوا و به تبع آن بالا رفتن مصرف آب در شهرها و روستاهای استان ضرورت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان و مشترکان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار تمام توان عملیاتی خود را به کار گرفته تا امر مهم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در جهت مقابله با بیماری کرونا و ادامه جریان آب شرب دچار مشکل و اختلال نشود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایلام استمرار این روند را نیازمند همکاری تک تک هم استانی‌ها در مصرف صحیح و اصولی آب دانست و متذکر شد: در صورت عدم توجه به اصل تاثیر گذار مدیریت مصرف، تلاش‌های شبانه روزی سقایان بی‌اثر خواهد ماند و قطعا مصرف کنندگان با قطع آب و یا حداقل کاهش فشار آب مواجه خواهند شد.

ناچار به قطع آب در برخی از ساعات شبانه روز هستیم

 رشیدی مدیر روابط عمومی اداره آب و فاضلاب استان ایلام گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان و همچنین افزایش وضعیت ویروس کرونا هستیم باعث شده مردم بیش از حد نیاز خود از آب مصرفی استفاده کنند و به همین خاطر مجبور هستیم شب از ساعت ۱ تا ۴ صبح آب برخی از مناطق را قطع کنیم که بتوانیم آب مصرفی  روز آنها را تامین کنیم.

وی افزود: تمام اطلاع رسانی‌ها و زمانبندی دقیق قطعی آب از طریق رسانه صدا و سیمای استانی و شبکه‌های فضای مجازی استان به عموم مردم منعکس شده است و با توجه به اینکه امسال با کمبود شدید بارش مواجه هستیم چنان که مردم ده درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند امسال قطعی آب به حداقل‌ترین خود می‌رسد و گرنه باید منتظر قطعی و نوبت بندی آب مناطق شهری ایلام باشیم.

این مسوول گفت: تمام سعی و تلاش همه همکاران من در اداره آب و فاضلاب این است که امسال بتوانیم با توجه به اینکه نزولات جوی کاهش پیدا کرده قطعی آب را کاهش دهیم امسال مردم هم مانند سال‌های گذشته در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و ما را در این امر مهم یاری کنند تا بتوانیم تابستان امسال را با بدون کوچکترین مشکل آب سپری کنیم.

عوامل اصلی بحران آب در ایلام

رضایی کارشناس آب گفت: در استان ایلام می‌توان به دو موضوع اشاره کرد اول بحث کشاورزی و استفاده از حجم بسیار بالای آب و دوم بحث آب شرب و فرسودگی شبکه‌های توزیع و عدم رعایت مدیریت مصرف توسط مردم بوده است.

وی افزود: وضعیت بارندگی و بیلان آبی در استان ایلام با توجه به آمار بارندگی‌های بلند مدت نسبت به میانگین کشوری بهتر است ولی عدم رعایت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و عدم استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف در بحث شرب باعث کاهش حجم منابع آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: حفظ منابع تامین آب و سازگاری با کم آبی را باید فرهنگ سازی کرد؛ آب یک کالای استراتژیک در جهان محسوب می‌شود کشورهای بالادست با ساختن سدها از عبور آب به سمت کشورهای پایین‌دست جلوگیری می‌کنند.

رضایی کارشناس آب گفت: دلیل اصلی بحران آب در کشور تغییرات شدید اقلیمی و تداوم خشکسالی‌های پی در پی، رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی ومصرف بی‌رویه آب است اما از لحاظ وضعیت هیدرولوژیکی رشته کوه البرز با جهت گیری شرقی_ غربی و رشته کوه زاگرس با جهت‌گیری شمال غربی _ جنوب شرقی باعث و مانع رسیدن ابرهای باران زا از شمال و غرب کشور می‌شوند.

وی افزود: کمبود منابع آب همواره به عنوان یک عامل محدود کننده فعالیت‌ها در کشور مطرح بوده است و توزیع مکانی بارندگی بسیار ناهمگن است؛ بیش از ۷۰ درصد بارندگی‌ها در اثر تبخیر و تعرق بخار شده و به جو زمین برمی‌گردند.

این کارشناس ادامه داد: استفاده بی‌رویه آب در کشاورزی یکی از عوامل محدود کننده منابع آبی در کشور محسوب می‌شود.

 قابل توجه مسوولان ارشد استان با توجه به فصل تابستان و قطعی پی در پی آب و تقاضای مسوولان آب و فاضلاب استان از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب قطعاً مردم خود از این قضیه آگاه هستند ولی چرا مسوولان آب و فاضلاب به جای اینکه همه کارها را به دوش مردم می‌اندازند خود راهکار دائمی برای قطعی پی در پی آب اتخاذ نمی‌کنند.