شکایت ستاد انتخابات کشور از خبرگزاری فارس به‌دلیل «انتشار زودهنگام اسامی نامزدها»

 شکایت ستاد انتخابات کشور از خبرگزاری فارس به‌دلیل «انتشار زودهنگام اسامی نامزدها»۱۱-خرداد-۱۴۰۰

کدام نهاد می خواهد به این شکایت رسیدگی کند که خودش حامی خبرگزاری فارس پاسداران جنایتکار وطراحان مهندسی یا کودتای ۱۴۰۰ نباشد؟

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران است و احتمال می‌رود که این نهاد نظامی منبع خبر آن بوده باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور می‌گوید که از خبرگزاری فارس به دلیل انتشار زودهنگام اسامی هفت نامزد تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری شکایت کرده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که جمال عرف این اظهارات را روز دوشنبه ۱۰ خرداد در «رادیو انتخابات» بیان کرده و افزوده است که «مسئولان این خبرگزاری باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند».

او افزوده که «وزارت کشور هنوز اسامی تایید صلاحیت شده‌ها‌ را نداشت و شورای نگهبان هم اسامی را به ما اعلام نکرده بود، اما خبرگزاری فارس این اسامی را منتشر کرد».

خبرگزاری فارس سوم خرداد، شب قبل از اعلام اسامی از سوی وزارت کشور که مرجع رسمی اطلاع‌رسانی در این زمینه است، خبر آن را منتشر کرد که اعلام این اسامی موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران است و احتمال می‌رود که این نهاد نظامی منبع خبر آن بوده باشد.

محمد بهادری جهرمی، حقوقدان همکار شورای نگهبان، هفته گذشته در جریان یک بحث انتخاباتی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت شورای نگهبان پیش از ارسال اسامی به وزارت کشور، نام کاندیداهای تایید صلاحیت شده را برای نهادهای مسئول می‌فرستد تا برای آن‌ها محافظ تعیین شود و از این نظر این نهادها به این فهرست دسترسی دارند.

مسئولیت تعیین محافظ برای شخصیت‌های سیاسی در ایران بر عهده سپاه پاسداران است.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی است که حسن نجات، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه، قبل از اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده، با اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده و خبر ردصلاحیت‌شان را به آن‌ها اعلام کرده است.

محمود احمدی‌نژاد این گزارش را تایید کرده و خطاب به سردار نجات گفته که «چرا باید مرا رد کنند؟ چنین حقی را هیچ کس ندارد و من این عمل ناحق را هرگز نه تایید و نه در برابر آن سکوت می‌کنم». آقای احمدی‌نژاد این انتخابات را تحریم کرده است.

«اعلان‌ها می‌تواند تنش‌زا باشد»

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که «باید ساز و کار حقوقی و قانونی لازم برای این نوع مسائل در نظر گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم».

آقای عرف تاکید کرده که «این اعلان‌ها می‌تواند تنش‌زا باشد و جزو خط قرمز‌های ما است و با آن‌ها برخورد می‌شود».

شکایت ستاد انتخابات کشور از خبرگزاری فارس در حالی است که این رسانه بارها چنین اخباری منتشر کرده ولی با برخورد قضایی روبرو نشده است. این خبرگزاری در سال ۸۸ زودتر از نهادهای رسمی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را اعلام کرد.

فارس همچنین در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ همراه با خبرگزاری تسنیم که آن نیز نزدیک به سپاه پاسداران است، خبر گران شدن بنزین را اعلام کردند که از آن شکایت شد ولی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از خبرگزاری فارس «رفع اتهام» کرد.

به‌دنبال انتشار این خبر، سهمیه‌بندی بنزین تا آبان ۹۸ به تعویق افتاد که باعث به راه افتادن موجی از شورش‌ها و سرکوبی آن توسط نیروهای نظامی و انتظامی شد که دستکم ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری فارس در روزهای اخیر نیز یک نظرسنجی درباره پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۲۸ مرداد امسال با کسب ۷۲ درصد آراء منتشر کرده است که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با توجه به سوابق این خبرگزاری، آن را اعلام زودهنگام پیروزی این نامزد توسط حکومت جمهوری اسلامی ارزیابی کرده‌اند.

شورای نگهبان از بین ۵۹۲ نامزد ثبت‌نام کرده برای انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری، فقط صلاحیت هفت نفر شامل ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

این شورا فقط صلاحیت آن دسته از چهره‌های درون‌ حکومت را تایید می‌کند که علاوه بر مرد بودن و اعتقاد به مذهب شیعه جعفری، به نظام جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه هم اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس و سایت رادیو فردا/ک.ر