حکومت چين در يک تغيير مهم سياست «سه فرزندی» را اعلام کرد

حکومت چين در يک تغيير مهم سياست «سه فرزندی» را اعلام کرد ۱۱ - خرداد - ۱۴۰۰

حکومت چین روز دوشنبه ۱۰ خرداد در یک تغییر مهم اعلام کرد که از این پس خانواده‌ها می توانند تا سه فرزند

 داشته باشند.

سیاست قبلی تعداد فرزندان هر زوج را به دو مورد محدود می‌کرد ولی یافته‌های اخیر نشان داده که چین با کاهش چشمگیر نرخ تولد مواجه شده است.

حکومت چین برای مقابله با خطر پیری جمعیت برای اقتصاد آن کشور، سیاست تک فرزندی را در سال ۲۰۱۶ لغو و به جای آن محدودیت دو فرزند را اعلام کرد. ولی با توجه به هزینه بالای پرورش کودکان که تا امروز نیز ادامه دارد سیاست دو فرزندی نتوانسته است نرخ تولد را به شکل قابل ملاحظه و مستمری افزایش دهد.

خبرگزاری رسمی چین پس از اتخاذ این تصمیم جدید در جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست گزارش داد: «این تغییر سیاست همراه با اقدامات حمایتی برای بهبود ساختار جمعیتی کشور و استراتژی مقابله با پیری جمعیت به اجرا گذاشته خواهد شد».

محور اقدامات شامل کاهش هزینه تحصیل برای خانواده‌ها، حمایت‌های دولتی در زمینه مالیات و مسکن، تضمین حقوق زنان شاغل و مبارزه با «مهریه‌های کلان» اعلام شده است.

آمارهای دولتی جدید نشان می‌دهند که نرخ متوسط باروری زنان چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۳ درصد بوده که مشابه نرخ کشورهایی نظیر ژاپن و ایتالیاست که پیرترین جمعیت جهان را دارند. چین برای مقابله با پیری جمعیت باید این نرخ را به حدود ۲.۱ درصد افزایش دهد.

جامعه‌شناسان چینی معتقدند که «دلیل کاهش نرخ تولد نه سیاست دو فرزندی بلکه هزینه‌های سنگین بزرگ کردن کودکان از جمله آموزش و پرورش است و افزایش این محدودیت از دو به سه فرزند به خودی خود نمی‌تواند این مشکل را حل کند».

به گفته کارشناسان، یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ باروری این است که بخش اعظم مسئولیت‌های مربوط به پرورش کودکان روی دوش زنان است و اگر مردان در محیط خانواده بخشی از این مسئولیت را بپذیرند و در محیط کار نیز حمایت لازم از مادران صورت بگیرد به احتمال فراوان اکثر زنان چین به داشتن فرزند دوم ترغیب خواهند شد.

در یک نظرسنجی که خبرگزاری رسمی چین در مورد فرزند سوم انجام داده است از مجوع ۳۱ هزار شرکت‌کننده حدود ۲۹ هزار نفر با قاطعیت گفته‌اند «هرگز به این موضوع فکر نخواهم کرد».

دو هزار نفر دیگر نیز که ظاهرا به طور کلی مخالف چنین تصمیمی نیستند آن را به عوامل گوناگون مشروط کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی پس از مدت کوتاهی از روی وبسایت این خبرگزاری حذف شد.

نتایج تازه‌ترین سرشماری جمعیتی در چین که معمولا هر ده سال یک‌بار انجام می‌شود و ماه گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که در دهه گذشته جمعیت این کشور از دهه پنجاه میلادی تاکنون شاهد کمترین رشد بوده و اکنون ۱.۴۱ میلیارد نفر است.

برخی از کارشناسان معتقدند که اگر این روند ادامه پیدا کند جمعیت چین قبل از ثروتمند شدن این کشور، پیر خواهد شد و حکومت خیلی دیر مشکل کاهش نرخ زاد و ولد را در دستور کار قرار داده است.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین روز دوشنبه در عین حال اعلام کرد که به مرور سن بازنشستگی را افزایش خوهد داد ولی جزئیات این سیاست را اعلام نکرد.

طبق اطلاعیه‌های دولتی که در مطبوعات منتشر می‌شود تا اواخر سال گذشته میلادی خانواده‌هایی به دلیل تولد فرزند سوم مبلغ کلانی (معادل تقریبا ۲۰ هزار دلار) جریمه شده‌اند.

حکومت چین در هراس از افزایش انفجاری جمعیت کشور در سال ۱۹۷۹ سیاست تک فرزندی را به اجرا گذاشت که توانست از رشد شدید جمعیت جلوگیری کند ولی در عین حال باعث رواج عقیم‌سازی اجباری و سقط جنین گسترده دختران توسط خانواده‌هایی شد که ترجیح می‌دادند تنها فرزند آن‌ها پسر باشد.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی در چین که چند هفته پیش منتشر شد نشان می‌دهد که سیاست دو فرزندی طی سال‌های اخیر اساسا باعث تشویق خانواده‌های مرفه شده است که هزینه پرورش فرزندان را می‌توانند به راحتی تامین کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر